شناسهٔ خبر: 19077825 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

خوشحالی رژیم صهیونیستی از بهبود روابط مصر و عربستان

منبع: تسنیم

یک روزنامه اسرائیلی با اشاره به نزدیک شدن مجدد روابط مصر و عربستان نوشت، اسرائیل از این روند بسیار خوشحال است و آن را به نفع منافع خود می‌داند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه المصریون، روزنامه یدیعوت آحارانوت اسرائیل فاش کرد، نزدیک شدن مجدد روابط مصر و عربستان پس از یک دوره تنش، موجب خوشحالی فراوان اسرائیل شده است زیرا بهبود روابط دو طرف به نفع منافع اسرائیل است به ویژه اینکه این دو محور «میانه روی» در منطقه به شمار می آیند.

نجات اقتصاد مصر

به نوشته این روزنامه، به دلیل وخامت شتابان اوضاع اقتصادی مصر، اسرائیل سخت نگران ثبات نظام عبدالفتاح السیسی بود اما پس از بهبود روابط قاهره و ریاض بار دیگر کمک های عربستان به مصر از سرگرفته خواهد شد و این روند موجب می شود السیسی اقتصاد کشورش را از مشکلات نجات دهد.

یدیعوت آحارانوت همچنین ادامه داد، تنش بین مصر و عربستان موجب سردرگمی اسرائیل بین دو طرف شد ه بود زیرا از یک سو اسرائیل به طور مشترک با عربستان، ایران را تهدیدی راهبردی برای خود می داند و ازسوی دیگر بر اساس پیمان صلح با مصر روابط راهبردی دارد.

نزدیک شدن روابط مصر و عربستان در راستای سیاست‌های ترامپ

در همین ارتباط پایگاه خبری «ان.ار.جی» اسرائیل نیز نوشت، نزدیک شدن روابط ریاض و قاهره در راستای سیاست دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر احیای ائتلاف های دیرینه در خاورمیانه قرار دارد.

به نوشته این منبع، السیسی اکنون با دیدگاه ترامپ هم عقیده است، زیرا تصمیم باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا مبنی بر توقف کمک های نظامی به قاهره موجب تشدید بحران های داخلی مصر شد تا جایی که به سمت تحکیم روابط با روسیه گرایش یافت و در نتیجه از ائتلاف های دیرینه به ویژه با عربستان دور شد؛ اقدامی که بر اقتصاد مصر نتایج بسیار منفی داشت.

ترامپ در تلاش برای ائتلاف مصر و عرب‌های خلیج فارس

این پایگاه خبری عبری زبان ادامه داد، ترامپ اکنون در تلاش برای تجدید ائتلاف بین کشورهای میانه رو در خاورمیانه است زیرا بر این باور است، از هم پاشیدگی موجود در منطقه خاورمیانه  به ویژه در کشورهایی مانند لیبی، عراق، سوریه و یمن مشارکت قدرتمند مصر و کشورهای عرب خلیج فارس به اضافه اردن و اسرائیل را به عنوان یک ضرورت مطرح می سازد.

میزبانی ملک سلمان از السیسی در ریاض

این در حالی است که ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی سه روز پیش در ریاض میزبان السییسی بود که در جریان آن دو طرف روابط دو جانبه به اضافه همکاری های مشترک را مورد بحث و گفت گو قرار دادند و در مورد توسعه روابط و هماهنگی در مبارزه با تروریسم با یکدیگر به توافق رسیدند.

برچسب‌ها:

نظر شما