شناسهٔ خبر: 19069234 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

رصد انتخابات ایران در رسانه‌های بین‌المللی

رهبر ایران نامزدها را به اتکاء به توان داخلی متعهد کرد

رویترز گزارش داد: "رهبر ایران، ، از نامزدهای انتخابات ماه آینده ایران خواست که به کشورهای دیگر به چشم الگوهای پیشرفت نگاه نکنند."

صاحب‌خبر -

سرویس جهان مشرق - در روزهای باقی مانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، مشرق به صورت منظم خلاصه ای از تحلیل ها و برآوردهای رسانه های مهم بین المللی را درباره انتخابات ایران، به مخاطبان گرامی ارایه خواهد داد.

رویترز/ ۲۵ آپریل

«(آِیت الله) خامنه ای می گوید رییس جمهور آینده باید کم تر دلمشغول غرب باشد»

رهبر عالی ایران، روز سه شنبه از نامزدهای ریاست جمهوری ایران خواست که به دنبال توسعه اقتصاد درونزا باشند. ناظران این سخنان را فاصله گیری رهبر ایران از سیاست رییس جمهوری کنونی برای گشودن درها به روی غرب و جستجوی سرمایه گذاری خارجی دانسته اند.

اصول گرایان ایران که قصد دارند نامزد خود را بر منصب ریاست جمهوری ایران بنشانند، امیدوارند که رای دهندگان، رییس جمهور را بابت سرعت کند بهبود اقتصادی، علی رغم برداشتن تحریم ها تحت توافق هسته ای که نمود شاخص عملکرد ۴ ساله روحانی بود، تنبیه کنند.

رهبر ایران در دیدار با کارگزاران جمهوری اسلامی در روز دوشنبه گفت:

" نامزدها قول بدهند که برای پیشرفت کشور، توسعه اقتصادی و باز کردن گره ها، به بیرون مرزها نگاه نخواهند کرد، بلکه به توانایی های ملت و ظرفیت های کشور چشم می دوزند."

رقیب اصول گرای اصلی روحانی در انتخابات ۱۹ می، روحانی متنفذ اصول گرا، ابراهیم رئیسی، وعده داد که در صورت انتخاب، بیش از ۱.۵ میلیون شغل در سال ایجاد کند. شهردار تهران، محمد باقر قالیباف، هم وعده ایجاد ۵ میلیون شغل در سال را داده است.

آقای رئیسی در جمع حامیان خود در بیرجند گفت: " ما باید کارگاه های تولیدی را به تولید برگردانیم و برای این کار، نیازی به چشم داشتن به خارجی ها نداریم."

بیشتر تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران در ۲۰۱۶، تحت توافق هسته ای ایران با ۶ قدرت جهانی، شامل آمریکا، برداشته شد.

با این وجود، بانک های بزرگ دنیا از انجام معامله با ایران طفره می روند، چرا که می ترسند به واسطه تحریم های غیرهسته ای ایران از سوی آمریکا، مجازات شوند، و همین روند تلاش ها برای احیای تجارت خارجی و افزایش سرمایه گذاری ها را کند می کند.

گرچه نرخ تورم یک رقمی شده و GDP (تولید ناخالص داخلی) واقعی به رشد ۷.۲ درصد رسیده است، صندوق بین المللی پول در فوریه گزارش داد که رشد در بخش های غیرنفتی تنها ۰.۹ درصد بود که نشان دهنده ادامه دشواری ها در دستیابی به منابع مالی(خارجی) است.

دیلی میل/ ۲۵ آپریل

«رهبری ایران از نامزدها خواست که بر داخل ایران متمرکز شوند»

رهبر ایران، آیت الله علی خامنه ای، روز سه شنبه از نامزدهای انتخابات ماه آینده ایران خواست که به کشورهای دیگر به چشم الگوهای پیشرفت نگاه نکنند.

در انتخابات ۱۹ می، حسن روحانی با دو رقیب اصول گرای شاخص رقابت خواهد کرد.

آقای خامنه ای در دیدار با سفیران کشورهای اسلامی در تهران، نامزدها را تشویق کرد که " به بیرون نگاه نکنند، بلکه به قابلیت های خود کشور برای پیشرفت، امیدوار باشند."

در دوره ۴ ساله ریاست جمهوری روحانی، ایران در ۲۰۱۵ به یک توافق مهم با قدرت های جهانی دست یافت که طبق آن، در ازای محدود کردن برنامه هسته ای خود، تحریم های اقتصادی از آن برداشته شود.

شماری از شرکت های غربی از زمان اجرایی شدن توافق هسته ای، از معامله با ایران خبر دادند. توافق هسته ای تا حدی انزوای بین المللی را که در زمان سلف روحانی، محمود احمدی نژاد، گریبانگیر ایران شده بود، کاهش داد.

ولی ناامیدی از مدیریت اقتصادی کشور توسط روحانی، بسیار محسوس است و تحلیل گران می گویند که راه انتخاب مجدد او اصلا هموار نیست.

آیت الله خامنه ای که رهبر عالی کشور و تصمیم گیر نهایی در عرصه سیاسی است، روز سه شنبه خطاب به نامزدها گفت که نگاهشان به خارج از کشور نباشد:

" البته ظالمان جهانی با جمهوری اسلامی بیشتر از دیگر کشورهای مسلمان دشمن هستند. اما مشکل اصلی آن ها، اصل اسلام است و این واقعیت را باید همه مسلمین درک کنند."

نامزد مهم دیگر، محمدباقر قالیباف است که حمایت چهره های متنفذی را پشت سر خود دارد و خود را یک حلّال عمل گرای مشکلات معرفی می کند.

