شناسهٔ خبر: 19083571 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان:

مراقبت از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان گیلان انجام می‌شود

R7877/P1336/S6,71/CT1

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان با بیان اینکه مراقبت غیرفعال و فعال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در حال انجام است گفت: پایش‌ها و مراقبت‌های پیشگیری و مدیریت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با توجه به مهاجرت سالانه پرندگان ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

سهراب عاقبتی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، اظهار داشت: سازمان دامپزشکی با حضور فعال در تمامی عرصه‌های تولید، فرآوری و بسته بندی، توزیع و عرضه  فرآورده‌های خام دامی و در مراحل پرورش و کشتار دام و طیور و آبزیان استان گیلان بازرسی و نظارت مستمر دارد.

مدیرکل دامپزشکی گیلان تصریح کرد: در سال 95 افزون بر 42 هزار و 700 بازدید از مراکز عرضه فرآورده‌های دام و طیور و آبزیان به عمل آمد که 443 مورد به مراجع قضایی ارجاع شد و بیش از 28 هزار و 950کیلوگرم فرآورده غیرقابل مصرف از سطح استان ضبط و معدوم شد. 

وی با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی استان گیلان در سال 95 بر کشتار و استحصال گوشت بیش از 93 هزار راس دام سنگین و 207 هزار و 605 راس دام سبک در سه کشتارگاه صنعتی نظارت داشت گفت: 17 هزار و 947 تن گوشت قرمز از این کشتارگاه‌ها به‌دست آمد.

عاقبتی با بیان اینکه در سال 95 بیش از 3میلیون و 237 هزار قطع مرغ بدون آنتی بیوتیک کشتار شد ابراز داشت: در سال گذشته بیش از 5 هزار و 45 تن گوشت سفید از مرغ‌های فاقد آنتی بیوتیک حاصل شد.

مدیرکل دامپزشکی گیلان عنوان داشت: در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی با اعمال ضوابط بهداشتی طبق استانداردهای جهانی در مراکز تولید و فرآوری تولیدات دامی، میزان صادرات این محصولات در سال 95 نسبت به سال قبل از نظر ریالی 20 درصد افزایش داشت.

وی با اشاره به اینکه در جهت حمایت و هدایت علمی و فنی و افزایش دانش فنی تولیدکنندگان تلاش می‌شود تا واحدهای بیشتری مطابق استانداردهای کشورهای مقصد فعالیت کنند و در بازار رقابت‌های جهانی موفق شوند گفت: با استفاده از برنامه‌های نرم افزاری و ایجاد سامانه‌های رایانه‌ای، سبب کاهش بوروکراسی اداری و تسریع در امر صدور مجوزها برای محصولات صادراتی شدیم.

عاقبتی با بیان اینکه هر ساله در فصول مشخصی مهاجرت اجتناب ناپذیر پرندگان از کشورهای همجوار به زیستگاه‌ها و تالاب‌های استان انجام می‌شود که عامل ورود ویروس به منطقه است افزود: برنامه‌های پیشگیری و مدیریت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مبتنی بر سیاست‌های سازمان دامپزشکی کشور همه ساله در جهت کنترل این بیماری اجرا می‌شود.

 مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: سیاست سازمان در مرحله اول بر پیشگیری از بیماری است و بر استفاده از آموزش گروه‌های هدف شامل مرغداران، روستاییان، دانش آموزان و اطلاع رسانی همگانی، تشدید اقدامات بهداشتی-قرنطینه‌ای در سطح مزارع پرورش طیور و نظارت بر نقل و انتقال طیور بومی و صنعتی  تاکید دارد.

وی با اشاره به امکان انتقال آلودگی به جمعیت انسانی و مخاطرات احتمالی بهداشت عمومی افزود: سیاست سازمان دامپزشکی کشور، کشتار و دفن بهداشتی پرندگان آلوده، ضدعفونی و قرنطینه اماکن مربوطه و پرداخت غرامت است که اجرای این برنامه‌ها در سنوات گذشته با موفقیت همراه بوده است.

 مدیرکل دامپزشکی استان گیلان با بیان اینکه مراقبت غیرفعال و فعال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با استفاده از نمونه گیری‌های لازم انجام می‌شود اظهار داشت: پایش‌ها و مراقبت‌ها با توجه به مهاجرت سالانه پرندگان ادامه دارد.

انتهای پیام/

نظر شما