شناسهٔ خبر: 19067661 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

سامانه الکترونیکی سیب فعال شد

رضانیا:افزایش سواد سلامت با هدف مطالبه حقوق شهروندی ضروری است

رئیس مرکز توسعه سلامت کیش از فعالیت سامانه الکترونیکی سیب در راستای طرح تحول نظام سلامت با هدف افزایش خدمات و نظارت بر خدمات ارائه سلامت در جزیره کیش خبرداد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کیش پرس، محمدرضا رضانیا در نشست خبری که در دفتر این مرکز برگزار شد با اشاره به فعالیت سامانه سیب اظهار داشت: با اجرای طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت 11 میلیون حاشیه نشین که سطح دسترسی آنان به خدمات سلامت بسیار اندک بود قادر به دریافت خدمات سلامت شده اند.

وی افزود: با اجرای سامانه سیب و تشکیل پرونده های الکترونیک سلامت، امکان ارائه خدمات نوین در حوزه سلامت و نظارت بر خدمات در تمامی حوزه ها افزایش یافته و این بسته روز به روز در حال تکمیل است.

رئیس مرکز توسعه سلامت کیش با تاکید بر اینکه دستیابی به سلامت کامل در جامعه نیازمند مشارکت عمومی است اظهار کرد: تنها 25 درصد از شاخصه های سلامت توسط وزارت بهداشت و درمان قابل تامین است و برای 75 درصد دیگر نیازمند مشارکت عمومی تمامی ارگان ها و مردم هسیتم تا توسعه پایدار در حوزه سلامت در جامعه برقرار شود.

رضانیا در تشریح سامانه سیب افزود: با وجود این سامانه هر یک از مدیران می توانند در بخش خود از کیفیت وکمیت خدمات آگاه شده و توان و فعالیت های مراکز خود را با مراکز استانی مقایسه کنند.

وی تشکیل پرونده الکترونیکی، امکان خطر سنجی بیماری های غیرواگیر، پیشگیری و کنترل بیماری های فشار خون و دیابت در این طرح را از دیگر قابلیت های سامانه سیب عنوان کرد.

رئیس مرکز توسعه سلامت کیش با بیان اینکه فشار خون و دیابت از بیماری هایی است که بسیاری از افراد جامعه به آن مبتلا هستند اما از این ابتلا آگاهی ندارند که با اجرای طرح تحول سلامت قابل پیشگیری خواهد بود گفت:

این مسئول در حوزه بهداشتی-درمانی بسته خدماتی تشخیص سرطان دهانه رحم، بسته خدماتی تشخیص سرطان های کلورکتال و مدیریت یکپارچه نیز به گفته رضانیا از دیگر توانمندی های این سامانه است.

رضانیا با اشاره به اینکه با آغاز به کار طرح تحول نظام سلامت پرونده های کاغذی جمع آوری شده و پس از آمارگیری های جمعیتی که به صورت خانه به خانه انجام شد هریک از شهروندان دارای پرونده الکترونیکی می شوند بیان کرد: با اجرای این طرح تمامی پرونده های کاغذی تبدیل به پرونده های الکترونیکی شد و اطلاعات هر یک از مراجعان در هر مراجعه به طور کامل در پرونده الکترونیکی ثبت می شود ضمن اینکه این سامانه به طور هوشمند مراقبان سلامت را از بیماری های فرد و یا استعداد افراد در ابتلا به بیماری های خاص آگاه می کند تا مراقبان سلامت با پیگیری های لازم  به افراد خدمات رسانی کرده تا بیماری به موقع تشخیص داده شود و فرد از ابتلا به بیماری مغفول نماند.

وی با بیان اینکه سرشماری و ثبت پرونده ها به صورت الکترونیک و در سامانه سیب از اردیبهشت ماه سال گذشته آغاز شده و تاکنون بیش از 33 هزار نفر از کیشوندان در این سامانه دارای پرونده الکترونیک سلامت می باشند افزود: با وجود این سامانه می توان به هرم سنی و جنسیتی جمعیت در کیش دسترسی داشت و می توان مشاهده کرد که براساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری جمعیت کیش در حال افزایش و خروج از بحران کاهش جمعیت است.

رئیس مرکز توسعه سلامت کیش با تاکید بر اینکه پرونده های الکترونیک قابل انتقال به شهرهای دیگر است اظهار کرد: افرادی که قصد خروج از جزیره کیش وسکونت در شهر دیگری را داشته باشند به سادگی می توانند پرونده خود را به شهر مقصد انتقال دهند و این کار به صورت الکترونیکی و آنلاین صورت می گیرد. همچنین ساکنان جدید نیز می توانند پرونده های خود را از مبدأ به کیش اررسال کرده و در سامانه سیب ثبت نمایند.

وی با بیان این مطلب اضافه کرد: با وجود این سامانه پایش های ارزشی برای تمامی مدیران از پایین ترین تا بالاترین رده های مدیریت امکان پذیر است و اگر نقصانی در خدمات وجود داشته باشد همه مسئولان می توانند  در حوزه خود آن را رصد کنند.

