شناسهٔ خبر: 19065846 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

شهردار ساوه در گفت‌وگو با تسنیم:

سرای محله در مناطق حاشیه ساوه راه‌اندازی می‌شود

R41371/P1361/S6,73/CT1

شهردار ساوه گفت: سمت و سوی برنامه های شهرداری در بحث ساماندهی کالبد شهری و هم مباحث فرهنگی در مناطق حاشیه است و راه‌اندازی سرای محله نیز از برنامه های شهرداری در مناطق حاشیه شهر است.

صاحب‌خبر -

کامران جوادی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ساوه با اشاره به انتقاد برخی از شهروندان مبنی بر عدم ضرورت احداث تقاطع غیرهمسطح در این شهرستان اظهار داشت: مطالعات نخست تقاطع غیرهمسطح در ساوه از سال 84-83 و زمان نماینده فقید این شهرستان در مجلس حجت‌الاسلام مرحوم اسلامی آغاز و مطالعات آن به صورت مجزا در مقاطع مختلف توسط مشاوران انجام شد.

وی افزود: در یک مقطع زمانی تجدید مطالعه آن انجام شد که در  طرح هندسی اولیه  قرار بر این بود که که در 14 نقطه شهر در آینده تقاطع غیرهمسطح ایجاد شود ولی تاکنون 4 تا 5 طرح مصوب و عملیاتی شده است.

شهردار ساوه تصریح کرد: در ابتدای کار، کار پروژه که نقشه‌های طرح هندسی آن بود در میدان آزادی، ابتدای خیابان‌های شهید رجایی، شهید آوینی و میدان جهاد دیده شد که زمانی که شورای دوره چهارم شروع به کار کرد تصمیم بر این شد که این طرح با حمایت سه جانبه استانداری، شهرداری و اداره مسکن و شهرسازی  اجرا شود که این تصمیم محقق نشد.

جوادی بیان کرد: شهرداری و شورای شهر ساوه در سال 92 مصمم شد این طرح‌ها را مطالعه و کار عملیات اجرایی آنها را شروع کند که مطالعه مجدد و تکمیلی این طرح توسط سه شرکت  از جمله  رهروان عمران، ایمن راه و اتحاد راه که از شرکت‌های گرید یک کشور هستند انجام و پس از آماده شدن اسناد مناقصه برای اجرا ابلاغ شد.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه اجرای هم‌زمان چند تقاطع غیرهمسطح از میدان آزادی تا میدان جهاد به سبب منابع مالی و بحث ترافیکی سنگین ممکن نبود قرار بر این شد که به صورت فازبه فاز اجرا شود که مصوبات لازم اخذ و پس از تایید شورای ترافیک شهرستان و استان اقدامات اجرایی آن آغاز شد.

شهردار ساوه خاطرنشان کرد: در فاز نخست ترجیح دادیم به جای اینکه از میانه راه شروع کنیم از سمت غرب شروع کرده و نخستین تقاطع غیر همسطح تقاطع پل شهید چمران بود که بر اساس یک برنامه منظم و زمانبندنی شده ظرف مدت 450 روز در سوم خرداد سال 93 افتتاح شد و همزمان با آن کلنگ‌زنی زیرگذر ابتدایی خیابان شهید رجایی که فاز دوم و تقاطع غیر هم‌سطح بود را شروع کردیم و قرار بر این بود  در 14 ماه این طرح اجرا شود که به همت مجموعه شهرداری، تدابیر و درایت دستگاه‌های نظارتی  و مجریان طرح  زودتر از موعد یعنی ظرف 280 روز افتتاح شد. 

جوادی ادامه داد: مطالعات فازهای بعدی از جمله میدان ازادی و شهرداری تکمیل شده  که در صورت اخذ مجوزات لازم بدون وقفه یکی از تقاطع‌ها شروع  شده و فاز به فاز تکمیل می‌شود.

وی اضافه کرد: این طرح‌ها بر اساس افق 20 ساله دیده شده و برای برطرف مشدن معضل ترافیک در سال 1415 برنامه ریزی شد، افق 20 ساله کوتاه ترین افقی است که برای این طرح‌ها در نظر گرفته شده و این در حالی است که باید برنامه‌ریزی ما 20 تا 40 ساله باشد. 

