شناسهٔ خبر: 19083337 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

جزئیات تولد دو جوجه عقاب طلایی در ایران+تصاویر

برای اولین بار در ایران دو جوجه عقاب طلایی در اسارت در کرج متولد شدند و اکنون دور از پدر و مادر خود نگهداری می‌شوند.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :
جوجه عقاب‌های تازه متولد شده، حاصل جفت‌گیری دو عقاب طلایی در مرکز نگهداری حیات وحش پارک چمران استان البرز  هستند. عقاب نر بیشتر از پنج سال دارد و عقاب ماده هفت ساله است. برای حفظ این عقاب‌های تازه متولد شده، آنها را به دور از پدر و مادر نگهداری و به‌ صورت دستی تغذیه می‌کنند تا هر دو جوجه عقاب شانس زنده ماندن داشته باشند.

شیردل نوری - مدیر مرکز نگهداری حیات وحش پارک چمران استان البرز- در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جفت‌گیری و تخم‌گذاری دو عقاب نگهداری شده در مرکز حیات وحش پارک چمران اظهار کرد: روز چهارشنبه (۶ اردیبهشت) اولین جوجه عقاب از تخم خارج شد و دومی روز پنجشنبه به دنیا آمد. از زمان جفت‌گیری تا خروج جوجه‌ها حدود دو ماه زمان صرف شد ولی آماده‌سازی عقاب‌ها برای جفت‌گیری چند سال‌ به طول انجامید که مهم‌ترین کار در این مرحله ایجاد آرامش، فراهم کردن تغذیه مناسب و محل مطلوب برای تخم‌گذاری بود.

وی با اشاره به انتقال تخم‌ها به دستگاه‌ تصریح کرد: از آنجا که اولین سال تخم‌گذاری عقاب‌ها بود، در بررسی‌ها متوجه شدیم که آنها به خوبی روی تخم‌ها نمی‌خوابند برای همین تخم‌ها را به دستگاه منتقل کردیم و تاکنون هر دوی جوجه عقاب‌ها به دنیا آمده‌اند.

مدیر مرکز نگهداری حیات وحش پارک چمران در پاسخ به این پرسش که آیا امکان رهاسازی این جوجه‌ها در طبیعت وجود دارد، با تاکید بر اینکه انتقال به طبیعت زمان‌بر است، گفت: برای اینکه جوجه عقاب‌ها به شرایط اسارت عادت نکنند و امکان انتقال آن‌ها به طبیعت فراهم شود، قصد داریم غذادهی به آنها در شرایط نسبتا طبیعی صورت گیرد. به همین دلیل با گرفتن یک عقاب تاکسیدرمی ‌از اداره کل محیط زیست استان البرز، غذادهی به جوجه‌ها را در کنار این پرنده تاکسیدرمی انجام می‌دهیم.  

نوری با بیان اینکه مرکز نگهداری حیات وحش چمران از ادارات کل محیط زیست مختلف به ویژه محیط زیست استان البرز حیواناتی را گرفته است و از آن‌ها نگهداری می‌کند، اظهار کرد: در این مرکز حیوانات زینتی و اهلی داریم ولی حدود دو سال است که روی تکثیر و پرورش پرندگان شکاری به طور ویژه فعالیت می‌کنیم و هدف ما از این کار تکثیر و پرورش پرندگان ایران مثل شاهین و احیای جمعیت‌ آنها است.

مدیر مرکز نگهداری حیات وحش پارک چمران با اشاره به اینکه این مجموعه متعلق به سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج است؛ ضمن تشکر از این سازمان و اداره کل حفاظت محیط زیست البرز و اداره کل دامپزشکی این استان اظهار کرد: با توجه به اینکه امکان بازدید عموم از این مرکز وجود دارد، تمرکز ما روی کارهای آموزشی، فرهنگ‌سازی و بهبود شیوه‌های نگهداری از حیوانات به دور مانده از طبیعت است.

سعید رهنوردان - فعال حوزه محیط زیست- نیز شرایط جوجه عقاب ها را مساعد ارزیابی کرد و گفت: جوجه ها سالم هستند و  تاکنون چندبار غذادهی شده اند.

وی با بیان اینکه به دنبال رهاسازی عقاب ها در طبیعت هستیم، اظهار کرد: هدف از این کار تکثیر و پرورش پرندگان شکاری است. سعی داریم پرندگان  پرواز را یاد بگیرند و حتی امکان بازگشت به طبیعت آن‌ها را فراهم کنیم.

برچسب‌ها:

نظر شما