شناسهٔ خبر: 19066499 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مهمترین اخبار جهان (7-19)

ونزوئلا اعلام کرد از سازمان کشورهای آمریکایی خارج می شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، مهمترین عناوین خبری 12 ساعت گذشته به شرح زیر است:

الجزایر
// وزیر انرژی الجزایر روز چهارشنبه اعلام کردالجزیره و کاراکاس از تمدید توافقنامه درباره کاهش تولید نفت حمایت خواهند کرد.


آمریکا
//  ایوانکا ترامپ گفت دادن اجازه به آوارگان سوری برای ورود به آمریکا باید بخشی از گفتگوها درباره چگونگی پرداختن به موضوع آوارگان سوریه باشد.
// یک مقام بلندپایه کاخ سفید اعلام کرد دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درحال بررسی بازگرداندن کره شمالی به فهرست حامیان تروریسم از نظر وزارت امور خارجه آمریکا است.
// مارک تونر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد آمریکا تلاش خواهد کرد کشورهای عضو سازمان ملل متحد را متقاعد کند کره شمالی را برای اقدام در جهت خلع سلاح هسته ای تحت فشار قرار دهند.
// روزنامه واشنگتن پست از آزمایش موشک بالستیک بین قاره ای آمریکا خبر داد.
// وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد به دنبال خلع سلاح هسته ای صلح آمیز شبه جزیره کره است اما درعین حال آماده است از خود و متحدانش دفاع کند.
// فرمانده نیروهای آمریکایی در منطقه آسیا - اقیانوس آرام روز چهارشنبه گفت آمریکا احتمالا به زودی در دریای چین جنوبی عملیات جدید « آزادی دریانوردی» انجام خواهد داد.
// مارک تونر سخنگوی موقت وزارت خارجه آمریکا گفت علت اقدام ترامپ مبنی بر شدت بخشیدن به لحن نامه وزارت خارجه آمریکا به کنگره درباره بازنگری در برجام ادامه نگرانی های آمریکا درباره مسایل خارج از برجام از جمله ادامه رفتارهای نگران کننده ایران است.
//  ترامپ فرمان اجرایی تازه ای را امضا کرد که بر اساس آن تصمیم هایی که روسای جمهور پیشین ، باراک اوباما ، جورج دبلیو بوش و بیل کلینتون اتخاذ کرده بودند مورد بازنگری قرار می گیرد. دولت های پیشین آمریکا بنابر قانونی که در سال 1906 تصویب شده بود و به نام قانون عتیقه ها شناخته می شد اراضی دولتی را در فهرست آثار ملی این کشور قرار داده بودند.
// شماری از کارکنان فعلی و سابق شبکه فاکس نیوز آمریکا از این شبکه به علت تبعیض نژادی شکایت کردند.
// کاخ سفید پیش نویس فرمان اجرایی تازه ای را تهیه و تنظیم می کند که بر اساس آن آمریکا از پیمان نفتا خارج خواهد شد.
// دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا باعث شده است تا ایرانی های آمریکا با یکدیگر متحد شوند.
//  صدها هزار مهاجر و متحدانشان روز اول ماه مه به مناسبت روز کارگر علیه ترامپ تظاهرات خواهند کرد.


فلسطین
// احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه عرب روز چهارشنبه از کمیته بین المللی صلیب سرخ خواست برای پایان دادن به بدرفتاری با زندانیان فلسطینی، با مقامات اسرائیلی گفتگو کند.
//  اسرائیل در نظر دارد هزاران واحد مسکونی جدید را در کرانه باختری اشغالی، احداث کند.
// عبداللطیف القانوع سخنگوی حماس خواستار آغاز انتفاضه ای جدید علیه شهرک سازی رژیم صهیونیستی شد.


فرانسه
// در پی پیروزی امانوئل ماکرون،یکی از دو نامزد پیروز در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، ارزش یورو در برابر دلار آمریکا و دیگر ارزهای معتبر جهان به بالاترین حد خود از اول امسال تاکنون رسیده است.
// نرخ بیکاری در فرانسه در پایان دوران ریاست جمهوری فرانسوا اولاند همچنان رو به افزایش است.
میزان بیکاری در فرانسه در ماه مارس یک ممیز سه دهم درصد افزایش یافت و شمار بیکاران در این کشور به سه میلیون و پانصد و ده هزار نفر رسید.