شبکه خبری دولتی چین، «شینهوا»/ ۲۵ آپریل

«رهبر ایران خواستار پیشرفت اقتصادی با توسل به توان داخلی شد»

تلویزیون دولتی ایران گزارش داد که آیت الله علی خامنه ای، رهبر عالی ایران، از نامزدهای انتخاباتی خواست که در برنامه های خود برای توسعه اقتصادی به قابلیت های داخلی متکی باشند.

رهبر ایران گفت که از نامزدها می خواهد که " قول بدهند در برنامه های خود برای توسعه کشور، برای پیشرفت اقتصادی، به بیرون از مرزها متکی نباشند، بلکه به خود کشور اتکاء کنند."

هفته گذشته شورای نگهبان، نهاد عالی نظارت بر انتخابات، اسامی ۶ نامزد نهایی را برای انتخابات پیش رو اعلام کرد.

نامزدهای تایید شده شامل رییس جمهور کنونی، حسن روحانی، شهردار تهران، محمدباقر قالیباف، معاون اول رییس جمهور، اسحاق جهانگیر، مصطفی میرسلیم، مشاور پیشین آیت الله خامنه ای در دوران ریاست جمهوری ایشان، و معاون اسبق رییس جمهور، مصطفی هاشمی طباء، هستند.

شبکه خبری بلومبرگ/ ۲۵ آپریل

«با نزدیک شدن انتخابات، فاصله اقتصادی رهبر ایران با روحانی عمیق تر شد»

رهبر ایران گفت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده باید متعهد شوند که برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور به سرمایه گذاری خارجی متکی نخواهند بود و با این سخنان تفاوت های آشکار خود را با رییس جمهور، حسن روحانی، نشان داد که تاکنون به شدت به دنبال جذب سرمایه های خارجی بوده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، رهبر ایران روز سه شنبه در جمع کارگزاران حکومت ایران گفت که همه نامزدها باید " به مردم قول بدهند که برای پیشرفت کشور، رشد اقتصادی و باز کردن گره ها، به خارج از مرزها نگاه نمی کنند، بلکه به خود ملت چشم خواهند دوخت."

انتخابات ۱۹ می این مساله را روشن تر خواهد کرد که ایا ایران به تعهد خود به توافق هسته ای ادامه خواهد داد یا نه. روحانی اعتدال گرا با استیصال روزافزونی نسبت به توافق هسته ای مواجه است که منتقدان می گویند هنوز عایدی آن به محرومان کشور نرسیده است. انتقادی که اخیرا در کلام رهبر ایران هم بازتاب یافته است.

ابراهیم رئیسی، روحانی اصول گرا که احتمالا رقیب اصلی روحانی در انتخابات خواهد بود، مساله تولید شغل را در محور برنامه اقتصادی خود قرار داده است. او دولت خود را دولت «کار و کرامت» خوانده است.

حسن روحانی، در هفته های اخیر در دیدار از کارخانه ها و میادین نفتی، از عملکرد اقتصادی دولتش دفاع کرده و از مردم خواسته به سیاست های اقتصادی او اعتماد کنند، که به گفته او ثمرات اصلی آن در دور دوم ریاست جمهوری او محقق خواهد شد.

ابراهیم رئیسی در سخنان روز سه شنبه خود گفت که بخش ساخت و ساز، موتور محرکه بالقوه اقتصاد کشور است. او گفت که اگر انتخاب شود، سالانه تا ۱.۵ میلیون شغل ایجاد خواهد کرد. نامزد شاخص اصو گرا، محمد باقر قالیباف ، هم از یک «انقلاب اقتصادی» در صورت انتخاب خود خبر داد که به ایجاد ۵ میلیون شغل در سال منجر خواهد شد.

ارزش اساسی

«کلمنت ترمه» Clement Therme، پژوهشگر مرکز بین المللی مطالعات استراتژیک در لندن که تمرکز مطالعاتی او بر ایران است، به بلومبرگ گفت که به نظر او هر سه این نامزدها(روحانی، رئیسی، قالیباف) بر اهمیت «خود-اتکایی» توافق دارند، که به واقع یک ارزش اساسی در جمهوری اسلامی است. ولی او تاکید می کند که این سه درباره میزان ریسکی که متکی کردن احیای اقتصاد کشور به سرمایه گذاری خارجی به دنبال دارد، اختلاف نظر دارند:

" روحانی معتقد است که اگر مردم ثروتمندتر شوند، انقلاب قوی تر می شود و بهترین راه برای تحقق این هدف، آوردن پول به درون سیستم با توسل به سرمایه گذاری خارجی است. بسیاری از اصول گرایان ایران، از جمله رئیسی، یکی از ریسک های گشودن اقتصاد به روی غرب را، سقوط ارزش های فرهنگی می دانند."

تازه ترین نظرسنجی که از طرف موسسه IranPoll در کانادا انجام گرفته است، نشان می دهد که ۷۲ درصد پاسخ دهندگان در داخل ایران معتقدند که توافق هسته ای معیارهای معیشتی شهروندان معمولی ایران را ارتقاء نداده است.

https://www.bloomberg.com/politics/articles/۲۰۱۷-۰۴-۲۵/khamenei-deepens-economy-divide-with-rouhani-as-election-nears

http://news.xinhuanet.com/english/۲۰۱۷-۰۴/۲۵/c_۱۳۶۲۳۵۲۰۴.htm

https://www.usnews.com/news/world/articles/۲۰۱۷-۰۴-۲۵/irans-khamenei-says-next-president-should-be-less-engaged-with-west

http://www.dailymail.co.uk/wires/afp/article-۴۴۴۳۱۶۴/Khamenei-urges-presidential-hopefuls-focus-Iran.html

نظر شما