شناسهٔ خبر: 19068824 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

کتاب «طراحی چرخه عمر محصول» به پیشخان آمد

کتاب «طراحی چرخه عمر محصول» برای افراد حرفه‌ای، محققان و دانشجویان در زمینه مدیریت چرخه عمر محصول تالیف شده است. در این کتاب روش‌های متفاوتی در حوزه طراحی محصول، عملیات و بازیافت ارائه خواهد شد و در نهایت به یک روش واحد تبدیل می‌شوند.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «طراحی چرخه عمر محصول» نوشته جورج نیمن، سرجی تیچ کیه ویچ و انگلبرت وست کامپر به ترجمه دکتر امین اسداللهی به تازگی از سوی موسسه کتاب مهربان نشر وارد بازار کتاب شده است.
 
در روندهاي کسب و کاري جديد، به دست آوردن رضايت مشتريان جايگاهي مهم و حياتي در اهداف سازمان‌ها به خود اختصاص داده است و مديران ارشد به خوبي مي‌دانند موفقيت آنها در راه رسيدن به اهداف کلان سازمان‌، در گرو مدیریت چرخه عمر محصولات، فناوری و متعاقباً جلب رضايت مشتريان است. از سوي ديگر نمي‏‌توان گفت همه مشتريان به يک اندازه در موفقيت سازمان نقش دارند.

بنابراين جلب رضايت مشتريان كليدي، حساسيت بيشتري خواهد داشت و در نتیجه با توجه به چرخه عمر محصولات و تکنولوژی، نیاز مشتریان و میزان رضایت آنها از محصولات و خدمات متفاوت شده است. بدين ترتيب لازم است در سازمان، سيستمي براي جذب و حفظ مشتريان با توجه به مراحل مختلف چرخه عمر محصولات و با در نظر گرفتن شرایط کسب و کار نوین طراحي و پياده‌سازي شود، سيستمي كه بتواند رضایت مشتریان را در تمامی چرخه‌های عمر محصول در کسب و کار امروزی به خوبي مديريت كند.

همه محصولات و خدمات چرخه عمر مشخصي دارند. چرخه عمر عبارتست از دوره اي که اولين محصول وارد بازار مي شود تا زماني که آخرين محصول بازگردانده مي شود. در طول اين دوره تغييرات مهم اتفاق مي افتد به طوري که محصولی که درجريان بازار است يعني انعکاسش به شرکتي بر مي‌گردد که آن را به بازار فرستاده است. از آنجايي که افزايش در سود، هدف اصلي شرکتي است که محصول را به بازار فرستاده، بنابراین مديريت چرخه عمر محصول و طراحی پایدار آن بسیار مهم است. فهم چرخه عمر محصول، مي‌تواند به شرکت کمک کند تا هنگامي که زمان معرفي و فرستادن محصول به بازار است، موقعيت آن در بازار در مقايسه با رقيبان و موفقيت يا شکست محصول را ارزیابی کند.

در محیط‌های بسیار پویای بازار امروز همگام با تغییرات محصول در طول زمان، استراتژی‌های بازاریابی شرکت نیز باید تغییر کنند. چرخه عمر محصول می‌تواند بیانگر تغییراتی باشد که شرکت در مسیر حرکت محصول در چرخه عمر خود اعمال می‌کند. ما به‌طور معمول توسط تبلیغاتی در طی روز بمباران می‌شویم که مطالب جذاب و هیجان‌انگیزی را در رابطه با ویژگی‌های جدید محصولات یادآوری می‌کنند. اما در همین زمان اگر دقت کنیم، در فروشگاه‌ها، صدها محصول مختلف را می‌بینیم که تقریباً اصلاً تبلیغ و فعالیت بازاریابی خاصی برای آن‌ها انجام نمی‌شود. پس دلیل اینکه برای برخی از محصولات شناخته‌شده به‌طور دائم بودجه تبلیغاتی و بازاریابی اختصاص داده می‌شود، و برخی دیگر از محصولات تنها به حال خود رها شده‌اند که خودبه‌خود به فروش روند، چیست؟ یک پاسخ ساده به این سؤال این است که کارشناسان و مدیران بازاریابی بر اساس جایگاه این محصولات در چرخه عمر محصول تصمیم گرفته و رفتار می‌کنند.

یکی از مشکلات بزرگی که کسب و کارها و تولیدکنندگان با آن روبه‌رو هستند افت شدید فروش یکی از محصولات پرفروش آنها است. در حالی که گل سرسبد محصولات و خدمات شرکت در اوج فروش است به یکباره با نزول فروش روبه‌رو می‌شود و تولیدکننده را با کاهش درآمد روبه‌رو می‌کند. سوالی که در این زمان مطرح می‌شود این است که از چه زمانی افت فروش محصول شروع می‌شود؟ در چه زمانی باید برای عرضه محصول بعدی اقدام کرد؟

یکی از شناخته شده‌ترین و جا افتاده‌ترین مدل‌ها در این مورد، چرخه عمر محصول را از مرحله طراحی تا منسوخ شدن به چند فاز معرفی، رشد، بلوغ، و افول تقسیم می‌کند. هدف از مدیریت چرخه عمر محصول افزایش ارزش و سودآوری در هر مرحله است. چرخه عمر محصول یکی از اصلی‌ترین و پایه‌ای‌ترین مفاهیمی است که با بازاریابی ارتباط دارد.

مفهوم چرخه عمر محصول به مدیران بازاریابی کمک می‌کند استراتژی‌های بازاریابی متفاوت را برای مواجهه با چالش‌های پیش روی محصولات طرح‌ریزی کنند. همچنین این مفهوم برای نظارت بر نتایج فروش محصول در طول زمان و مقایسه آنها با فروش محصولات دارای چرخه عمر مشابه مفید است.

طراحی چرخه عمر به عنوان توسعه (برنامه‌ریزی، محاسبه، تعریف) یک مفهوم کلی برای کل چرخه عمر یک محصول شناخته می‌شود. در واقع طراحی چرخه عمر به معنای یک برنامه‌ریزی در طول فاز مفهومی محصول است که در آن مسیر یک محصول در تمام دوران طول عمرش تعیین خواهد شد. بنابراین طراحی چرخه عمر محصول، طراحی تمام فعالیت‌های بعدی در طی چرخه عمر محصول است. با چنین درکی از این مفهوم، این کتاب با ارائه رویکردی واقعا جامع به بررسی این مساله و چرخه اطلاعات مربوط به توسعه محصول می‌پردازد.

این کتاب برای افراد حرفه‌ای، محققان و دانشجویان در زمینه مدیریت چرخه عمر محصول تالیف شده است. در این کتاب روش‌های متفاوتی در حوزه طراحی محصول، عملیات و بازیافت ارائه خواهد شد و در نهایت به یک روش واحد تبدیل می‌شوند.

مطالعه این کتاب را به همه افرادی که علاقه‌مند و مشتاق به آشنایی با طراحی چرخه عمر محصول برای کسب و کار خود هستند، پیشنهاد می‌شود. فارغ از اینکه در کدام کسب و کار مشغول به فعالیت هستند، یا تمایل دارند وارد کسب و کار جدیدی شوند.

کتاب «طراحی چرخه عمر محصول» نوشته جورج نیمن، سرجی تیچ کیه ویچ و انگلبرت وست کامپر به ترجمه دکتر امین اسداللهی با شمارگان 1000 نسخه در 243 صفحه به بهای هزار ریال به تازگی از سوی موسسه کتاب مهربان نشر در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظر شما