شناسهٔ خبر: 19070976 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: هدانا | لینک خبر

آزمون اخلاق پشت میز مناظره

ایرنا

صاحب‌خبر -

روزنامه های صبح امروز محورهای اصلی خود را به موضوع های «آزمون اخلاق پشت میز مناظره»‌، «جدال وعده و عمل»، «مناظره کاندیداها و تشویق اذهان عمومی»، «آزمونی برای سیما»، «انصاف و عدالت در کنار شفافیت و صراحت»، «مناظره‌های انتخاباتی چطور و چگونه موثر هستند؟»، «صدا وسیما به 6 نامزد رویکرد متوازنی ندارد»، «عقلانیت ملی در انتخابات ریاست‌جمهوری»، «نامزدهای پاستور از نگاه بهارستانی ها»، «انتخابات نباید رادیکال شود»، «چرا به روحانی رای می دهم؟»، «رایزنی انتخاباتی روحانی با بزرگان نظام»، «آنچه کاندیداها حواله به نسیه می‌دهند ما اجرا کرده‌ایم»، «رای‌دهنده میانه و انتخاب مجدد روحانی»، «منشور انتخاباتی آیت الله هاشمی»، «نامزدهایی که صورت مسئله را پاک نمی کنند!»، «توصیه به روحانی برای ایام تبلیغات انتخابات»، «طبقه‌ای که حتی در شعارهای انتخاباتی هم حذف شده است»، «از دردسر حضور مرتضوی در یک میتینگ تا شوخی پرحاشیه جهانگیری»، «از رئیسی حمایت می کنم»، «همه جوره کنار شیخ دیپلمات هستیم»، «در تمامی مناظرات شرکت می کنم»، «باید و نبایدهای انتخابات»، «حذف فرهنگ از مناظره ها به خاطر خواب آلودگی فرهنگ است» و «جهانگیری گفت می خواهد رییس جمهور شود و خندید!» اختصاص دادند و به انعکاس آنها پرداختند.

**آزمون اخلاق پشت میز مناظره
روزنامه «جام جم» در گزارشی با عنوان «آزمون اخلاق پشت میز مناظره»، نوشت: دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پیش است و اولین مناظره‌های انتخاباتی بین نامزدها فردا ساعت 16 از شبکه یک و رادیو جوان به روی آنتن خواهد رفت. مناظره‌های انتخاباتی همیشه از جمله پرمخاطب‌ترین برنامه‌های رسانه‌ ملی و یکی از موثرترین شیوه‌ها برای آگاهی بخشی و جلب آرای مردمی بوده است. در مناظره‌های انتخاباتی، نامزدها از طریق رسانه ملی در محضر مردم از برنامه‌ها و دیدگاه‌هایشان سخن می‌گویند، اما این تمام آن چیزی نیست که در یک مناظره اتفاق می‌افتد؛ نامزدها باید بتوانند همدیگر را به چالش بکشند، از طرح‌ها و برنامه‌هایشان دفاع کنند، آگاهی و دانش و تدبیرشان را در ساماندهی به امور کشور در معرض قضاوت مخاطبان بگذارند که به جلب رای و نظرشان منجر شود. رسانه نیز برای برگزاری یک مناظره موفق انتخاباتی موظف است، نکاتی را رعایت و شرایطی را فراهم کند که رقابت‌های انتخاباتی در مسیر درست، قانونی و اخلاقی پیش برود و در عین حال، مشارکت حداکثری مخاطب در انتخابات و نیز انتخاب فرد اصلح را در پی داشته باشد.

روزنامه «اعتماد» در گزارشی با عنوان «جدال وعده و عمل»، نوشت: فردا عصر عقربه‌های ساعت که به هفت نزدیک شود میلیون‌ها ایرانی یک ارزیابی اولیه از داشته‌های شش کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم خواهند داشت. سه ساعت مناظره شش کاندیدا در جمعه هشتم اردیبهشت تکلیف اولیه را از آرای مردم روشن خواهد کرد تا مشخص شود برگ برنده انتخابات ٩٦ در دستان چه فرد یا افرادی است؟ در روزهای اخیر وعده‌های اقتصادی دو کاندیدای اصولگرای انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار حاشیه‌ساز شده بود. این وعده‌ها با واکنش‌های بسیاری حتی از سوی دیگر کاندیداها روبه‌رو شده بود و حالا این احتمال وجود دارد که در نخستین مناظره انتخاباتی همین وعده‌های اقتصادی کاندیداها باشد که به نقد و چالش کشیده می‌شود.

