شناسهٔ خبر: 19066485 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

وجود 4 هزار و 500 موقوفه و رقبه در لرستان

گروه اجتماعی: معاون اوقاف لرستان با اشاره به وجود چهار هزار و 582 موقوفه و رقبه در لرستان، اظهار کرد: کار تأیید اطلاعات پایه موقوفات در سامانه آغاز شده که تمام اطلاعات مربوط به ظاهر و فضای فیزیکی موقوفه، نیت واقف و موارد استفاده از موقوفه و اختیارات مستأجر آن در این سامانه ثبت می‌شود.

صاحب‌خبر -
مسلم رضایی، معاون بهره‌وری اقتصادی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان لرستان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، با اشاره به این‌که، این معاونت فعالیت‌های خود را در سه بخش اسناد اجاره و مسائل مستعجرین، نظارت فنی بر کارهای عمرانی و سرمایه‌گذاری‌ها انجام می‌دهد، گفت: از طرف مرکز برای این معاونت فعالیت‌هایی پیش‌بینی شده که باید تا پایان سال 96 آن‌ها را در سطح استان تحقق ببخشد.
وی با اشاره به این‌که پیش‌بینی شده است که در سال 96 در بحث تنظیم اسناد اجاره با متسرفین رقبات و موقوفات 800 مورد در استان سند تنظیم شود، عنوان کرد: همچنین پیش‌بینی شده است که کار تمدید و تجدید 1000 مورد سند اجارات منقضی‌ شده، طی سال‌جاری در کل استان انجام شود.
رضایی با اشاره به وجود چهار هزار و 582 موقوفه و رقبه در استان، اظهار کرد: کار تأیید اطلاعات پایه موقوفات در سامانه آغاز شده که تمام اطلاعات مربوط به ظاهر  و فضای فیزیکی موقوفه، نیت واقف و موارد استفاده از موقوفه و اختیارات مستأجر آن در این سامانه ثبت می‌شود.
معاون بهره‌وری اقتصادی اوقاف و امور خیریه لرستان ادامه داد: کار دیگری که توسط این ومعاونت آغاز شده اجرای طرح GIS رقبات است که در یک کار تازه علاوه بر رقبات، GIS بقاع متبرکه استان نیز تهیه می‌شود، که با احتساب این بقاع، چهار هزار و 668 رقبه و بقاع متبرکه در استان وجود دارد.
وی با اشاره به این‌که در بخش نظارت فنی بر کارهای عمرانی نیز پیش‌بینی شده است که در مجموع 9 هزار مترمربع طرح‌های عمرانی در سطح استان طی سال 96، انجام شود، اظهار کرد: در این بخش پیش‌بینی شده است که 550 مترمربع بازسازی و تعمیر موقوفات، پنج هزار متر مربع تکمیل فعالیت‌های عمرانی نیمه‌تمام، دو هزار متر مربع احداث و توسعه موقوفات و رقبات و پنج هزار متر مربع بازسازی، مرمت و مقاوم‌سازی، توسط این معاونت در سال 96 انجام شود.
رضایی ادامه داد: همچنین پیش‌بینی شده است که طرح جامع 10 بقعه متبرکه در سطح استان تا پایان سال‌جاری تهیه شود، که در این طرح جامع ابتدا توپوگرافی منطقه برداشت و نیازسنجی می‌شود که هر سازه در کدام نقطه ساخته شود که این کار باعث حذف شدن کارهای عمرانی سلیقه‌ای می‌شود.
معاون بهره‌وری اقتصادی  اوقاف و امور خیریه لرستان تأکید کرد: در هر شهرستان نیز ناظران فنی را داریم که بر روی اجرای طرح‌های عمرانی نظارت داشته باشند.
وی با اشاره به این‌که اولویت ما در بخش بهره‌وری و سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری در طرح‌های دانش‌بنیان است، بیان کرد: در سال 96 برای معاونت بهره‌وری اقتصادی تعریف شده است که 6 پروژه موقوفه را احیاء کرده و برای آن‌ها سرمایه‌گذار جذب کند.
رضای ادامه داد: ما موقوفاتی را داریم که بدون استفاده و درآمد باقی‌مانده‌اند، که ما این موقوفات را در بنیاد توسعه و بهره‌وری معرفی کرده و به‌دنبال سرمایه‌گذدار برای آن هستیم، که با توجه به نامگذاری شعار سال تحت‌عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»، توسط مقام معظم رهبری، این کار می‌تواند در تولید کار و احیاء موقوفات نقش بسزایی داشته باشد که خروجی آن نیز عمل به نیت واقف از راه درآمد حاصل از مشارکت با سرمایه‌گذاران است.
معاون بهره‌وری اقتصادی اوقاف و امور خیریه لرستان با اشاره به وجود موقوفات کشاورزی، تجاری و مسکونی در سطح استان، اظهار کرد: زمین کشاورزی موقوفه امامزاده محمد(ع) شهرستان کوهدشت، زمین موقوفه مرحوم حاج کریم عسلیان، باغ و حمام موقوفه مرحوم حاج روشنعلی دولتیاری، حمام باشی موقوفه شاهزاده حسین‌میرزا و زمین موقوفه اسدخانی در شهرستان خرم‌آباد، زمین‌های موقوفه کربلایی علی شهرک اندیشه و زمین موقوفه امامزاده جعفر(ع) شهرستان بروجرد، زمین موقوفه ساحلی شهرستان دورود و مواردی مشابه در شهرستان‌های ازنا، الیگودرز و ... ازجمله موقوفات آماده واگذاری به سرمایه‌گذار هستند.
وی تصریح کرد: از 6 پروژه که برای جذب سرمایه‌گذار در استان برای معاونت بهره‌وری تعیین شده، کار سه پروژه تجاری و مسکونی رقبات کربلایی علی بروجرد آغاز شده و پروژه‌های دیگر در حال اطلاع‌رسانی و جذب سرمایه‌گذار است.
رضایی در پایان تصریح کرد: با هدف پیشبرد دقیق فعالیت‌های عمرانی در استان، کمیته‌های GIS و توسعه و عمران موقوفات  در سطح استان ایجاد  و فعال شده‌اند.

نظر شما