شهردار ساوه تصریح کرد: بلوار شهید بهشتی که هم اکنون به اسم کمربندی همدان است یک زمانی کمربندی همدان بود ولی امروز جز خیابان مرکزی شهر محسوب می‌شود که خیابان شریانی درجه یک و مرکز شهر نباید تقاطع همسطح داشته باشد بلکه باید به صورت تقاطع غیر همسطح باشد و این اطمینان را به همه شهروندان می‌دهیم که همه این طرح‌ها دارای پشتوانه علمی و مجوزات لازم اخذ شده و شهرداری ساوه با برنامه‌ریزی این کار را انجام می‌دهد.

جوادی بیان کرد: در مورد تقاطع‌های غیر هم‌سطح یا هر طرح ترافیکی هدف صرفا ترافیکی بوده و ممکن است در کنار بحث ترافیکی مسائل دیگری مدنظر باشد و جانمایی چراغ استحفاظی ممکن است بار ترافیکی به ظاهر بیشتر به نظر برسد  ولی آمار تصادفات  از جمله منجر به فوت،جرح و تصادفات خسارتی و مالی به شدت کاهش یافته است.

وی افزود: در تقاطع غیر هم‌سطح شهید رجایی یکی از اهداف این بود که کسانی که از بلوار شهید بهشتی به صورت مستقیم عبور می‌کنند کاری به ترافیک رایج نداشته باشند و در ترافیک بالا راه اندازی چراغ استحفاظی هوشمند برای  رعایت نظم بود و می‌شد بدون چراغ راهنما هدایت کرد ولی با راه اندازی این چراغ علاوه بر رعایت نظم، آمار تصادفات به شدت کاهش یافته است.

شهردار ساوه با بیان اینکه متاسفانه تامل شهروندان ساوجی کم است گفت: در تهران در اتوبان شهید همت و نیایش ممکن است همین شهروند ساوجی در ترافیک باشد و اتفاقی نیافتد و این در حالی است که در ساوه چراغ هوشمند استحفاظی در تقاطع شهید رجایی حداکثر 80 تا 90 ثانیه را باید تحمل کند که در یک حرکت منظم عبور گردش به چپ انجام می‌شود.

جوادی عنوان کرد: در سال 96 علاوه بر بحث پروژه‌های عمرانی از جمله تقاطع غیر هم‌سطح در میدان آزادی یا شهرداری که با تکمیل مطالعه طرح شروع می‌کنیم احداث استخر بانوان با اعتبار 25 میلیارد ریال در کنار پردیس بانوان، احداث پردیس سینمایی (فرهنگ سرا و سالن هنرهای نمایشی در شمال شهر در شهرک علوی با اعتبار 60 میلیارد ریال، احداث  ایستگاه شماره 4 آتش نشانی و خرید نردبان 55 متری آتش نشانی با اعتبار 60 میلیارد ریال و پیش پرداخت خرید حداقل 30 دستگاه اتوبوس برای  ناوگان اتوبوس‌رانی با اعتبار نزدیک به 700 میلیارد ریال بخشی از طرح‌های شهرداری برای امسال است.

وی اضافه کرد: بودجه اختصاص یافته به تملکات بالای 100 میلیارد ریال، زیرسازی، آسفالت معابر با اعتبار 200 میلیارد ریال، احداث تقاطع غیر هم‌سطح در یک فاز با اعتبار200 میلیارد  ریال و سایر موارد  از جمله احداث پارک، المان فضای سبز از دیگر برنامه‌های شهرداری است که در طول سال انجام می‌شود.

شهردار ساوه خاطرنشان کرد: بیشتر اقدامات شهرداری در بحث کف پوش، آسفالت، زیرسازی، جدول گذاری، احداث ایستگاه آتش نشانی وحتی بودجه‌هایی که در اختیار سازمان عمران قرار می‌گیرد بیشتر به منظور ساماندهی حاشیه شهر است و حتی در برخی از مناطق از جمله منطقه پشت امامزاده سید اسحاق در دست اقدام است و به سرعت ادامه دارد و به طور کلی سمت و سوی برنامه‌های شهرداری در بحث ساماندهی کالبد شهری و هم مباحث فرهنگی در مناطق حاشیه است و راه اندازی سرای محله از برنامه های شهرداری در مناطق حاشیه شهر است.

انتهای پیام/

نظر شما