شناسهٔ خبر: 19080598 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

یادداشت؛

توسعه گردشگری نیازمند حمایت مدیران شهری است

گرگان- امروز ماندگاری مسافر را شهرهایی رقم می زنند که امکانات مناسبی در آن ها وجود داشته باشد و برای ایجاد امکانات مدیران شهری باید در حوزه گردشگری حضور فعال داشته باشند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- ابراهیم کریمی*: مدیریت شهری و توسعه گردشگری ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و سیاستگذاری های حوزه شهری بسیار در بهبود وضعیت گردشگری موثر است. در این میان ارتباط بین مدیران شهری و مردم و همچنین هماهنگی و تعامل بین مدیران گردشگری و مسئولان شهری بسیار در جذب و ماندگاری گردشگری موثر است.

به عبارت دیگر در شرایطی که گردشگری به یکی از صنایع مهم و تاثیرگذار دنیا تبدیل شده، می توان با هماهنگی و تعامل، ضمن بهبود وضعیت گردشگری به افزایش درآمدهای پایدار حوزه شهری و ارتقاء وضعیت اقتصادی هم کمک کرد.

بسیار دوست داشتم در دو سال گذشته اتفاقات خوبی را در حوزه گردشگری شهرداری ها شاهد باشیم. همانطور  که بارها در جلسات و محافل مختلف بیان کرده ام، امروز ماندگاری مسافر در استان را شهرهایی رقم می زنند که امکانات مناسبی در آن ها وجود داشته باشد. داشتن تله کابین، شهربازی مدرن و مجموعه آبی جزو الزامات ماندگاری گردشگران است و شهرهایی که بسته های اینچنینی دارند در جذب گردشگر حرف اول را می زنند.

اما در گرگان، تله کابین، شهربازی مدرن و ... نداریم؛ در چنین شرایطی طبیعی است که نتوانسته ایم در این زمینه موفق باشیم.

ما تاکنون در این حوزه فرصت سرمایه گذاری ایجاد نکرده ایم و امیدواریم در دوره بعدی شورای اسلامی شهر و شهرداری این اتفاق مبارک به ویژه در گرگان رقم بخورد زیرا اگر این اتفاقات رقم بخورد می توانیم امیدوار باشیم دیگر دغدغه جذب گردشگر نداشته باشیم.

در سایر حوزه ها هم علاقمند بودم که نگاه مجموعه شورا و شهرداری در شهر گرگان، قدرت مانور بیشتری برای معرفی جاذبه های مرکز استان داشته باشد. وقتی تابلوهای تبلیغاتی چیپس، پفک و رستوران و ... را در شهر گرگان به وفور می بینم حسرت می خورم که چرا پنج درصد از این تابلوها به معرفی ناهارخوران، توسکستان، کاخ موزه و... اختصاص نیافته است.

در حال حاضر تابلوی بزرگ شهرهای موفق کشور به معرفی جاذبه های گردشگری و ظرفیت های تاریخی آن اختصاص یافته و آرزو دارم این اتفاق در گرگان هم رقم بخورد؛ معتقدم این آرزوی دست نیافتنی نیست به شرط آنکه نگاه اعضای شورای شهر و شهردار به گردشگری پر رنگ تر شود.

اگرچه به نظر می رسد در اواخر عمر شورای چهارم، تلاش شده این نگاه عملیاتی شود.

*مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان - کارشناس شهرسازی

نظر شما