شناسهٔ خبر: 19086021 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

تشییع پیکر مطهر مرزبانان شهید بر دوش مردم قدرشناس مشهد

دادستان عمومی و انقلاب زاهدان گفت: 9 نفر از ماموران مرزبانی منطقه میرجاوه در اثر تیراندازی اعضای گروهک جیش‌الظلم (جیش‌العدل) به شهادت رسیدند و یک نفر نیز به اسارت اشرار درآمد.

صاحب‌خبر -


حجت‌الاسلام علی موحدی‌راد افزود: 11 نفر از ماموران مرزبانی متشکل از سه درجه‌دار و هشت سرباز وظیفه حدود ساعت 20 چهارشنبه شب در منطقه مرزی چاهندو میرجاوه به هنگام تعویض پست مورد حمله و کمین تروریست‌ها قرار گرفتند.
وی ادامه داد: متاسفانه سه درجه‌دار و 6 سرباز وظیفه مرزبانی در این حادثه بر اثر تیراندازی با تیربار گرینف به شهادت رسیدند.
وی اظهار داشت: همچنین 2 مرزبان نیز در این حادثه مجروح شدند که یکی از آنها تحت عمل جراحی قرار گرفت و دیگری وضعیت بهتری دارد.
وی افزود: نیروهای متخاصم پس از درگیری و به شهادت‌رساندن مرزبانان به عمق خاک پاکستان متواری شدند.
دادستان زاهدان افزود: نیروهای مرزبانی و سپاه پاسداران به همراه نیروهای امنیتی در حال بررسی حادثه و پیگیری آن هستند.
موحدی‌راد با اعلام اینکه محل وقوع این جنایت، منطقه مرزی دارای پوشش جنگلی است، گفت: متجاوزان گروهک جیش‌العدل (جیش‌الظلم) پس از وقوع این جنایت در نقطه صفر مرزی با استفاده از پوشش منطقه بلافاصله به عمق خاک پاکستان متواری شدند.
این گزارش حاکی است پیکر پاک 6 سرباز شهید حادثه تروریستی میرجاوه دیروز با حضور فرمانده انتظامی جمهوری اسلامی ایران در مشهد تشییع شد.
مراسم تشییع سربازان شهید اهل خراسان رضوی امیرمحمد مکاری، مهدی امینی، حجت کاظمی، حسین طاهریان و صادق خدادادی از مهدیه مشهد تا حرم مطهر رضوی برگزار شد.
همچنین پیکر پاک شهید معین بیانی اهل گلستان نیز به مشهد منتقل شده تا پس از تشییع در این شهر مقدس به زادگاهش انتقال یابد.
پیکر این پنج تن از شهیدان نیز پس از طواف در مضجع نورانی امام هشتم(ع) و اقامه نماز توسط نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی برای تدفین به شهرستان‌های جغتای، بردسکن و سرخس از توابع خراسان رضوی منتقل شد.
استاندار استان خراسان رضوی، جمعی از مسئولان و فرماندهان نظامی و انتظامی این استان و انبوه زائران و مجاوران امام هشتم(ع) در این مراسم حضور داشتند.
ستوان سوم علی پودینه، ستوان سوم محسن دایی‌زاده و ستوان سوم حمیدرضا جهانتیغ و سربازان وظیفه حجت کاظمی، صادق خدادادی، امیرمحمد مکاری، مهدی امینی، حسین طاهریان و معین بیانی شهدای حادثه تروریستی میرجاوه هستند.
شهدا ستوان سوم علی پودینه و ستوان سوم حمیدرضا جهانتیغ اهل سیستان و بلوچستان و ستوان سوم محسن دایی‌زاده اهل استان کرمان هستند.
سربازان داوود باشتنی و مرتضی اردنی نیز در این حادثه مجروح شدند.
 پیام رئیس‌جمهور ایران به نخست‌وزیر پاکستان
رئیس‌جمهوری در پی شهادت 9 تن از مرزبانان کشورمان در مرز میرجاوه و در پیامی به نخست‌وزیر پاکستان، ضمن ابراز نگرانی عمیق و تاسف شدید از تکرار تعرضات تروریستی از خاک پاکستان به خاک جمهوری اسلامی ایران، از وی خواست برای حفظ و ارتقای روابط خوب و برادرانه دو کشور دستور دهد مسببین این اقدام تروریستی تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به محکمه عدالت سپرده شوند.
در این پیام آمده است: جمهوری اسلامی ایران همواره ثبات، امنیت و رشد و شکوفایی پاکستان را دستور کار اصلی خود در روابط با کشور دوست و همسایه پاکستان می‌داند و از اینکه بارها توسط اشرار مسلح و تروریست‌های اجاره‌ای از خاک پاکستان مورد تعرض قرار می‌گیرد بسیار متاسف است.
