شناسهٔ خبر: 19070370 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تشییع پیکر زنده یاد «نقی سیف جمالی» زیر باران بهاری/ هنرمندی که عاشقی را یاد دیگران داد

مراسم تشییع پیکر زنده یاد «نقی سیف جمالی» هنرمند ارزنده تئاتر، تلویزیون و سینما درحالی از تالار وحدت برگزار شد که هنرمندان و دوستان وی به اخلاق، تأثیرگذاری، پشتکار و انسانیت این هنرمند اذعان کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تئاتر فارس، پیکر مرحوم نقی سیف جمالی هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون زیر باران بهاری ساعتی پیش، 7 اردیبهشت ماه در میان جمعی از هنرمندان و علاقه مندان و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشییع شد.

دراین مراسم هنرمندانی چون مانی حقیقی، پیمان شریعتی، شهرام کرمی، کریم اکبری مبارکه، بهنام تشکر، علی بی غم، شیوا ابراهیمی، منوچهر علیپور، علی صالحی، محمد ساربان، سعید داخ، بهناز نازی، شکرخدا گودرزی، محمود جعفری، حمیدرضا افشار، مهدی آگاهی، خسرو حمیدی، فهیمه رحیمیان، اتابک نادری، میکائیل شهرستانی، امیر دژاکام و ... حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم اصغر همت مدیر خانه تئاتر طی سخنانی گفت: متأسفم که این هنرمند فقید ما در این سن 59 سالگی و در جوانی در گذشت وی به نظر من تازه هنرمندی بود که به جنب و جوش در آمده بود، از دست دادن وی ضایعه بزرگی برای اهالی تئاتر است.

حمیدرضا نعیمی کارگردان و نویسنده تئاتر نیز با اشاره به عزیز شدن افراد پس از مرگشان، گفت: بمرحوم نقی جمالی به ما یاد داد که عاشقی را خیلی خوب به جا آورد، دلم برای آوازهایش تنگ می شود وی از نسل گذشته بود که به جوانان مرتبط شده بود کاش 10 سال زودتر او را می شناختم.

همچنین حسن ریاضی یکی از دوستان نزدیک نقی سیف جمالی و پزشک حاذق عنوان کرد که با وی دوست یار و غار بوده و با هم نسبت فامیلی هم دارند ، نقی بچه جنوب تهران بوده و خاطرات زیادی با هم داشتند زمانی که بهزاد فراهانی در کوچه های جنوب شهر نمایش اجرا می کرده، او هم برای دیدن این نمایش ها می رفته است.

*زنده یاد سیف جمالی نماد اخلاق و انسانیت بود

در ادامه بهزاد فراهانی کارگردان و نویسنده تئاتر عنوان کرد: این جمع شدن ها جز عشق نیست، نقی از جمله افرادی بود که منش و اخلاقش میان هنرمندان مشخص است او عاشق آرمان هایش بود و برای هم ما مثال زدنی است.

وی با اشاره به مشکلات مرحوم نقی سیف جمالی گفت: وی با همه این مشکلات سر تمرین ما می آمد به نظر من او یک مرد بزرگ بود و بدان عمل کرد. وی در زمانی که اخلاق هنری تنها یک آرمان و از بین رفته است سمبل کنش انسانی و اخلاق بود.

فراهانی همنین یادآور شد: زنده یاد نقی سیف جمالی هیچگاه از چیزی ننالید، غصه مند و گله مند نشد او عاشق بود و به تئاتر می اندیشید و این را به همه آموخت وی حتی در شب فوت مادرش زیباترین نقش سیاه را در نمایشی در سنگلج تهران ایفا کرد.

دراین مراسم همچنین پرویز پرستویی بازیگر سینما و تئاتر با اعلام اینکه افتخارش است که با زنده یاد سیف جمالی دوست بوده، گفت: ما برنامه های زیادی با هم داشتیم، بسیار غمگین هستم اما مطمئنم شخصی در بهشت زهرا منتظر نقی است و آن هم مرتضی مسجدجامعی بازیگر تئاتر کوچ است که زمانی با هم بازی می کردیم، آنها به دلیل قول و قراری که من با مرتضی گذاشته بودم از من اجازه گرفتند که این اتفاق بیافتد من هم موافقت کردند. الان مسجدجامعی عزیز منتظر یار دیرینه اش است خوش به سعادت نقی عزیز.

*امیدوار به حل مشکلات هنرمندان در سال جدید هستم

همچنین در این مراسم علی مرادخانی معاونت هنری وزارت ارشاد نیز طی سخنانی با اشاره به قدردانی از هنرمندان به جا م انده گفت: من سیف جمالی را هنرمندی با وقار و با اخلاق دیدم آنچیزی که دراین دنیا باقی می ماند همین اخلاق است.این نشان می‌دهد که نقی سیف‌جمالی در مباحث رفاقتی‌اش بسیار ارزشمند و ارجمند بود.

وی در ادامه یادآور شد: امیدوار هستم که بتوانیم مشکلات هنرمندان کشور را بهتر از کشور رفع کنیم. برایهنرمندان همیشه تنگناهایی وجود دارد اما همه تلاش می‌کنیم به نحوی شرایط بهتر از قبل شود،

مرادخانی اظهار داشت: بهزاد فراهانی آدم ساده‌پسندی نیست و سخت است کسی را قبول کند پس وقتی اینطور در مورد نقی سیف‌جمالی صحبت می‌کند؛ نشان می‌دهد که او چقدر آدم متفاوتی بوده است.

سیاوش چراغی پور بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در پایان مراسم قطعه ای در تجلیل از مقام هنری زنده یاد سیف جمالی قرائت کرد.

بنابراین گزارش، مراسم ترحیم این هنرمند جمعه 8 اردیبهشت از ساعت 14 تا 15:30 در مسجد پیامبر تهران واقع در میدان سرو محله سعادت آباد تهران برگزار می شود.

انتهای پیام/

نظر شما