روزنامه «آرمان» در یادداشتی با عنوان «مناظره کاندیداها و تشویق اذهان عمومی» که به قلم نعمت احمدی حقوقدان نگاشته شد، آورد: مناظره‌های انتخاباتی را پیش رو داریم و 6 کاندیدای احراز صلاحیت شده می‌خواهند خود را در معرض افکار عمومی قرار دهند. هرچند آمارهای مختلفی ارائه شده که چند درصد از مردم مبنای خبری خود را تلویزیون قرار داده‌اند، اما این آمار در شرایط عادی ممکن است درست باشد و در زمان انتخابات خصوصا موقع مناظره انتخاباتی آمار دیگرگونه است. عده‌ای مستقیم از تلویزیون و رادیو گوش می‌دهند و عده‌ای هم از قول دیگران مناظره‌ها را تعقیب می‌کنند و در نزدیکی‌های انتخابات تقریبا همه گوش به زنگ رسیدن زمان مناظره‌ها هستند و از درون همین مناظرات است که می‌توان وزنه کاندیداها را سنجید. نشر اکاذیب تنها پراکندن خبر دروغ نیست، بلکه وقتی با وعده‌هایی که باعث توهم مردم هم بشود و مهم‌تر اینکه یک دولت را ناتوان نشان دهد که با همین امکانات می‌توانست فلان میزان شغل ایجاد کند، اما نکرد و باعث بیکاری و در نهایت فقر جامعه شد هم عمل مجرمانه‌ای انجام داده است. حال چگونه است که در زمانه انتخابات و برای جلب آرا، عده‌ای افکار عمومی را هدف قرار می‌دهند و با تشویش اذهان عمومی به جنگ رقیب می‌روند و اگر فردا از این رهگذر پیروز شدند، خواهند گفت امکان پرداخت میسر نیست، به همین سادگی!

روزنامه «وقایع اتفاقیه» در گزارشی با عنوان «آزمونی برای سیما»، نوشت: اولین برنامه مناظره‌های انتخاباتی از فرداشب روی آنتن صداوسیما می‌رود؛ برنامه‌ای جنجالی که به اعتقاد کارشناسان می‌تواند تنور انتخابات را همچون سال‌های پیشین داغ کند. بااین‌حال، رویکرد صداوسیما به تبلیغات انتخاباتی و بی‌طرف نبودن این رسانه که صفت ملی را یدک می‌کشد، به اعتقاد بسیاری از صاحب‌نظران برخلاف جریان متمایل به افزایش مشارکت مردم پیش می‌رود. مصداق چنین مدعایی، پخش برنامه‌ای است که اخیرا برای معرفی کاندیداهای انتخابات از «شبکه خبر» پخش شد. در این برنامه، صحبت‌های چهار کاندیدا در معرفی برنامه‌های خود در تلویزیون به‌طور کوتاه از این شبکه پربیننده تلویزیونی پخش شد و سپس صحبت‌های تند و تیز رئیسی و قالیباف علیه دولت مستقر به‌طور تفصیلی روی آنتن رفت. جالب اینجاست که برنامه بعدی گفت‌وگوی مردمی درباره بی‌طرفی سیما بود که اغلب مردم معتقد بودند صداوسیما باید «ملی» و «بی‌طرف» باشد. در چنین شرایطی، سه برنامه مناظره با موضوع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در تاریخ‌های هشتم، شانزدهم و نوزدهم اردیبهشت با حضور 6 کاندیدا به‌طور مستقیم از سیما پخش خواهد شد.

روزنامه «جام جم» در یادداشتی با عنوان «انصاف و عدالت در کنار شفافیت و صراحت» که به قلم حسین میرمحمدصادقی استاد دانشگاه شهید بهشتی نگاشته شد، آورد: یکی از نکاتی که در مناظره‌های انتخاباتی باید مورد توجه قرار گیرد این است که مناظره در درجه اول برای روشن شدن افکار عمومی نسبت به برنامه‌های نامزدهاست و بنابراین افرادی که در مناظره‌ها شرکت ‌می‌کنند به‌جای تلاش برای بی‌اعتبار جلوه دادن رقیب خود که در واقع یک بی‌اخلاقی در امر تبلیغات انتخاباتی است و معمولا تاثیر منفی نسبت به خود فرد در اذهان عمومی باقی می‌گذارد، باید تلاش کنند که برنامه‌های کاربردی و عملی خود را به سمع و نظر بینندگان و شنوندگان برسانند. مناظره‌ها یکی از بهترین راه‌ها برای آشنایی مردم با برنامه‌ها و راهکار‌های انتخاباتی است. نامزدها باید صریح و روشن نظرات خود را مطرح کنند و اگر اشکالی در کار دولت قبلی می‌بینند با رعایت انصاف و عدالت، ولی روشن و صریح آن اشکالات را با مردم در میان بگذارند.

روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با عنوان «مناظره‌های انتخاباتی چطور و چگونه موثر هستند؟» که به قلم محمد سلطانی‌فر استاد دانشگاه نگاشته شد، آورد: مناظره‌های انتخاباتی با توجه به نیاز این فرصت از سمت جامعه هدف، فرصت بسیار مناسبی برای جلب نظر مردمی است که همچنان تصمیمی برای انتخاب خود نگرفته‌اند. خوشبختانه مناظره‌های انتخاباتی زنده پخش می‌شود و ٥٠ درصد مشکلات تبلیغات انتخابات و عدم پخش زنده مناظره‌ها حل شده است. اما دو اتفاق مناظره‌ها را برای مردم جذاب می‌کند. اتفاق اول مناظره‌های دو به دو کاندیدها است؛ مانند مناظره‌هایی که در سال ٨٨ برگزار شد و کاندیداها دو به دو مقابل یکدیگر می‌نشستند و با یکدیگر رقابت می‌کردند. اما در فضای انتخاباتی سال ٩٦، برگزاری چنین مناظره‌هایی انجام شدنی نیست و جذاب هم نیست. چون اگر به فهرست کاندیداها نگاهی بیندازیم، دو دسته کاندیدا داریم و فضای دو قطبی وجود دارد که مناظره‌های دو به دو را از جذابیت دور می‌کند. و اما مساله دومی که برای جذابیت مناظره‌ها بسیار مهم است، شفافیت و پاسخگویی کاندیداها در مناظره است. مناظره‌ها فرصت خوبی است برای جابه‌جایی خط‌قرمزها و صحبت از مسائلی که در شرایط عادی و در رسانه‌ها امکان مطرح شدن ندارند. کاندیداها باید از این فرصت استفاده کنند تا آنچه ناگفته باقی مانده را صریح و شفاف در اختیار مردم قرار دهند و اجازه دهند که مردم با دانستن واقعیت و درک شرایط تصمیم صحیح و درستی به نفع مصالح جامعه و کشور بگیرند.

روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «صدا وسیما به 6 نامزد رویکرد متوازنی ندارد»، نوشت: برنامه هایی که تحت عنوان آشنایی با نامزدها در رسانه ملی تولید و پخش می‌شود، رویکرد کاملاً‌ متوازن و متعادلی نسبت به شش نامزد ندارد مسئولان محترم رسانه ملی، فوراً با توقف پخش این برنامه ها، نسبت به اصلاح سریع این مشکل اقدام کنند. برخی چهره های سیاسی و نمایندگان مجلس معتقد بودند که این رویکرد به وجهه صدا و سیما لطمه خواهد زد. آن هم در شرایطی که حضور نامزدهای دیگر در آنتن شبکه های مختلف به دلایل متفاوتی افزایش یافته بود.

**عقلانیت ملی در انتخابات ریاست‌جمهوری
روزنامه «اعتماد» در گزارشی با عنوان «عقلانیت ملی در انتخابات ریاست‌جمهوری»، نوشت: بسیاری از کسانی که در سال ٨٤ مدافع تحریم انتخابات ریاست‌جمهوری بودند، در سال‌های ٨٨ و ٩٢ از رای خود برگشتند و بر ضرورت مشارکت در انتخابات تاکید کردند؛ چرا که انتخابات سال ٨٤ و حتی انتخابات مجلس هشتم و مجلس نهم، به همه کنشگران و تحلیلگران سیاسی ثابت کرد که مشارکت سیاسی مردم ایران در انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری، هیچگاه کمتر از ٥٠ درصد نمی‌شود؛ و هنگامی که نیمی از واجدین شرایط رای دادن در انتخابات شرکت می‌کنند، دم زدن از تحریم و نتایج تحریم انتخابات، چیزی بیشتر از یک شوخی یا خیالبافی سیاسی نخواهد بود.در آستانه دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، به نظر می‌رسد عقلانیت سیاسی در ایران به مراتب بیش از یک دهه قبل شده است. دیگر هیچ مشهور و محبوبی از تحریم انتخابات دم نمی‌زند و مردم را به انفعال سیاسی فرانمی‌خواند، رشد عقلانیت سیاسی در هر دو سطح دولت - ملت را باید به فال نیک گرفت.

**نامزدهای پاستور از نگاه بهارستانی ها
روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «نامزدهای پاستور از نگاه بهارستانی ها»، نوشت: نمایندگان فراکسیون ولایت مجلس برای انتخابات پیش رو «آتش به اختیار» شدند. چیزی شبیه همان وضعیتی که در میان کل جریان اصولگرا وجود دارد. بعد از دو جلسه این فراکسیون با دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری یعنی محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی، حالا اعلام شده که هر کدام از نمایندگان برای حمایت از هر یک از این دو نفر مختار هستند. همانقدر که حدس زدن عدم حمایت فراکسیون ولایت از روحانی کار ساده‌ای بود، پیش‌بینی حمایت فراکسیون امید از وی نیز کاملاً قطعی به نظر می‌رسید. اعضای فراکسیون امید حتی قبل از تشکیل مجلس دهم از ضرورت ادامه کار دولت حسن روحانی سخن می‌گفتند. آنها در تحولات انتخاباتی ریاست جمهوری دوازدهم نیز زودتر از دو طیف دیگر پارلمان اعلام موضع کردند و گفتند حامی حسن روحانی خواهند بود. در میان این دو گروه اما وضعیت گروه سوم یعنی فراکسیون مستقلین مجلس است. آنها ضلع جدا شده از فراکسیون اصولگرایان محسوب می‌شوند که در واقع اعتراض به مواضع تند این فراکسیون علیه دولت انگیزه را برای تشکیل فراکسیون سوم در میان‌شان به وجود آورد. ترکیب چهره‌های برجسته این مجموعه هم حکایت از آن دارد که حامی مواضع دولت و همین طور حسن روحانی در انتخابات پیش رو باشند.