رضانیا با بیان این مطلب که وقایع حیاتی، تحرک های منطقه ای، شیوع بیماری ها و علت های آن، نوع درمان، تجویز و میزان تجویز داروها به سادگی با سامانه سیب قابل مشاهده است، ادامه داد: با وجود سامانه سیب عدالت دسترسی به خدمات وجود دارد و با راه اندازی پایگاه های حاشیه شهرها و آموزش و ارسال کارشناسان بهداشت و تجهیز این مراکز دریافت عادلانه خدمات سلامت طرح ریزی شده و در آینده تکمیل تر هم خواهد شد.

این پزشک مرکز توسعه سلامت کیش با اشاره به اجرای طرح پیشگیری از فلج اطفال در کشور اظهار کرد: از 21 سال پیش طرح پیشگیری از فلج اطفال آغاز شده و امروزه این ابتلا به این بیماری در کشور کنترل شده است همانگونه که در گذشته 160 مورد ابتلا به مالاریا در کیش داشتیم که حتی بیماری مالاریا در جنوب موجب مرگ ومیر می شد اما خوشبختانه امروز حتی یک مورد از این بیماری دیده نمی شود و این از جمله دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت است. اگر چه در کنترل این بیماری نقش مردم غیرقابل انکار است.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود  با اشاره به 7260 مورد بازرسی از اماکن تهیه و توزیع مواد خوراکی و آشامیدنی  در سال 95 افزود: 176 مورد اخطاریه  تخلف در طی سال گذشته صادر و 71 مورد به مراجع قضایی معرفی و همچنین 8 مکان صنفی نیز به علت تخلفات بهداشتی پلمپ شده اند.

رئیس مرکز توسعه سلامت کیش، ارائه خدمات در جزیره را مناسب خواند و گفت: کیش در رده هشتم ارائه خدمات در سطح استان قرار دارد که با توجه به ضریب جمعیتی 35 هزار نفر بسیار رتبه خوبی است ضمن اینکه ما در کیش از ساعت 9 تا 12 ظهر بیشترین مراجعه را در مراکز داشته ایم البته ما در ساعات عصر نیز امکان مراجعه متقاضیان را فراهم کرده ایم، امکانی که در سایر استان ها کمتر دیده می شود.

رضانیا از صدور 10675 مورد کارت سلامت شاغلین فعال در صنوف خوارکی و آشامیدنی و آرایشی بهداشتی خبرداد و افزود:  256مورد نمونه برداری نان در راستای آگاهی از مصرف جوش شیرین و478 مورد نمونه برداری مواد غذایی از رستوران ها و هتل ها انجام شده است؛ 271 مورد نمونه برداری میکروبی از آبهای سطح جزیره، 80 مورد نمونه برداری میکروبی از استخرهای شنای خصوصی و پلاژها و1793 مورد کلر سنجی آب ، جمع آوری و معدوم سازی 36 تن مواد غذایی فاسد و تاریخ مصرف گذشته با رویکر حفظ سلامت جامعه از دیگر فعالیت های مرکز توسعه سلامت در سال گذشته است که رضا نیا به آن ها اشاره کرد.

این مسئول در حوزه بهداشتی-درمانی با بیان اینکه این مجموعه با 109 پرسنل توانسته است خدمات شایان توجهی ارائه کند گفت: در طرح تحول نظام سلامت هدف خرید خدمت از بخش خصوصی است و ما توانستیم حدود 19 نیروی مراقب سلامت جذب کنیم که در سه پایگاه بوعلی، سحر و صدف مستقر هستند.

وی با اشاره به کمبودهای فیزیکی مرکز توسعه سلامت کیش ادامه داد: با دستور مدیرعامل سازمان قطعه زمینی در فاز 6 صدف به این مرکز اختصاص یافته است که با ساخت این مکان کمبودهای فیزیکی مرکز برطرف شده ضمن اینکه پایگاه صدف نیز به این محل انتقال داده می شود.

رئیس مرکز توسعه سلامت کیش مطالبه سلامت را از حقوق شهروندی برشمرد و تصریح کرد: بالابردن سواد سلامت از مهمترین مواردی است که باید در بین مردم صورت گیرد که به این واسطه مردم از حقوق خود آگاه شده و خدمات مناسب خود را مطالبه خواهند کرد که با این مطالبه پویایی، ارائه خدمات با کیفیت و ارزش خدماتی بالاتر را شاهد خواهیم بود.

رضانیا حضور فعالان اقتصادی به عنوان حامیان بخش سلامت در افزایش سطح ارائه خدمات سلامت به مردم را بسیار تاثیر گذار عنوان کرد و افزود: مشارکت اجتماعی در افزایش کیفیت خدمات سلامت به مردم باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود.

وی در پایان با تقدیر از همراهی و همگامی رسانه در اطلاع رسانی بر این همکاری تاکید کرد و افزود: رسانه های به عنوان مهمترین بخش می توانند در فرهنگ سازی سواد سلامت و آگاه سازی مردم از حقوق شهروندی در راستای مطالبه افزایش کیفیت و کمیت خدمات همچون گذشته همراه و همگام این مرکز باشند.

در پایان این نشست از خبرنگاران حاضر در نشست تقدیر شد.

انتهای پیام/ح

نظر شما