شناسهٔ خبر: 19077163 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دولت یازدهم در چند ماه اخیر تازه شروع به کار کرده است/ ریشه مفاسد از دستگاه اجرایی است/ سهم مردم از سفره انقلاب را به آنها می‌رسانم

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: من نخواهم ماند برای حضور در صحنه و سهم خواهی بلکه می‌آیم تا حقوقی که از ملت معطل مانده را بگیرم وسهم آنها از سفره پر برکت انقلاب را به آنها برسانم.

صاحب‌خبر -
می‌آیم تا حقوقی که از ملت معطل مانده بگیرم و سهم مردم را از سفره انقلاب به آنها برسانم به گزارش خبرنگار  حوزه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان ؛ "مصطفی میرسلیم" نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما اظهار داشت: اصل هزینه‌های مربوط به تبلیغات انتخابات با برنامه های صدا و سیما از سوی نظام جمهوری اسلامی ایران انجام می شود اما کاندیدا باید مقدمات تبلیغات را در نظر بگیرند.

میرسلیم افزود: در حزب موتلفه هزینه های تبلیغات انتخابات از سوی اعضای حزب و طرفداران آنها تامین می شود حزب نیز مشمول نظارت مراجع قرار دارد و وابسته به امکانات دولتی نمی باشد.

وی با اشاره به موضوع حمایت از محرومان تصریح کرد: در این برنامه نمی توانم دیدگاه شخصی خود را بیان کنم به هر حال به لحاظ حقوقی باید گفت امام راحل نسبت به توجه و حمایت از محرومان اهتمامی ویژه داشت برهمین مبنا در سال 59 با شروع جنگ تحمیلی شاهد محرومیتهاى بسیاری از هموطنان در سطح كشور بودیم به هر حال رسیدگی به آنها را مورد توجه قراردادیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در شرایط بحرانی نسبت به رسیدگی به محرومان آشنایی داریم اما این گونه رسیدگی باید به شکل عام تری صورت بگیرد. در سال های گذشته هر یک از استان های کشور به شکل متفاوتی از محروميت رنج ميبردند لذا باید با توجه به شرایط، برای مقابله با آن برنامه ریزی کرد.

میرسلیم با اشاره به شفاف سازی دارایی و حقوق خود پس از رسیدن به ریاست جمهوری تاکید کرد: پیش از رسیدن به مسئولیت آمادگی خود را برای شفاف سازی در ارائه دارایی و میزان حقوق اعلام می کنم و اگر هر یک از مراجع قانونی نیازمند این اطلاعات باشند اطلاعات مورد نظر را در اختیار آنها قرار خواهم داد.

وی با بیان اینکه برنامه های مختلف مسئولان باید در سایه شایسته سالاری قرار گیرد اضافه کرد: شرط اصلی این مسئله دانش، تجربه و پاکدستی است تا زمانی که پاکدستی مورد توجه قرار نگیرد نمی توان به مسئولی اعتماد کرد لذا برمبنای پاکدستی است که می توان برنامه های ارائه شده را در راستای خدمت به مردم دانست. معتقدم پاکدستی و صداقت از شروط اصلی آغاز خدمت به مردم است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: کسانی که وارد دولت می شوند و قصد خدمت به مردم را دارند نباید در زمینه فکری خود مال اندوزی و رسیدن به ثروت داشته باشند بنابراین می توان گفت اگر آنها در این مسیر قرار گیرند موانع جدی در مسیر آنها به وجود خواهد آمد.

میرسلیم گفت: دولت برای خدمت به مردم شکل می گیرد نه برای ریاست به مردم و فخرفروشی. دولت باید در برابر مردم فروتن عمل کند چرا که در اختیار دارنده اطلاعات است. اگر نمی توانیم مجوزی برای مردم صادر کنیم نمی توانیم خدمت درستی به آنها ارائه دهیم.

