شناسهٔ خبر: 1907028 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

تحليل رسانه‌هاي جهان

صاحب‌خبر -
العهد: چرا انصارا... در يمن محبوب است

اولين عامل موفقيت انصارا... در جذب گروه هاي مردمي، حسن نيت اثبات شده اين جنبش در طول تاريخ است. عامل دوم رويکرد اصلاح طلبانه اين حزب است. عامل ديگر نقش پر رنگ رهبري در اين جنبش مي باشد دليل چهارم نيز اين واقعيت است که انصارا... همواره در قبال جنگ هاي سياسي و نظامي و قوميتي کنار کشورهاي عربي بوده و در قبال تروريسم صهيونيستي در نوار غزه و کرانه باختري از فلسطين دفاع مي کند و از حاميان آن به شمار مي رود.

الخليج:تونس و راه دشوار انتخابات

کشور تونس در آستانه برگزاري دو انتخابات به عنوان يکي از کشورهاي منطقه که مبداء حرکت بهار عربي است روزهاي پرالتهابي را پيش رو خواهد داشت. در صورتي که تونس از اين مرحله با موفقيت عبور کند و انتخابات پارلمان و رياست جمهوري اين کشور به خوبي برگزار شود، تنها نمونه موفق کشورهايي خواهد بود که بهار عربي را پشت سر گذاشته  و در مسير دموکراسي گام برداشته اند. مهمترين خواسته مردم امنيت است. روزهاي گذشته نيروهاي امنيتي عمليات گسترده اي را عليه گروه هاي تروريستي انجام داده اند که تلفاتي هم به همراه داشته است. انتخابات نبردي سخت خواهد بود که با اين سوال بزرگ رو به رو است: آيا تونس مي تواند تجربه اي جديد در راه رسيدن به دموکراسي ارائه دهد؟ اگر در اين راه موفق شود، اين موفقيت روي تمامي کشورهايي که نامشان با «بهار عربي» گره خورده و تمامي کشورهاي منطقه منعکس خواهد شد، اما در صورت شکست، پيامدهاي منفي اين شکست بر منطقه منعکس مي شود.

السفير: سناريوهاي پيش رو براي جنگ کوباني

با وجود آنکه جنگ در شهر کوباني نزديک به پنج هفته است که ادامه دارد، اما تاکنون سرنوشت آن مشخص نشده و کار به جايي رسيده که پيش بيني نمي شود هيچ کدام از دو طرف درگير بتوانند بدون بروز تغييراتي، سرنوشت اين جنگ را به نفع خود رقم بزنند، اين در حالي است که به نظر مي رسد جنگ کوباني به سوي يکي از اين سه سناريو در حال حرکت است: يا داعش براي تسلط بر اين شهر، تمام توان و امکانات خود را به کار گرفته و پاسخ فراگيري از کردها دريافت خواهد کرد، يا جامعه بين الملل براي مسلح کردن کردها جهت دفاع از خود در برابر اين گروه افراط گرا دست به کار خواهد شد و يا اينکه ارتش سوريه و هم پيمانان آن دخالت خواهند کرد؛ در حالي که گمان مي رود دو سناريوي نخست به افزايش احتمال تشکيل اقليم کردستان سوريه بينجامد، سناريوي سوم به احتمال زياد عقب راندن عناصر وابسته به داعش و حفظ يکپارچگي خاک سوريه را در پي خواهد داشت."

نظر شما