شناسهٔ خبر: 19065838 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

طنز می‌تواند به حفظ قابلیت‌های زبان فارسی كمك كند

اسماعیل امینی معتقد است كه طنزپردازان می‌توانند به حفظ و گسترش تعابیر، كلمات، اصوات و واج‌هایی كه در زبان‌های مركزی تقریبا از بین رفته كمك كنند.

صاحب‌خبر -
طنز می‌تواند به حفظ قابلیت‌های زبان فارسی كمك كند
به گزارش حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ اسماعیل امینی ـ مدرس دانشگاه، شاعر، منتقد و طنزپرداز ـ درخصوص تأثیر طنز یزد بر زبان و ادبیات فارسی گفت: در قلمروهای مختلف زبان فارسی كه یكی از آن‌ها حوزه قلمرو زبان فارسی به شیوه یزدی است، مقدار زیادی از تعابیر، كلمات، حتی اصوات و واج‌ها وجود دارد كه در زبان‌های مركزی تقریبا از بین رفته ولی در متون كهن و زبان فارسی قدیم وجود داشته و باید حفظ شود.
 
وی با بیان اینكه این عوامل به لحاظ فرهنگی و مطالعات زبان شناسی بسیار اهمیت دارد، افزود: طنزپردازان به ویژه طنزپردازان یزدی می‌توانند با آثار خود موجب حفظ و گسترش آن‌ها باشند كه كار بسیار ارزشمندی است.
 
این مدرس دانشگاه به ظرفیت‌‌های طنز استان یزد اشاره كرد و با بیان اینكه به نظرم برخی از آثار طنزپردازان یزدی خیلی دل انگیز و جذاب است، ادامه داد: طنزپردازان یزدی علاوه بر آمیزه‌ای از آن چیزی كه به عنوان فرهنگ عمومی شعری و ادبی كشور وجود دارد و آنچه در این منطقه است، می‌توانند متن‌ها و اشعار طنزی بگویند كه هم قابلیت عرضه عمومی داشته باشد و هم برای مخاطبانی كه علاقه‌مند به این فرهنگ و این اقلیم خاص زبان فارسی هستند، صمیمی و دلنشین باشد.
 
وی امكاناتی كه فرهنگ عمومی و زبان فارسی در اختیار طنزپرداز قرار می‌دهد را شامل پیشینه ادبی، مجموعه تمثیل‌ها، اشارات، كنایه‌ها و ... دانست و افزود: علاوه بر این، امكاناتی هم به لحاظ فرهنگی در خود منطقه یزد وجود دارد یعنی مجموعه‌ای از قابلیت‌های گویش محلی، كنایه‌ها، اشارات، تمثیل‌ها، ضرب‌‌المثل‌ها، داستان‌ها و تعابیری كه در زبان عامیانه است و این امكان را به طنزپرداز می‌دهد كه با آمیزه‌ای از آن‌ها به خلق اثر بپردازد.
 
امینی با اشاره به اینكه متون طنز می‌تواند به حفظ قابلیت‌های زبان فارسی كمك كند، ادامه داد: نباید تحت تأثیر سلطه رسانه‌هایی كه فقط به زبان مركز حرف می‌زنند تأثیر این اقلیم خاص زبان فارسی كم‌رنگ شود.
 
این مدرس دانشگاه بر لزوم توجه هر چه بیشتر طنزپردازان یزدی به فرهنگ، زبان و گویش منطقه تأكید كرد و گفت: در این گویش برخی از ویژگی‌های كهن زبان فارسی وجود دارد كه باید حفظ و احیا شود.
 
وی اضافه كرد: البته شاعران و طنزپردازان این دیار در آثارشان بر این نكته مهم توجه دارند و كاری با ارزش هوشمندانه، بنیادی و فرهنگی انجام می‌دهند. شاید امروز كسی قدر این آثار را نداند ولی برای اهالی فرهنگ و ادب ارزشمند است.
 
 
انتهاي پيام/
 

نظر شما