شناسهٔ خبر: 19077094 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

پاسخ خسروپناه در توهین به امام رضا(ع)

منبع: تسنیم

چرا علمای حوزوی و دانشگاهی ایلام در مقابل توهین نامردان به امام رضا(ع) سکوت اختیار کرده‌اند؟!

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه، رئیس موسسه پژوهشی انجمن حکمت و فلسفه ایران در پی توهین ستاد انتخاباتی یکی از کاندیداهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در استان ایلام با اظهار تاسف گفت: جا دارد که این تعبیر انا لله و انا الیه راجعون را در مورد این قضیه به کار ببریم. وقتی در دوران اصلاحات به بهانه آزادی بیان به خدای سبحان، پیامبر اعظم (ص)، اهل بیت(ع)، قرآن و حتی ماجرای کربلا که برای هر آزاده مردی درس‌آموز است توهین می‌شد، طبیعی بود که بسیاری از علما و بزرگان متاثر شوند و اعتراض کنند. البته هیچ کدام از آن افراد توهین کننده هم عاقبت به خیر نشدند و آثار وضعی این توهین‌ها را دیدند و مشکلات عدیده‌ای پیدا کردند. 

وی گفت: متاسفانه امروز باز شاهد این هستیم که عده‌ای به بهانه انتخابات برای این که رقابایشان را از صحنه بدر کنند با ارزش‌های اسلام بازی می‌کنند، در ماجرای اخیری که در ایلام اتفاق افتاد و کلیپ آن هم پخش شد به ساحت امام رضا(ع) که ولی نعمت هر ایرانی است توهین می‌شود. آن نامردی که با تعابیر زشت به امام رضا(ع) توهین می‌کند و ایشان را به تمسخر می‌‌گیرد و اعتقادات شیعه را با توهین کردن زیر سوال می‌برد، حتی از آزادی بیان هم عبور کرده، زیرا یک بار فردی شبهه معرفتی دارد، مطرح می‌کند و پاسخش را می‌شنود، اما وقتی کسی به ارزش‌های اعتقادی و مذهبی توهین کند، حتی با نص تبصره 2 ماده 19 حقوق بشر در تعارض است و بر آن اساس کسی مجاز نیست که به ارزش‌های اخلاقی جامعه توهین کند.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه گفت: در نصوص دینی ما آمده کسانی که به ولی خدا توهین می‌کنند در حال جنگ و محاربه با خدا هستند. توهین به امام رضا، توهین و محاربه با خداوند تلقی می‌شود. من اظهار تاسف می‌کنم مگر چند سال بر مسند قدرت نشستن چقدر ارزشمند است که عده‌ای به خاطر آن به ساحت ولی خدا توهین کنند؟! 

 نویسنده کتاب جریان شناسی ایران معاصر گفت: البته قطعاً این افراد، کاندیدای مورد نظرشان اعتقاد ندارند به دنبال این هستند که پشت یک فردی پنهان شده تا اعتقادات فاسد خودشان را منتشر کنند و الی همین انسان‌ها اگر قدرتی به دست بیاورند ابتدا به کاندیدای خودشان صدمه خواهند زد زیرا به ارزش‌های اسلامی اعتقادی ندارند. 

خسروپناه با اشاره به این که چند گلایه از برخی افراد در این مسئله مطرح است، گفت: به همین جهت من چند گلایه می‌کنم. گلایه اولم از کاندیداها است، که چرا در برابر این مسائل سکوت اختیار می‌کنند؟! آنها باید اینگونه حرف‌ها و حرکات را که به آنها منتسب می‌کنند رد نمایند. گلایه دوم من از علما است. طبق خبری که رسیده این اتفاق در ایلام انجام گرفته، حقش بود علمای ایلام تحصن می‌کردند، تجمع می‌کردند و اعتراض‌شان را به گوش می‌رساندند. 

وی گفت: غیرت دینی کجا رفته که اینگونه به امام رضا(ع) توهین می‌کنند و دیگران سکوت اختیار می‌نمایند؟! در روایت داریم شخصی از امام جواد(ع) سوال کرد، که زیارت امام رضا افضل است یا زیارت امام حسین(ع)؟ بغض گلوی امام جواد(ع) را گرفت و به اتاقی رفت و کمی گریست و سپس برگشت و گفت زیارت امام رضا(ع) افضل است. دلیل این مطلب آن است که همه گروه‌های شیعی به زیارت امام حسین(ع) می‌روند و حتی اهل سنت هم به زیارت ایشان می‌روند، اما فقط شیعیان اثنی‌عشری به زیارت امام رضا(ع) می‌روند. ما قبلا از امام رضا(ع) انشعابات شیعی نداشتیم، وقتی می‌فرماید زیارت امام رضا(ع) افضل است  یعنی یک شیعه اثنی عشری خالصی است که به زیارت ایشان رفته است. حال، چگونه در یک استان ولایت مداری مثل ایلام این اتفاق افتاده و ما از آن استان صدایی نمی‌شنویم. امیدوارم علما و بزرگان ایلام نسبت به این قضیه سکوت نکرده و نکنند. من نه تنها از علمای حوزه بلکه از علمای دانشگاه هم گلایه دارم. در دانشگاه‌های ایلام انسان‌های متدین فراوانی است و نباید نسبت به توهین به ساحت امام رضا(ع) سکوت کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما