شناسهٔ خبر: 19066408 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

ضرورت استفاده از همه ظرفیت‌ها برای رفع بیکاری/اجرای طرح «روستای بدون بیکار» در صوفیانده

خبرگزاری شبستان:طرح «روستای بدون بیکار» در روستای صوفیانده صومعه‌سرا اجرایی می‎شود که باید از همه ظرفیت‌ها برای رفع بیکاری جوانان شهرستان استفاده شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان_ صومعه‌سرا: مساله بيكاري جوانان از جمله مسائل مهم در برنامه‌ريزي‌هاي كلان كشور است، سال‌هاست که می‌گویند بازار کار به بحران رسیده و بیکاری شرایط دشواری را برای متقاضیان کار رقم زده است، بازار کار کشور ظرفیت پذیرش صدها هزار تقاضای شغل را ندارد و کارجویان برای کسب یک فرصت شغلی گاه در رقابت تنگاتنگی با یکدیگر قرار می گیرند.

 

برای بسیاری از آنها پیدا کردن یک شغل خوب و آبرومند به رویا شبیه است و آنها همواره با کابوس بیکاری و آینده تاریک مواجه هستند، ترکش این شرایط بازار کار نه تنها به کارجویان و جوانان می خورد بلکه خانواده‌ها را نیز بی نصیب نمی گذارد و آنها نیز دغدغه اشتغال جوانان خود را دارند.

 

مسئولان نیز مرتب عنوان می‌کنند کشور با مسئله جدی بیکاری مواجه است و رسیدگی به این معضل، بزرگترین چالش داخلی آنها خواهد بود.

 

در این راستا جلسه کمیته اشتغال و برنامه‌‌ریزی شهرستان صومعه‌سرا به ریاست  فرماندار این شهرستان  و با حضور مدیران ادارات شهرستان در محل فرمانداری صومعه‌سرا برگزار شد.

 

ضرورت استفاده از همه سرمایه‌ها و ظرفیت‌های شهرستان برای رفع بیکاری

علی فتح‌اللهی، فرماندار صومعه‌سرا با بیان اینکه نامگذاری سال به اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نشان از اهمیت بالای اشتغال و تولید در کشور دارد، اظهار داشت: کشور ما از نظر زیربنایی و نیروی انسانی از پتانسیل بالایی برخوردار است.

 

وی بابیان اینکه اگر از نیروی انسانی جوان به موقع استفاده نشود، این فرصت تبدیل به تهدید می‌شود، افزود: بیکاری در کشور نابسامانی‌ها و عواقب و ناهنجاری‌هایی را در سطح جامعه به دنبال دارد.

 

فرماندار صومعه‌سرا با اشاره به اینکه ما به هر میزان توان و امکانات داخلی خود را تقویت کنیم و روی پای خود بایستیم بسیاری از مسائل مشکلات قابل حل است، گفت: ما 4 فصل را در آن واحد در کشور داریم و ایران همچون قالیچه زیبا است.

 

فتح‌اللهی با اشاره به اینکه ایران در بحث گردشگری از نظر زیرساخت جزء 10 کشور اول دنیا است، تصریح کرد: تمام تنوع‌های گردشگری اعم از اقلیمی، تاریخی، فرهنگی و باستانی در ایران موجود است.

 

وی با بیان اینکه باید بستر را به گونه‌ای آماده کنیم که از تمام سرمایه‌ها استفاده و معضل بیکاری را حل کینم، خاطرنشان کرد: اگر به عنوان مثال صنوبر در کشور حرف اول را می‌زند باید فعالیت‌های دیگر آن را هم در شهرستان فراهم کنیم.

 

لزوم دستیابی به تولید و توسعه پایدار

فرماندار صومعه‌سرا با تاکید بر اینکه باید به تولید و توسعه پایدار دست یابیم، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی یعنی از مواد اولیه خود بهره ببریم از نیروی داخلی استفاده کنیم.

 

فتح‌اللهی با اشاره به اینکه باید شرایط جذب سرمایه‌گذار را فراهم کنیم، افزود: دولت باید ریل‌گذار، بسترساز و جاذب سرمایه‌گذار باشد و ما باید به فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال جامه عمل بپوشانیم.

 

وی با اشاره به اینکه مسئولان خودارزیابی کنند تا ببینند چه میزان اشتغالزایی کرده‌اند، گفت: در اشتغال اگر مردم آسایش را لمس نکنند برگزاری این جلسات بیهوده است و باید نرخ بیکاری را کاهش دهیم و اشتغال را برای مردم به ارمغان بیاوریم.

 

فرماندار صومعه‌سرا با اشاره به اینکه در هیچ جای دنیا ظرف یک هفته 7 میلیون گردشگر وارد آنجا نمی‌شود، تصریح کرد: باید از تمام ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم تا ظرفیت‌ها و فرصت‌ها به تهدید تبدیل نشوند و از حضور گردشگر در شهرستان فقط تولید زباله نماند.

 

فتح‌اللهی با بیان اینکه دغدغه مسئولان باید ایجاد اشتغال و رفع بیکاری باشد، خاطرنشان کرد: یک جوان بیکار اگر به راه نادرست برود هزینه زیادی برای جامعه به همراه دارد.

 

صوفیانده، روستای بدون بیکار صومعه‌سرا

حسن ائمه‌دوست، رئیس صندوق کارآفرینی امید صومعه سرا با بیان اینکه روستای صوفیانده به عنوان روستای بدون بیکار در شهرستان انتخاب شده است، اظهار داشت: کارگروه اشتغال این روستا را به عنوان یک روستای تک محصول در زمینه محصول توت فرنگی شناسایی کرد.

 

وی با بیان اینکه سال گذشته اعتباری بالغ بر 1 میلیارد و 800 میلیون تومان برای روستای صوفیانده تخصیص داده شد، افزود: بعد از اینکه دولت در زمینه توسعه روستایی برنامه‌های خود را برقرار کرد، توسعه همه جانبه روستا مورد توجه قرار گرفت.

 

رئیس صندوق کارآفرینی امید صومعه‌سرا با اشاره به اینکه روستای صوفیانده در زمینه گردشگری 2 متقاضی برای اسکله قایقرانی دارد، گفت: طرح هادی روستا که مربوط به اسکله قایقرانی است نیاز به بازبینی دارد.

 

ائمه‌دوست با اشاره به اینکه در زمینه گردشگری خانه مسافرهایی در روستای صوفیانده در حال احداث و بازسازی به شکل سنتی است، تصریح کرد: اگر تسهیلات را به موقع پرداخت کنیم و آنها کارها را به موقع انجام دهند، اواخر اردیبهشت برنامه افتتاحیه این روستا با وزیر کار و رفاه اجتماعی انجام می‌شود.

 

وی با اشاره به برخی از مشکلات روستای صوفیانده، خاطرنشان کرد: نیاز است که دستگاه ای.تی.ام برای اینترنت در آن روستا نصب شود و در زمینه برق هم باید مشکلات رفع گردد.

 

رئیس صندوق کارآفرینی امید صومعه‌سرا با اشاره به اینکه تالاب سلکه در این روستا است می‌توان در بحث گردشگر و سرمایه‌گذار بهره برد، اظهار داشت: دستگاه‌های اجرایی اگر همکاری لازم را داشته باشند به زودی افتتاحیه را خواهیم داشت.

 

ائمه‌دوست با اشاره به اینکه صوفیانده از نظر راه‌های آبی باز و روستای گردشگرپذیر است، افزود: توت فرنگی به عنوان یک برند برای روستا می‌باشد و از این نظر صوفیانده به عنوان روستای بدون بیکار انتخاب شده است.

 

ایجاد اشتغال با شناسایی فرصت‌های شهرستان صومعه‌سرا

علیرضا قربانی، بخشدار مرکزی صومعه‌سرا گفت: شهرستان صومعه‌سرا دارای فرصت‌های خوبی است که در حاشیه جاده بازارجمعه به فومن مشاغل زیادی می‌توان ایجاد کرد.

 

وی با بیان اینکه باید فرصت‌ها شناسایی شوند، تصریح کرد: این شهرستان دارای رودخانه‌های پرآب و همچنین توتستان‌های ابریشم است که می‌خواهند آن را به شالیزار تبدیل کنند.

 

بخشدار مرکزی صومعه‌سرا با بیان اینکه می‌توان 100 شغل با وجود همان توتستان‌ها ایجاد کرد، خاطرنشان کرد: صنوبرکاری صومعه‌سرا در کشور  حرف اول را می‌زند که همه این موارد فرصت‌های شغلی شهرستان است.

 

قربانی با اشاره به اینکه در بحث گردشگری کارهای زیادی می‌توان انجام داد، اظهار داشت: بازارهای فصلی و دائمی در مسیرهای اصلی سبب ایجاد اشتغال در شهرستان می‌شود.

 

وی با بیان اینکه صنایع و فرصت‌های موجود را باید شناسایی کرد، افزود: همه مسئولان می‌دانند در راستای حوزه کاری خود چه شغل‌هایی می‌توانند در شهرستان ایجاد کنند و همه این موضوعات نیاز به همت دارد.

 

دستیابی به فرصت‌های شغلی، حاصل یکسری اقدامات و هماهنگی ها بین دستگاه ها، سازمان‌ها، بخش‌های خصوصی، تعاونی، دولتی و خلاصه سیاست‌هایی است که می تواند انجام شود تا حاصل آن اشتغال برای جوانان باشد.

نظر شما