**انتخابات نباید رادیکال شود
روزنامه «اعتماد» در مطلبی با عنوان «انتخابات نباید رادیکال شود» در گفت وگو با محسن صفایی‌فراهانی فعال سیاسی اصلاح‌طلبی به بررسی انتخابات ریاست جمهوری 96 پرداخت و به نقل از وی نوشت: اگر احزاب مقتدری در جامعه بود که از قبل کار منسجمی را انجام می‌دادند و با برنامه پیش می‌رفتند از ماه‌ها قبل برنامه شان را ارایه می‌کردند مردم هم می‌دانستند که حزب با چه رویکردی می‌آید و کاندیدایش نیز چه کسی می‌تواند باشد. ولی از آنجایی که چنین نیست و امکان رشد جامعه مدنی وجود نداشته است این مشکلات وجود دارد. باید در همین فضا از تمامی پتانسیل‌ها استفاده شود و انتخابات به سمتی برود که به جای محیطی پر تنش محیط با آگاهی بیشتر را به دنبال داشته باشد. قبل از انتخابات مجلس ٩٤ وزیر کشور اشاره به پول‌های ناسالمی که در انتخابات می‌تواند استفاده شود، کرد. قبول است که به صورتی که مطرح شد خیلی نمی‌شود روی آن مانور داد. اما منابع بسیار زیادی در اختیار عده‌ای است که فضای غبارآلود، ایده‌آل آنها است. آنها حاضرند که در انتخابات مهمی مثل ریاست‌جمهوری هزینه کنند. آنها از این بستر می‌خواهند استفاده کنند. شرایط منطقه خود پیش‌زمینه اینکه مشکلات به وجود بیاید را دارد. آنها از این امر مطلعند. همه کسانی که برای کشور نگران هستند باید کمک کنند که انتخابات به سمت رادیکال شدن نرود. مردم با شرایط مناسب در انتخابات شرکت کنند. امیدواریم همه ارکان کمک کنند که انتخابات سالمی برگزار شود.

**چرا به آقای روحانی رای می دهم؟
روزنامه «آرمان» در یادداشتی با عنوان «چرا به آقای روحانی رای می دهم؟» که به قلم مصطفی تاج زاده نگاشته شد، آورد: اولین دلیل من برای حمایت از آقای روحانی کارهای بزرگ اقتصادی است که در این دوره انجام شده است. البته می‌دانم که هنوز مردم به صورت جدی از بیکاری و گرانی در رنج هستند و خصوصا بعد از برجام انتظار گشایش بیشتری را دارند اما مشکلات موجود که عمده‌اش از دوران قبل به دولت روحانی به ارث رسیده است، نباید باعث شود که ما گام‌های بزرگی که برداشته شده را نادیده بگیریم. به هر حال دولت توانسته است تورم را از 35‌درصد به 8‌درصد کاهش دهد، رشد اقتصادی را از منفی 6.8 به مثبت 5 ارتقا دهد و ثبات و آرامش اقتصادی را در جامعه برقرار کند. دومین دلیل رای دادن من به آقای روحانی برجام است که به تنهایی برای رای دادن من به ایشان کافی است. سومین دلیلی که من از آقای روحانی حمایت می‌کنم این است که فضای سیاسی به نسبت دوره قبل بازتر شده است که این فضای بازتر در دانشگاه و جامعه خود را نشان می‌دهد. چهارمین دلیل حمایتم از آقای روحانی این است که ما در زمینه فرهنگی هم شاهد تحول مهمی در دولت آقای روحانی بوده‌ایم. پنجمین دلیلم تلاشی است که در این دولت برای حفظ محیط‌زیست صورت گرفته است. برای مثال می‌توان به احیای دریاچه‌ها و رودها و تالاب‌ها اشاره کرد که حرکت بسیار بزرگ و ارزشمندی به‌شمار می‌رود. دلیل ششم به این واقعیت بر می‌گردد که در جامعه ما، اتفاقا دولت روحانی به دلیل اینکه خودش را نه اصلاح‌طلب می‌داند و نه اصولگرا و سعی می‌کند با مشی اعتدالی از همه نیروها و برنامه‌ها و جناح‌ها بهره ببرد و شرایطی را ایجاد کرده ‌که همه حداقلی از رضایت را دارند و با وی تضاد آشتی‌ناپذیر ندارند، موفق‌تر و کارآمدتر است.