کره شمالی
// دفتر نمایندگی کره شمالی در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد کره شمالی جنگ تمام عیار با آمریکا را با جنگی هسته ای پاسخ خواهد داد.


ترکیه
//  ترکیه بیش از 9 هزار نفر از پرسنل پلیس را به اتهام داشتن ارتباط با فتح الله گولن مبلغ ترکیه ای مخالف مستقر در آمریکا از کار معلق کرده است.


سوریه
// جان دوریان سخنگوی به اصطلاح ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا علیه گروه تکفیری صهیونیستی داعش روز چهارشنبه گفت خطوط ارتباطی بین آمریکا و روسیه به منظور جلوگیری از برخورد نیروهای دو طرف هنگام عملیات در سوریه همچنان برقرار خواهد ماند. 
// سازمان موسوم به دیده بان حقوق بشر سوریه روز چهارشنبه از درگیری بین جنگجویان کرد سوریه و ارتش ترکیه در مرزهای شمال شرقی سوریه یک روز بعد از حملات هوایی مرگبار آنکارا به این منطقه خبر داد.
// نیروهای کرد (سوریه) روز چهارشنبه خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه شدند.
// شماری از ساکنان شهر کردنشین کوبانی درسوریه در اعتراض به حملات هوایی ترکیه برضد کردها تظاهرات کردند.


عراق
// جان دوریان سخنگوی به اصطلاح ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا علیه گروه (تکفیری صهیونیستی) داعش روز چهارشنبه گفت تروریست های داعش در حمله 16 آوریل علیه نیروهای عراقی و ائتلاف آمریکا در موصل از گاز کلر و خردل استفاده کردند.


روسیه
// بنابر یک نظرسنجی که نتایج آن روز چهارشنبه منتشر شد نزدیک به نیمی از مردم روسیه خواستار کناره گیری دمیتری مدودف نخست وزیر روسیه از قدرت هستند.
// ارتش روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد نیمی از هواپیماها و بالگردهای خود را از پایگاه هوایی حمیمیم در شمال غرب سوریه خارج کرده است.


عربستان
// عربستان به صورت موقت مالکیت سیم کارتهای تلفن همراه را محدود می کند.


یمن
// میانجیگر سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اعلام کرد دور جدید مذاکرات صلح بین طرف های درگیری در یمن احتمال دارد تا پایان ماه مه شروع شود.


ونزوئلا
// ونزوئلا اعلام کرد از سازمان کشورهای آمریکایی خارج می شود.
//  مخالفان در ونزوئلا قصد دارند درحمایت از انتخابات پیش از موعد به رغم خشونت هایی که در زمانی نزدیک به یک ماه حدود سی کشته بر جا گذاشت به تظاهرات خود ادامه دهند.
//  بر اثر درگیری در زندانی در ونزوئلا 12 نفر کشته شدند.


چین
// وزیر امور خارجه چین روز چهارشنبه از آمریکا خواست به تمرین های نظامی در کره جنوبی پایان دهد تا از تشدید تنش با کره شمالی جلوگیری شود.


لبنان
// آمریکا در حالی کلنگ ساخت بزرگترین سفارتخانه این کشور در منطقه خاورمیانه را در شهرک عوکر نزدیک بیروت بر زمین زد که برخی تحلیلگران ماموریت سفارتخانه ای با این عظمت را فراتر از چارچوب دیپلماسی و آن را بیشتر شبیه به پایگاهی نظامی می دانند. 


استونی
// سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد این سازمان طی این هفته در شهر تالین، پایتخت استونی رزمایش بزرگ دفاع سایبری برگزار می کند.

رژیم صهیونیستی
// تل آویو در اقدامی غیرمعمول اعلام کرد حمله سایبری بزرگی را خنثی کرده است.


کره جنوبی
// یک مقام نیروی دریایی آمریکا در کنگره گفت سامانه دفاع موشکی «تاد» طی چند روز آینده در خاک کره جنوبی عملیاتی خواهد شد.

نظر شما