وی متذکر شد: اگر کارمندان دولت برای ویژه خواری عمل نکنند خدمت آنها مقدس خواهد بود و آنها بایستی محترم شمرده شوند و باید از آنها تقدیر شود اما اگر کسانی روشی جز این مسیر انتخاب کردند باید آنها را مورد راهنمایی قرار داد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: ریشه برخی از مفاسد از سوی دستگاه های اجرایی و مجریان نشات می گیرد لذا ممکن است به دستگاه قضا یا قوه مقننه سرایت پیدا کند در این صورت باید به فعالیت های دستگاه اجرایی توجه کرد تا فعالیت آنها به فساد و فسادهاى  شبکه ای آلوده نشود و ارکان نظام را تحت تاثیر قرار ندهد.

میرسلیم خاطر نشان کرد: در مسئله فساد پیشگیری حائز اهمیت است و مسئولان در دستگاه اجرايي باید به رفتار زیر دستان خود توجه ویژه کنند تا فساد شکل نگیرد در این زمینه می توان از هشدارهای مردم استفاده کرد و در صورت وجود انحراف، بايد قاطعانه با آن برخورد کرد.

وی گفت: هیچ گونه ملاحظه و وابستگى سياسى برای رسیدگی به مفاسد نباید اعمال شود تا بتوانیم به این شکل حقوق مردم را احقاق کنیم لذا امیدوارم اگر مسئولان در مجلس شورای اسلامی شاهد زد و بندهای سیاسی بودند، مراتب آن را به رئیس قوه مجریه گزارش دهند تا موجبات انحراف به وجود نیاید.

میرسلیم در ادامه برنامه با اشاره به اینکه بنده فقط اجازه خواهم داد که رسانه ها دست به نقد سازنده بزنند و بلکه آنها را تشویق نیز خواهم کرد گفت: از انتقادات سازنده و منصفانه مطبوعات و رسانه ها استقبال می کنم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا تعامل برای حل مشکل را انتخاب خواهید کرد یا موضوع را به جای دیگری می کشانید گفت: در صورت ایجاد اختلاف با تعامل بین قوا می توان مشکل را حل کرد و اگر با تعامل حل نشد قانون مقام معظم رهبری را فصل الخطاب همه قرار داده است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ریشه اختلافات به نفسانیات برمی گردد افزود: اگر روسای قوا توانسته باشند برنفس خود مسلط شوند دلیلی بر اختلاف نیست لذا اگر با مواردی از اختلاف برخورد کنیم که سابقه تاریخی آن نیز وجود دارد با حسن نیت می توانیم این موارد را حل و فصل کرد.  

میرسلیم گفت: اگر چنین چیزی حاصل نشد قانون فصل الخطاب را که همان مقام معظم رهبری است مشخص کرده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون مسئله ریزگردها در استان های غربی اظهار داشت: این پدیده روز به روز بیشتر شده و حل این معضل را باید به طور جدی مد نظر قرار داد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه پدیده ریزگردها در چند ماه اخیر حادث نشده و سالیانی گذشته که بر وضع بحرانی امروز رسیده است و حل آن سال ها زحمت می طلبد اما از همین امروز باید کار را آغاز کرد گفت: این پدیده در کشور ما ظاهر شده است و گاهی از غرب کشور تا مرکز هم رسیده است. 

میرسلیم با اشاره به اینکه دولت یازدهم در چند ماه اخیر تازه شروع به کار کرده و خدمات مناسب 4 سال را از دست داده است خاطر نشان کرد: برای مقابله با این پدیده باید نهال کاری کرد و برخی از سدهایی که زده شده کارشناسانه نبوده و باید از مسیر بهره برداری خارج شود مگر برای جلوگیری از خطر سیل و تخریب.

وی با اشاره به اینکه باید از همین امروز اقدامات لازم را شروع کنیم افزود: متاسفم که می بینم برادرانم در این چند ماه اخیر کوشش هایی را آغاز کرده اند چرا چهار سال اخیر را برای رسیدگی به این مشکل از دست داده ایم و این حیف است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ما برای مقابله با بیابان زایی که ریشه اصلی پدیدار شدن این گرد و غبارها است باید به نهال کاری بپردازیم اظهار داشت: برخی علل به اقداماتی برمی گردد که خود شاهد آن بودیم به طوری که برخی از سدهایی که زده شده از روی مسائل کارشناسانه نبوده است.