**رایزنی انتخاباتی روحانی با بزرگان نظام
روزنامه «آرمان» در مطلبی با عنوان «رایزنی انتخاباتی روحانی با بزرگان نظام» در گفت وگو با عبدا... ناصری، عضو سابق شورای مشورتی جریان اصلاحات و فعال سیاسی اصلاح‌طلب به بررسی حضور اسحاق جهانگیری به عنوان نامزد پوششی در انتخابات ریاست جمهوری 96 پرداخت و به نقل از وی نوشت: بخشی از جریان اصلاحات از مدت‌ها قبل به دنبال حضور آقای جهانگیری در انتخابات ریاست‌جمهوری بودند و در این زمینه با بزرگان جریان اصلاحات رایزنی می‌کردند. این در حالی بود که بر اساس برخی اخبار آیت‌ا... هاشمی به آقای روحانی توصیه کرده بودند که در انتخابات ریاست‌جمهوری از کاندیدای پوششی در کنار خود استفاده کند. گویا یکی از افرادی که آیت‌ا... هاشمی برای این منظور پیشنهاد کرده بودند آقای جهانگیری بوده است. به همین دلیل آقای روحانی تصمیم می‌گیرند که با مقامات عالی‌رتبه درباره حضور در انتخابات و اطمینان از تایید صلاحیت خود گفت‌وگو کنند. در نتیجه پس اطمینان خاطر در این زمینه عنوان می‌کنند که لزومی برای حضور کاندیدای پوششی در کنار ایشان نیست. به همین دلیل برخی از اصلاح‌طلبان با آقای روحانی همراه شدند و عنوان کردند به هیچ‌عنوان نباید در انتخابات آینده از کاندیدای پوششی استفاده کنیم. استدلال این افراد این بود که نباید از هم‌اکنون و به دست جریان حامی آقای روحانی ایشان را تضعیف کنیم. شورای عالی سیاستگذاری جریان اصلاحات، فراکسیون امید و بزرگان اصلاحات به‌صراحت به آقای روحانی عنوان کرده بودند که تصمیم نهایی در این زمینه با خود شماست و جریان اصلاحات به هیچ‌عنوان چنین مساله‌ای را به شما تحمیل نخواهد کرد. در چنین شرایطی جمعبندی آقای روحانی نیز این بود که نیاز به کاندیدای پوششی در انتخابات نیست و بهتر است که تنها در انتخابات شرکت کند.

**آنچه کاندیداها حواله به نسیه می‌دهند ما اجرا کرده‌ایم
روزنامه «اعتماد» در مطلبی با عنوان «آنچه کاندیداها حواله به نسیه می‌دهند ما اجرا کرده‌ایم» در گفت وگو با مجید انصاری معاون حقوقی رییس‌جمهوری به بررسی وعده های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 96 پرداخت و به نقل از وی نوشت: کاندیداها بعضا مطالبی را مطرح می‌کنند که یا با سیاست‌های کلی نظام سازگار نیست یا با واقعیت‌های اجرایی و توان ملی کشور همخوانی ندارد. دکتر روحانی از ابتدای دولت یازدهم بنای خود را بر صداقت در صحبت و در مواجهه با مردم، قرار داده است و به همین مسیر هم ادامه خواهد داد. ایشان برنامه‌های بسیار خوبی برای آینده کشور، ایجاد اشتغال، ارتقای سطح درآمد مردم و رسیدگی به محرومان دارد که انجام خواهد شد. اگر آقایان وعده می‌دهند که به وضعیت محرومان رسیدگی خواهند کرد نمی‌دانند که همین امسال دولت درآمد افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی را دو برابر تعیین و حتی آن را اجرایی کرد. واقعیت این است وعده‌ای که دیگران مطرح می‌کنند و حواله به نسیه می‌دهند، این دولت اجرایی کرده و آن را توسعه خواهد داد.

**رای‌دهنده میانه و انتخاب مجدد روحانی
روزنامه «همدلی» در یادداشتی با عنوان «رای‌دهنده میانه و انتخاب مجدد روحانی» که به قلم منصور ایزدپناه نگاشته شد، آورد: یکی از موضوعات جالب اقتصاد سیاسی، مبحث انتخاب عمومی است که با ابزارهای اقتصادی به تحلیل مسائل سیاسی از جمله انتخابات، تحلیل رفتار نمایندگان، احزاب سیاسی و رایدهندهها میپردازد. فرض اساسی این است که طرف رایدهنده با رای دادن به حزب یا نامزد مورد علاقه خود به دنبال حداکثر کردن مزیت اقتصادی و اجتماعی خود بوده و طرف نامزد یا حزب مورد نظر نیز با ارائه برنامههای خود به دنبال حداکثر کردن میزان رای خود است. آقای روحانی برای برنده شدن دوباره نیاز به رعایت ترجیحات میانه دارد، جامعه نیز چندین سال است که نیاز به میانهروی را درک کرده و بهترین فرصت است که از این سیاست و این نیاز جامعه حداکثر استفاده را برده و جامعه را به سمت میانه روی و تعادل حرکت داد.

**منشور انتخاباتی آیت الله هاشمی
روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان «منشور انتخاباتی آیت الله هاشمی»، نوشت: روز گذشته منشور انتخاباتی آیت‌ا... هاشمی در سال 96 منتشر شد؛ منشوری که از سوی فرزندان ایشان و مبتنی بر سخنرانی‌های پدر منتشر شد که نشان از دوراندیشی آیت‌ا... داشت. بی‌تردید دوراندیشی صفت بارز آیت‌ا... هاشمی بود که در کنار صبوری تبدیل به گنجینه ارزشمندی در وجود ایشان شده بود. انتخابات 96 آخرین موضوعی بود که ذهن آیت‌ا... را درگیر خود کرده بود و بر اساس آن ایشان دیدارهای زیادی با بزرگان تاثیرگذار برگزار و در تمام آنها بر حمایت از روحانی تاکید کردند. آیت‌ا... هاشمی جزئیات انتخاباتی 96 را با فرزندانش در میان گذاشته بود که این رفتار ناشی از دوراندیشی و پیش‌بینی هر اتفاقی از سوی ایشان بود. این منشور دارای چند بخش است که شامل «گریز از تکرار»، «آغاز از ابتدا با رویه اعتدال»، «بازگشت به آرمان‌های اصلی انقلاب»، «افزایش تعاملات بین‌المللی» و «پویا کردن اقتصاد و کاهش بیکاری» است.

