شناسهٔ خبر: 19066462 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

وبلاگ مشرق

جهانگیری و خنده‌هایی غم‌انگیزتر از گریه.../محمدرضا تاجیک، اصلاح‌طلبان را تهدید به افشاگری کرد

احمد مسجدجامعی که همه او را بعنوان منتقد شماره یک مدیریت جهادی شهردار تهران می شناسند به تازگی تحت عنوان یک تهرانی و عصاره تهران واقعی تجلیل شده است.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. با توجه به نزدیک شدن به روزهای داغ انتخابات، ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

محمدرضا تاجیک، اصلاح‌طلبان را تهدید به افشاگری کرد

محمدرضا تاجیک، از فعالان اصلاح طلب و مشاور رئیس دولت اصلاحات به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه الکترونیکی امید ایرانیان (نزدیک به محمدرضا عارف) و در اشاره به فرایند تهیه فهرست اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات شورای شهر گفته است:

هیچ کس اجازه ندارد با لابی‌هایش بتواند فامیل خود را وارد فضای لیست و شهر کند. این بار بسیاری از اصلاح طلبان و خصوصاً اصلاح طلبان جوان به انتظار نشسته اند. اصلاح طلبان دوباره در حال امتحان پس دادن هستند و باید دید که چه کسانی از لیست(شورای شهر) بیرون می‌آیند. لیست انتخابات شوراهاست که می‌تواند با نمایش خوب، زمینه را فراهم کند که بتوانیم در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان گزینه برتر، نقش آفرینی کنیم. اجازه ندهیم که این حرکت در انتخابات شورای شهر، فضا و حرکت‌های ما را کور کند. کاری نکنیم که این فضا کدر شود و در فضای اصلاح طلبی ریزش داشته باشیم. صریحاً می گویم اما اگر خارج از ملاک‌های ترسیم شده، کسانی بخواهند در پس پرده نقش آفرینی کنند و افرادی را فراسوی ملاک‌ها وارد لیست کنند، من از کسانی‌ام که افشا خواهم کرد. از کسی هم خرده حسابی هم نداریم و ملاحظه فردی را نمی‌کنیم. چون ما باید پاسخگوی جوانان و مردمی باشیم که به جریانی که شعارش شایسته سالاری و کارآمدی است دلبسته اند. ما نباید به یک مشت کاکل به سری که در هر جایی سفره قدرت پهن است، اجازه حضور دهیم. آن‌ها فرضشان این است که تدبیر منزل ممکن نمی‌گردد جز با دم مسیحایی و ید پیامبری آنها. ما باید به جوانانمان اجازه دهیم که هنوز با تمامی ناملایمات انیگزه خود را حفظ کرده‌اند و هنوز دنبال مجالی هستند که دیده و شنیده شوند. از تمامی بزرگان اصلاح‌طلبی تقاضا می‌کنم که تمامی همت خود را بگذارند که از این چارچوب تخطی نشود.[۱]

*تاجیک پیش از این و در جریان معرفی نامزد رسمی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری نیز تأکیدات فراوانی بر این کار داشت اما دست آخر ناکام شد و ستاد اصلاحات وقعی به توصیه های وی نگذاشت و به حمایت غیر رسمی از روحانی بدون معرفی رسمی یک نامزد اصلاح طلب روی آورد.

در جریان فهرست اصلاح طلبان برای شورای شهر و بویژه شورای شهر تهران نیز به نظر می رسد اختلافات بزرگی مبنی بر ضرورت حضور جوانان یا معمّرین اصلاح طلب در این فهرست در گرفته است که فرجام آن البته مشخص نیست و شاید همانطور که تاجیک گفته است منجر به افشاگری اصلاح طلبان علیه یکدیگر نیز بشود.(البته این رخداد بعید به نظر می رسد!)

در همین حال، محمدرضا باهنر، دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز به تازگی گفته است که فهرست شورای شهر اصلاح طلبان بر اساس نامهای دو گزینه آنها برای شهرداری تهیه می شود.

او خبر داده است که اصلاح طلبان تصمیم دارند یا محسن هاشمی و یا محسن مهرعلیزاده را بعنوان شهردار آینده تهران و در صورت برد احتمالی در انتخابات معرفی کنند.

گفتنیست، اصلاح طلبان در جریان تولد حزب ندای ایرانیان و به کار گیری جوانان اصلاح طلب در این حزب نوپا با محوریت سیدمحمدصادق خرازی نیز به هیچ وجه روی خوشی نشان ندادند و آنقدر حزب ندا را در مضیقه گذاشتند تا دست آخر حزبی که به گفته خرازی قرار بود ۵ هزار جنتلمن سیاسی تحویل دهد، عملا به حزب سکوت تبدیل شد.

***

جهانگیری و خنده‌هایی غم‌انگیزتر از گریه...

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور روحانی و کاندیدای پوششی وی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ به تازگی در جمع خبرنگاران طی اظهاراتی پیرامون مسئله انصرافش گفته است: ما تا حالا در زندگی‌مان انصراف ندادیم!

او همچنین درباره اینکه در دولت احتمالی آینده حضور خواهد داشت یا نه هم اظهار می کند: من امیدوارم رییس جمهور شوم.

به گزارش ایلنا، جهانگیری درباره اینکه گفته شده نامزدها بهتر است معاون اول خود را هم معرفی کنند، گفت: هر کسی یک شیوه تبلیغات دارد. من معاون اولم را معرفی نمی‌کنم.

معاون اول دولت یازدهم در خصوص شعار دولتش نیز گفت: شعار را هم معرفی می‌کنیم![۲]

*این صحبتهای آقای جهانگیری یک شوخی بی جهت در آستانه یک انتخابات مهم در ساحت نظام اسلامی است.