میرسلیم تصریح کرد: به لحاظ سیاست خارجی برای حل مشکل ریزگردها باید مذاکرات جدی با همسایگان صورت گیرد چرا که منطقه ای را در خطر قرار داده است لذا بنده در دولت خود به این مسئله توجه ویژه ای خواهم داشت تا آثار زیانبار آن متوجه مردم نشود. 

وی با بیان اینکه برخی از موارد به خارج از کشور برمی گردد افزود: سدی که بر روی هیرمند بسته شده در کشور برادرمان افغانستان است لذا محروم کردن مردم از آب هیرمند باعث شده سیستان و بلوچستان به بیابان لم یزرع تبدیل شود و این امر باعث شده است تا سیستانی ها به نقاط دیگر کشور مهاجرت کنند. 

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه نباید به مشکل گرد و غبار فقط به عنوان یک مشکل محیط زیستی بپردازیم گفت: این مشکل ابعاد چند گانه ای دارد اخیرا مطلع شدیم در سرچشمه های فرات ترکیه مبادرت به ایجاد سد کرده که این سد یا مشابه آن افتتاح شود که خود این موضوع به شدت در بیابان زایی در مناطق پایین دست اثر خواهد گذاشت. 

میرسلیم با اشاره به اینکه جهت حرکت باد از غرب به شرق در این منطقه است بیان کرد: ما از بحران های گرد و غبار به شدت آسیب خواهیم دید لذا همت زیادی خواهیم داشت تا برای این موضوع چاره جویی کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون برنامه های عملی برای مقابله با بحران گفت: کلانشهر ما از جمله تهران هر کدام یک ظرفیت زیستی دارد و می تواند پذیرای مردمی باشد که زندگی آنها با کرامت مواجه شود متاسفانه به این ظرفیت زیستی توجهی نشده و جمعیت تهران از 4 میلیون که نشان دهنده ظرفیت زیستی تهران است به 8 میلیون و اخیرا به بین 12 تا 13 میلیون نفر رسیده است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بین سال های 68 تا 72 که مشاور رئیس جمهور بودم در یکی از جلسات شورای عالی محیط زیست به وزیر نفت گفتم که دود سیاه خودروها ناشی از عدم کیفیت سوخت است و این موضوع تقصیر اتوبوس و کامیون ها نیست و ریشه آن به کیفیت سوخت برمی گردد لذا ایشان فرمودند که نیاز به سرمایه گذاری میلیاردی برای این موضوع است.

میرسلیم با اشاره به اینکه تلاش ما در زمینه بهبود کیفیت سوخت خواهد بود افزود: باید به افزایش کیفیت محصولات و خودروها توجه ویژه ای داشته باشیم و به هر خودرویی اجازه تولید ندهیم.

وی با تاکید براینکه باید به سلامت بهداشت مردم توجه کرد افزود: امروز برای بهبود کیفیت سوخت کوشش هایی شده اما علاوه بر آن به لحاظ خودرو در شرایط خوبی قرار نداریم لذا باید به لحاظ استانداردها نسبت به محصولات داخلی اهتمام شود لذا اگر قرار شده معیارهای محیط زیست در رده یورو 4 باشد اکنون باید خودروها جوابگو باشند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه خودروهای بی کیفیت سلامت مردم را به خطر می اندازند گفت: ما جوابگوی نیازهای مردم برای عبور و مرور و برای رفتن به محل کار و خرید با استفاده از خودروهای شخصی به ویژه در شهر تهران نخواهیم بود لذا راه حل اصلی که باید انتخاب شود ترابری عمومی است و به ویژه بر راه آهن تاکید ویژه ای دارم.