**نامزدهایی که صورت مسئله را پاک نمی کنند!
روزنامه «تعادل» در یادداشتی با عنوان «نامزدهایی که صورت مسئله را پاک نمی کنند!» که به قلم حسین حقگو تحلیلگر اقتصاد نگاشته شد، آورد: «نیمه پر یا خالی لیوان را دیدن» اصطلاحی معروف در بین ما ایرانیان است. مقصود از آن دعوت به عدم مطلق‌اندیشی و رعایت واقع‌نگری، عدالت و انصاف در قضاوت راجع به وقایع و پدیده‌هاست. توجه به این اصطلاح شاید بیش از هر زمان دیگر در این روزهای انتخاباتی ضروری باشد. در روزهایی که صف‌آرایی نیروها به غلط گاه در قالب خیر و شر بازنمایی می‌شود. مخالفان دولت این روزها با انگشت نهادن بر ضعف‌ها، کمبودها و مشکلات، چهره یک‌سره تیره و تار از قوه اجرایی کشور به تصویر می‌کشند و سعی دارند دولت و حامیان او را به وادی دفاع یک‌سره مثبت از عملکرد قوه مجریه و نفی مشکلات و معضلات وادارند. به گمان آنان در این بازی سیاه و سفید، آرای جامعه به نفع آنان به عنوان نیرویی نجات‌دهنده و رهایی بخش از سیاهی‌ها و پلیدی‌ها جلب خواهد شد. روشی که خوشبختانه حامیان و هوادارانش نه در این روزها بلکه طی 4سال عمر دولت یازدهم کمتر به دام آن افتاده‌اند و خود تبیین‌گر و منتشرکننده بسیاری از ضعف‌ها و مشکلات و کمبودها بوده‌اند.

**توصیه به روحانی برای ایام تبلیغات انتخابات
روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با عنوان «توصیه به روحانی برای ایام تبلیغات انتخابات» که به قلم صادق زیباکلام استاد دانشگاه نگاشته شد، آورد: حدود ٢٠ روز تا دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده است و آقای روحانی گزینه مورد حمایت اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی است. جریان مخالف دولت از ابتدای روی کار آمدن دولت تخریب‌هایی را علیه دولت مطرح کردند و به طور طبیعی این انتقادات در مناظرات انتخاباتی و ایام تبلیغات نامزدها به اوج خود خواهد رسید. از این رو نحوه برخورد آقای روحانی در مناظرات اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.آقای روحانی باید تغییراتی اساسی در نحوه تبلیغات انتخاباتی، مناظره‌ها و سخنرانی‌هایش داشته باشد. او در وضعیتی است که هیچ یک از نامزدهای انتخاباتی با آن مواجه نیستند و آن اینکه چهار سال رییس قوه مجریه بوده است. مخالفان او سعی خواهند کرد که از این ابزار علیه او استفاده کنند و نشان دهند که دولت هیچ دستاوردی برای کشور نداشته است. آقای روحانی باید بگوید که قبول دارم که مشکلاتی در اقتصاد وجود دارد اما اساسا چند درصد از اقتصاد کشور زیرنظر قوه مجریه است و چند درصد زیرنظر نهادها، بنیادها و سازمان‌هایی است که هیچ ربطی به دولت ندارند؟بنابراین آقای روحانی باید ساختار اقتصادی کشور را برای مردم تشریح کند و رقبا را به حالت تدافعی بیندازد.

**طبقه‌ای که حتی در شعارهای انتخاباتی هم حذف شده است
روزنامه «همدلی» در گزارشی با عنوان «طبقه‌ای که حتی در شعارهای انتخاباتی هم حذف شده است»، نوشت: نامزدهای شرکت‌کننده در انتخابات سال 96 بر روی یک موضوع اتفاق‌نظر دارند و آن‌هم روند توسعه اقتصادی کشور است. درحالی‌که دولت تدبیر از اقدامات اقتصادی خود دفاع می‌کند، نامزدهای دیگر جریانات سیاسی حوزه اقتصاد را پاشنه آشیل دولت دیده،‌ حمله‌های خود را از این نقطه علیه دولت آغاز کرده‌اند. مسائلی چون بیکاری گسترده، رکود تولید، نفتی بودن نرخ رشد اقتصادی، عدم رابطه مناسب میان پائین آمدن نرخ تورم و بالا رفتن قدرت خرید مردم، عدم توجه به ظرفیت‌های داخلی و... محتوای انتقادات نامزدهای مخالف را شکل می‌دهد. بااین‌همه جای یک بحث بسیار مهم به‌غایت خالی است. تقریبا هیچ‌کسی تاکنون از وضعیت بغرنج کارگران سخنی به میان نیاورده است. به نظر می‌رسد امنیت شغلی و شرایط معیشتی این طبقه محذوف برای کاندیدهای مدعی و نقاد مهم نباشد. این در حالی است که حدود 13 میلیون کارگر در کشور وجود دارد که با احتساب افراد تحت پوشش خود، حدود 50 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. بی‌شک مهم‌ترین خواسته جامعه کارگری کشور تامین امنیت شغلی است به‌طوری‌که برای تحقق آن باید در اجرای ماده 7 قانون کار، قراردادهای موقت کار ساماندهی شوند.