خاصه آنکه آقای جهانگیری به صراحت خود و به اذعان معاریف ستاد مشترک دولت و اصلاحات، بعنوان ضربه گیر و برای پوشش دادن به رئیس جمهور روحانی بویژه در مناظرات انتخاباتی وارد عرصه شده است و قصدی جز کمک به آقای روحانی ندارد.

از همین رو به نظر می رسد که این شوخی های تلخ و بی وجه، آینده سیاسی و اجرایی آقای جهانگیری بعنوان یکی از چهره های محجوب و قانونمدار اصلاح طلبان را به شدت تحت الشعاع قرار دهد.

چه اینکه تحلیلگران معتقدند آقای جهانگیری تا همین جا هم در یک بازی شوم به کارگردانی اصلاح طلبان بازی کرده و خود نمی داند که آنها در فرجام این بازی چه خوابی برای او دیده اند. خاصه آنکه آقای جهانگیری از نظر اصلاح طلبان ملاک های یک اصلاح طلب واقعی را هم ندارد و به اصلاح طلب بدلی شبیه تر است.

گفتنیست، اسحاق جهانگیری در حالی بعنوان یک نامزد مکمّل برای رئیس جمهور روحانی وارد عرصه شده است که نه ستاد اصلاحات و نه ستاد دولت؛ هیچ حمایت و معرفی رسمی برای وی نداشته اند و حتی محمدجواد حق شناس، از فعالان اصلاح طلب نیز به تازگی از این گفت که رئیس جمهور روحانی با کاندیداتوری جهانگیری مخالف بوده است.[۳]

***

تجلیل از منتقدان مدیریت جهادی تحت عنوان «تهرانی واقعی»!

احمد مسجدجامعی فعال اصلاح طلب و از منتقدان شماره یک محمدباقر قالیباف در شورای شهر تهران به تازگی کتابی تحت عنوان جسم و جان شهر منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری ایبنا، شخصی به نام ناصر تکمیل‌همایون،  که بعنوان جامعه‌شناس و پژوهشگر تاریخ معرفی شده درباره این کتاب گفته است: کتاب جسم و جان شهر کتاب بی‌نظیر و نه کم نظیری است که در دهه‌ها و قرن‌های آینده خواهد ماند.

او همچنین مسجدجامعی را نمونه بارز یک تهرانی و عصاره تهران واقعی نامید و گفت: وقتی وی درباره شوراها صحبت می‌کند شورای واقعی مد نظر اوست، همان شورایی که مورد نظر زنده‌یاد مدرس، بهشتی و طالقانی بود و مشروطه‌خواهان هم از آن سخن گفتند.[۴]

*احمد مسجدجامعی، عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات است.

وی در ماجرای پلاسکو و دروغ موسوم به املاک نجومی انتقادات گسترده ای را علیه محمدباقر قالیباف، شهردار تهران ترتیب داد.

مسجدجامعی که حتی تصمیم به استعفا از شورای شهر و حضور در دولت را داشت اما پس از حادثه پلاسکو اعلام کرد که تا معرفی مقصر اصلی حادثه در شورای شهر می ماند. اعلامی که منتقدان با کنایه به او گفتند: همه می دانیم منظور شما قالیباف است و تا او را اعدام نکنید راحت نمی شوید.

مسجدجامعی همچنین در دوره ریاستش بر شورای شهر تهران نیز علیرغم هشدار شهردار تهران پیرامون امکان بروز فاجعه در ساختمان پلاسکو، کارنامه روشنی را از خود و فعالیتهایش در این زمینه و برای جلوگیری از بروز فاجعه در پلاسکو ارائه نداده است.

مسجدجامعی که چندی قبل پرونده ای تحت عنوان رانت ۷ میلیاردی وی برای یک ساختمان در رسانه ها جنجال برانگیز شد؛ در ماجرای پلاسکو انتقاداتی را از شهردار تهران مطرح می کرد که با معانی عجیب و غریبی همراه بودند.

مثلا او اخیراً در این رابطه گفته است: پس از حریق و ریزش پلاسکو من در محل حادثه حضور داشتم اما به غیر از شهردار منطقه ۱۲ و مدیرکل دفتر شهردار، مسئول دیگری از شهرداری ندیدم، به گونه‌ای که احساس کردم حادثه رها شده و بر همین اساس با دولت و استانداری تماس گرفته و از آنها خواستم که به کمک بیایند و در مدیریت بحران مشارکت کنند. آنچه از حضور شهردار در تلویزیون پخش می‌شد مربوط به ساعت‌های بعد بود نه ساعات طلایی حادثه!

مسجدجامعی البته توضیح نداده بود که قالیباف در این لحظه در سفر استانی حضور داشته و فقط با طی الارض می توانسته به این سرعت در محل حادثه حضور یابد.
مسجدجامعی همچنین بصورت تلویحی اعلام کرده است که گزارشهای تهیه شده درباره علت فاجعه پلاسکو و مسئولیت نهادهای دولتی در این رابطه ناکافی است و اقناع کافی ندارد و کمیته سومی هم باید در این رابطه تشکیل شود![۵]

***


۱_http://omidiraniannewspaper.ir/detail/۸۳۱۲
۲_http://tnews.ir/news/۳۷۷۶۸۴۴۳۶۹۱۶.html
۳_http://www.mashreghnews.ir/news/۷۱۳۰۸۰
۴_http://ibna.ir/fa/doc/report/۲۴۷۲۲۹
۵_http://www.mashreghnews.ir/news/۷۱۳۷۳۹

نظر شما