میرسلیم با بیان اینکه راه حل ما راه حل استفاده از وسایل شخصی نیست ادامه داد: باید استفاده از خودروهای شخصی منحصرا در روزهای اخر هفته برای خانواده ها باشد لذا باید به دنبال چاره جویی اساسی برای حل مشکلات باشیم.

میرسلیم با تاکید براستفاده از ترابری عمومی به ویژه راه‌آهن گفت: این که شهرداری توسعه مترو را به دوش دولت بیاندازد و دولت آن را به دوش شهرداری بیاندازد چاره کار نیست بلکه دولت و شهرداری باید با هم به این خدمت مهم بپردازند وجوابگوی نیاز مردم باشند.

وی با تاکید بر اینکه نباید شعار داد و باید عمل کرد و در این رابطه راه‌حل‌های فنی وجود دارد یاد آور شد: در دولت اصلاحات به رئیس آن دولت تذکر دادم گفتم شما با سخنرانی حساسیت مردم را برانگیختید در حالی که مشکل ما مشکل فنی است  و باید حل شود ومهار کردن آن نیازمند 10 سال کوشش است تا نتیجه‌ای حاصل شود که آن نتیجه در برگیرنده سلامت هوای شهر و مردم ما باشد چرا که متاسفانه در اثر این آلودگی‌ها مردم با خطرات زیاد مواجه شده‌اند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت شما به چه اندازه قانون را فصل‌الخطاب خواهد دانست اظهار داشت: قانون تا جایی که قانون است باید محترم شمرده شود و اگر کسی ادعا می‌کند قانون دچار نقص است باید پیشنهاد خود را به صورت لایحه و طرح به مراجع قانون‌گذار ارائه دهد و تا زمانی که برای اصلاح قانون تغییری در آن قانون پدیدار نشده همه دستگاهها به ویژه دستگاه اجرایی باید قانون را محترم شمارند.

میر سلیم افزود:به تشخیص فرد نمی‌توان قانون را زیر پا گذاشت و اگر هم مصلحتی برای عبور از یک قانون وجود داشته باشد جایگاه تشخیص آن مصلحت را قانون اساسی مشخص کرده و آن قوه مجریه، رئیس جمهور و وزرا نیستند بلکه مجمع تشخیص مصلحت نظام است که این هم خود یک راه ‌حل قانونی است پس در هر حال باید رعایت شود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره اینکه درباره حفظ آرمانها و ارزشهای شهدا  چه تعهدی به ملت شریف ایران می‌دهید بیان داشت: همه آرمانهای ما محقق نشده‌اند ضمن اینکه تحقق همه آرمانها نیز کار ساده‌ای نیست ارزشهایی هم که ما به آن اعتقاد و ایمان داریم نیز همه محترم شمرده نشده‌اند البته تعهد می‌دهم بنده و تمام همکارانم با فراهم آوردن شرایط برای هم میهنانمان در جهت تحقق آرمانها و محترم شمردن ارزشها گام برداریم و این تعهد اصلی و وجدانی است که باید دولت ما ابراز کند.

میر سلیم همچنین درپاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تا چه اندازه خود را انقلابی می‌دانید گفت: انقلابی گری و انقلابی بودن به شعار و ادعا نیست، آیا کسی که برای به پیروزی رساندن انقلاب و مشارکت در آن با جانبازی خود سهیم بوده و کسی که در سامان دادن به ساختارهای انقلاب از هیچ کوششی دریغ نورزیده و در فرمانبرداری از رهبر فقید انقلاب و تبعیت از رهبری شاهدی سراغ ندارید که به انحراف کشیده شده باشد و آیا کسی که همت خود را برای احقاق حقوق مردم آموزش مردم و جوانان وشکوفایی استعدادها و به ثمر رساندن خود کفایی اقتصادی ، فرهنگی و اعتلای اجتماعی تلاش کرده را می‌توان گفت که او انقلابی نیست.

وی تصریح کرد: من ادعا می‌کنم انقلابی بوده‌ام و ادعا می‌کنم تا توان داشته‌ام خود را مصروف حفظ ارزشهای انقلاب بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کرده‌ام و در این راه هم خواهم ماند، من مهندس انقلابی بوده‌ام و هستم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از گفتگو در پاسخ به این سوال که بهترین راهکار برای مقابله با تاکتیک چنگ و دندان نشان دادن آمریکا را چه می‌دانید اظهار داشت: ایران برای اینکه امنیت خود را حفظ کند باید اقدامات متناسبی را انجام دهد.

میر سلیم اظهار داشت: 38 سالی که از پیروزی انقلاب می‌گذرد نشان داده ایران هیچگاه قصد تجاوز نداشته و تجاوزگرهم نبوده اما با خطرات متعددی مواجه بوده و نیازمند دفاع بوده است بنابراین ماباید در زمینه تقویت خود و متقاعد کردن دیگران از بکار گیری هر روشی که تجاوز به ایران محسوب می‌شود اقدام کنیم و در این زمینه نباید از هیچ هزینه‌ای از جمله تقویت بنیه دفاعی خود که اهمیت بسیاری دارد کوتاهی کنیم.

وی افزود: غیر از این موضوع دفاع از حیثیت ایران درخارج از کشور نیز اهمیت دارد ما درون مرزهای خود باید مقتدر باشیم و پاسدار مرزهای خود و قابلیت کشورمان باشیم و در بیرون از مرزها نیز هرجا که ایرانیان هستند باید مدافع، حیثیت و حرمت و شخصیت و آنها باشیم  و این کوششی است که در سر لوحه کارهای خود قرار خواهیم داد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: به اعتقاد بنده دولتی که صداقت را شعار خود قرار داده است و درستی را وجهه خدمت خود قرار داده می‌تواند اعتماد مردم را به خود جلب کند از یاری آنها برخوردار شود و از اعتماد آنها برخوردار شود.

میرسلیم با بیان اینکه نظارت عمومی یکی از کلیدهای موفقیت دولت خدمتگزار مردم سالار دینی است اظهار داشت: متاسفانه ما موضوع نظارت عمومی را فراموش کردیم لذا باید به این موضوع اهتمام ورزیم و مردم نباید دست از نظارت خود بردارند و هر جا مفسده‌ای مشاهده می‌کنند باید آن را به مسئولان گزارش دهند که این خود خدمت بزرگی برای حفظ سلامت نظام است.

وی ادامه داد: من نخواهم ماند برای حضور در صحنه و سهم خواهی بلکه می‌آیم تا حقوقی که از ملت معطل مانده را بگیرم وسهم آنها از سفره پر برکت انقلاب را به آنها برسانم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: حق اشتغال مسکن تامین اجتماعی و بهداشت و درمان از جمله حقوقی است که سعی می‌کنیم به لطف مردم این حقوق را بگیریم و به آنها اعطا کنیم چرا که اعتقاد داریم حق گرفتنی است و دولت ما هم برای احقاق این حقوق بر مبنای اصالت دادن به سلامت و پاکدستی با استفاده از نیروهایی که از شایستگی برخوردارند و اهل دانش و علم و تجربه و مجهز به اخلاق پاک برای خدمت رساندن برای مردم هستند انجام وظیفه خواهند کرد.

وی اظهار داشت: متاسفانه به دلیل ضعف‌های مدیریتی در گذشته علی رغم خدمتهای انجام شده مشکلاتی وجود دارد که از خدا می‌خواهیم این توفیق را نصیب ما کند واز ملت هوشمند ایران می‌خواهیم که با درایت و بر مبنای شناخت دقیق از توانایی‌ها به فرد اصلح رای دهند.

میر سلیم در پایان با تاکید بر اینکه باید بدانیم رمز توفیق ما توکل به خداست گفت : اگر خدا را در همه حال به یاد داشته باشیم برای خدمت به مردم از او یاری بطلبیم خداوند نیز پشتیبان ما خواهد بود و خواهیم توانست با یاری مردم به آنچه خواست خداست دست یابیم.

انتهای پیام/


نظر شما