**از دردسر حضور مرتضوی در یک میتینگ تا شوخی پرحاشیه جهانگیری
روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «از دردسر حضور مرتضوی در یک میتینگ تا شوخی پرحاشیه جهانگیری»، نوشت: ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی و دیگر نامزد اصولگرایان ائتلافی در انتخابات پیش رو در دو روز گذشته با یک حاشیه در صدر اخبار قرار گرفت. حضور سعید مرتضوی در میتینگ انتخاباتی او در شهر یزد، چنان بازتاب منفی ای برای رئیسی در فضای مجازی داشت که ستاد انتخاباتی وی ناچار به ارائه توضیح شد. برای اصولگرایان ائتلافی و رسانه‌های منتسب به آنان، که هنوز نتوانسته‌اند از بین رئیسی و قالیباف به یک سو متمایل شوند، هیچ خبری خوشحال‌کننده‌تر از این نیست که اسحاق جهانگیری تا روز رأی‌گیری در میدان بماند. شاید بر همین اساس بود که شوخی و مزاح معاون اول رئیس جمهوری با خبرنگارانی که دیروز در حیاط هیأت دولت بودند را «جدی» تلقی کردند. جهانگیری دیروز در پاسخ به این سؤال که آیا «حسن روحانی در تمامی مناظرات شرکت می‌کند» افزود: کار رئیس جمهوری زیاد است و نمی‌شود که در هر برنامه‌ای حضور پیدا کند. وی ادامه داد:«البته آقای رئیس جمهوری در مناظره‌ها شرکت می‌کند.» نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤال دیگری که آیا از نامزدی انتخابات ریاست جمهوری انصراف می‌دهد، گفت: «من تاکنون در طول زندگی‌ام انصراف نداده ام.»

**از رئیسی حمایت می کنم
روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان «از رئیسی حمایت می کنم»، نوشت: سعید مرتضوی در بیانیه‌ای خطاب به رسانه‌ها تاکید کرد که هیچ‌سمتی در ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد. در بیانیه مرتضوی تصریح شده است: «آرزو دارم رئیسی پیروز شود. به خاطر اینکه باید اصلح را انتخاب کرد، در سخنرانی رئیسی شرکت کردم.» اما این ادعا با آنچه در برخی رسانه‌ها منتشر شد همخوانی ندارد. با آغاز زمان تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، سیدابراهیم رئیسی که یکی از کاندیداهاست، برای تبلیغ به شهرهای دیگر می‌رود. در همین راستا او سه‌شنبه شب گذشته پس از دیدار با مردم خراسان جنوبی به یزد رفت و در مسجد حظیره این شهر به سخنرانی پرداخت. نکته قابل توجه در این مراسم حضور یکی از افراد پرحاشیه دولت گذشته بود. سعید مرتضوی، قاضی و رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی که دارای پرونده قضائی بود و حکم انفصال از خدمات دولتی را یدک می‌کشد، در جمع حامیان ابراهیم رئیسی حضور داشت. برخی شبکه‌های اجتماعی اصلاح‌طلبان در استان یزد با انتشار تصاویر سعید مرتضوی در سخنرانی رئیسی یادآور شدند: «رئیسی در حالی در یزد از مبارزه با فساد سخن گفت که یکی از جنجالی‌ترین مردان دولت قبل او را همراهی می‌کرد.» همچنین برخی کانال‌های فعال در فضای مجازی استان یزد مدعی شدند: «سعید مرتضوی در حاشیه سخنرانی حجت‌الاسلام رئیسی در یزد به خبرنگاران گفت از رئیسی حمایت می‌کند.»