خاک ایران هیچ‌گاه علیه همسایگان خود از جمله پاکستان مورد سوءاستفاده قرار نگرفته اما متاسفانه عدم اقدام و برخورد لازم باعث خسارات و کشته شدن مرزبانان جمهوری اسلامی ایران و بعضا مردم بیگناه شده است. این پیام می‌افزاید: برای چندمین بار است که تعرضات مشابهی از سوی اشرار و گروه‌های تروریستی از خاک پاکستان علیه جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد و به رغم وعده‌های مقامات مسئول آن کشور همچنان شاهد تکرار این حوادث هستیم.
محکومیت اقدام تروریستی
 از سوی امام‌جمعه اهل سنت زاهدان
مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان با صدور پیامی اقدام تروریستی علیه مرزبانان ایران در نقطه صفر مرزی میرجاوه سیستان و بلوچستان را که منجر به شهادت شماری از جان‌برکفان مرزبانی شد، محکوم کرد.
در این پیام آمده است: بار دیگر دست استکبار جهانی از آستین گروهک‌های تروریستی بیرون آمد و در اقدامی ناجوانمردانه، چند نفر از مرزبانان عزیز و فداکار کشورمان را به شهادت رساندند. در ادامه این پیام آمده است: در شرایطی که ملت ایران و مردم استان سیستان و بلوچستان خود را برای انتخابات و شرکت در تعیین سرنوشت کشور آماده می‌کنند، چنین اقداماتی برای مردم شریف استان غیرقابل تحمل است.
در این پیام آمده است، اینجانب با محکوم کردن شدید این اقدام تروریستی، حادثه غم‌انگیز و دلخراش شهادت شماری از جان‌برکفان مرزبانی را محضر رهبر معظم انقلاب، خانواده شهدا و مسئولان عزیز تسلیت عرض کرده و علو درجات برای شهدا و اجر و صبر برای بازماندگان را از بارگاه الهی مسئلت دارم.
امام‌جمعه زاهدان: پاکستان آشیانه تروریست شده است
آیت‌الله عباسعلی سلیمانی امام جمعه زاهدان نیز در خطبه‌های نمازجمعه گفت:‌پاکستان آشیانه و محل استراحت، تمرین و تجمع تروریست‌ شده و ما توقع داریم که دولت پاکستان با قدرت با آنها مقابله و به وضعیت امنیت مرز با ایران بیشتر توجه کند.
احضار سرکنسول پاکستان
استاندار سیستان و بلوچستان در پی شهادت 9 مرزبان جمهوری اسلامی در مرز ایران و پاکستان سرکنسول پاکستان در زاهدان را احضار و ضمن اعلام اعتراض خود به کشور همسایه بر برخورد قاطع با اشرار و تروریست‌ها تاکید کرد.
علی اوسط هاشمی عصر پنجشنبه با احضار محمد رفیع سرکنسول پاکستان در زاهدان گفت: برای تولید امنیت در ایران و به ویژه این استان خیلی زحمت کشیده‌ایم و خسارت‌های زیادی پرداخت کرده‌ایم، نه برای دولت و نه ملت پذیرفتنی نیست که دستاورد حاصل از زحمتها و خون‌های ریخته‌شده برای امنیت به راحتی خدشه‌دار شود.
رئیس شورای تامین سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ذره‌ای شک ندارم که جریان ضدانقلاب در سرزمین شما اطراق و یک پناه امنی برای خود ایجاد کرده‌اند و به راحتی به سلاح‌های مخرب و سنگین دسترسی پیدا کرده و هر موقع اراده کنند از مرز شما وارد می‌شوند و ضربه‌ای می‌زنند و احساسات مردم ما را تحریک می‌کنند.
وی افزود: احساسات مردم ایران وقتی جریحه‌دار شود مدیریت بر آن احساسات کار راحتی نیست وقتی خسارت می‌بینند قطعا در مقابل عوامل ناامنی می‌ایستند چون صبر و مدارای هر قشر و دولت و ملتی حدی دارد و عدم تمکین و موضع فعال از سوی شما در دستگیری و سرکوب اشرار و تروریست‌ها زمینه‌ساز ناهنجاری‌های مرزی خواهد شد که سازگار با دو کشورنخواهد بود و نباید اجازه داد که یک عده 60 نفری اشرار بخواهند رابطه دو کشور را مخدوش کنند. ایران علاقه‌مند به توسعه روابط با پاکستان است و این در حالی است که به بی‌تفاوتی‌ دولت پاکستان به فعالیت اشرار اعتراض دارد.

نظر شما