**همه جوره کنار شیخ دیپلمات هستیم
روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان «همه جوره کنار شیخ دیپلمات هستیم»، نوشت: مردان یازدهم مانند کوه پشت سر حسن روحانی ایستاده و خواهان پیروزی او در انتخابات 96 هستند. می‌گویند درکابینه دوازدهم باشیم یا نباشیم از روحانی حمایت می‌کنیم، چرا که بر عهد خود با مردم مبنی بر تحقق تعهدات پایبندیم، بنابراین باید در دولت دوازدهم آنچه وعده داده شده است را به مرحله اجرا در بیاوریم. دیروز حیاط پاستور بوی حمایت و قدردانی می‌داد. وزرایی در بیان حمایت خود از روحانی لحظه‌ای تردید نداشتند و با صدای رسا اعلام می‌کردند که با او هستند. برخی مانند ابتکار هم به چرایی رأی دادن و حضور در پای صندوق‌های رأی پرداختند. وزیر صنعت و معدن از جمله وزرایی است که حضور در کنار روحانی را با صدای بلند اعلام کرد. محمدرضا نعمت‌زاده در پاسخ به اینکه در انتخابات از چه فردی حمایت می‌کنید، گفت: من به‌طور قطع از روحانی حمایت می‌کنم ولی اینکه در کابینه باشم یا نه مربوط به آقایان است. اگر غیر از ایشان باشد قطعا نیستم اگر ایشان هم باشد ترجیح می‌دهم نباشم، ولی در کنار ایشان باشیم. وزیر ارتباطات همانند وزیر صنعت اعلام حمایت از روحانی را افتخار می‌داند و با صدای بلندآن را اعلام می‌کند. محمود واعظی در پاسخ به این سوال که آیا با 6 کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری برای همکاری مذاکراتی داشته، گفت: طبیعتا نظر بنده آقای روحانی است که هم به لحاظ نوع تفکرات و هم به‌خاطر نوع همکاری بنده با آقای روحانی در گذشته، اگر مردم بار دیگر به ایشان اعتماد کنند، فارغ از اینکه به‌عنوان وزیر در کابینه دوازدهم باشم یا خیر، قطعا با ایشان همکاری خواهم کرد.

**در تمامی مناظرات شرکت می کنم
روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان «در تمامی مناظرات شرکت می کنم»، نوشت: اسحاق ‌جهانگیری به عقیده بسیاری از حامیان دولت، ازخودگذشتگی کرد و حاضر شد به عنوان کاندیدای پوششی، همراه با آقای روحانی در انتخابات 96 حاضر شود. او از همان روز ثبت‌نام اعلام کرد که به عنوان مکمل آقای روحانی در انتخابات حضور پیدا کرده است. جهانگیری روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به این سوال که آیا حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی نیز در تمامی مناظرات شرکت می‌کند، افزود: کار رئیس‌جمهوری زیاد است و نمی‌شود که در هر برنامه‌ای حضور پیدا کند. وی ادامه داد: البته آقای رئیس‌جمهور در مناظره‌ها شرکت می‌کند.

**باید و نبایدهای انتخابات
روزنامه «جوان» در یادداشتی با عنوان «باید و نبایدهای انتخابات» که به قلم عبدالله متولیان نگاشته شد، آورد: در اینجا لزوماً به برخی بایدها و نبایدها در عرصه انتخابات بر اساس نگاه امامین انقلاب اسلامی، امام خمینی و امام خامنه‌ای اشاره می‌شود: نقش مردم با حضور حداکثری در صحنه انتخابات به‌عنوان وظیفه‌ای الهی، ملی و انسانی، معیارهای انتخاب اصلح: تحقق اهداف نظام و پیشبرد کشور به سمت قله‌های رشد در تمامی حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... مستلزم انتخاب کسی است که «در بین نامزدهای تأیید شده» بیشترین هماهنگی و سنخیت را با ویژگی‌های اصلح در نگاه حضرت امام خامنه‌ای داشته باشد، رهیز از تخریب، رئیس‌جمهور باید ساده‌زیست و ضد اشرافیگری باشد، رئیس‌جمهور باید دشمن‌شناس باشد و نباید نگاهش به سمت دشمن باشد.

**حذف فرهنگ از مناظره ها به خاطر خواب آلودگی فرهنگ است
روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «حذف فرهنگ از مناظره ها به خاطر خواب آلودگی فرهنگ است»، نوشت: در حالی‌که طی سال‌های گذشته در سخنان مقام معظم رهبری مسئله فرهنگ از موضوعات بسیار مهم و مورد تأکید ایشان بوده و هست، مناظره فرهنگی از برنامه‌های کاندیداهای ریاست جمهوری حذف شده است. سه برنامه مناظره برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم به صورت موضوعی در نظر گرفته شده که به ترتیب با محوریت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برگزار می‌شود. این امر در حالی است که کلید‌واژه مهم این سال‌های مقام معظم رهبری موضوع «فرهنگ» بوده است.

**جهانگیری گفت می خواهد رییس جمهور شود و خندید!
روزنامه «کیهان» در گزارشی با عنوان «جهانگیری گفت می خواهد رییس جمهور شود و خندید!»، نوشت: «اسحاق جهانگیری» که نامش این روزها نه به عنوان معاون اول اصلاح‌طلب دولت یا نامزد بالقوه ریاست جمهوری، بلکه به عنوان کاندیدای ضربه گیر و پوششی حسن روحانی مطرح است روز گذشته و در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران طی اظهاراتی عنوان کرد که تا به حال در زندگی‌ام انصراف نداده‌ و از رقابت‌های ریاست جمهوری هم انصراف نمی‌دهد چرا که خودش می‌خواهد رئیس‌جمهور شود. رسانه‌ها خبر داده‌اند جهانگیری با خنده و شوخی این جملات را بر زبان آورده است و گویا خود نیز به آنها باور ندارد!

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهدی احمدی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9370**9131

برچسب‌ها:

نظر شما