شناسهٔ خبر: 19065601 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

جایگاه کاردان‌ها در کشور به خوبی شناخته شده نیست/ تشدید کمبود کاردان‌ها در حوزه ساخت و ساز

مدیر کل دفتر سازمان‌های مهندسی تشکل‌ها حرفه‌ای از شناخته نشدن جایگاه کاردان‌ها در حوزه ساخت و ساز خبر داد و گفت: هرساله تعداد کاردان‌ها نسبت به کارشناسی در حوزه مهندسی کاهش می‌یابد.

صاحب‌خبر -
جایگاه کاردان‌ها در کشور به خوبی شناخته شده نیست/ تشدید کمبود کاردان‌ها در حوزه ساخت وساز
منوچهر شیبانی مدیر کل دفتر سازمان‌های مهندسی تشکل‌ها حرفه‌ای در گفتگو با خبرنگار حوزه راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوانبا اشاره به اینکه نظام کاردانی مشکلات خاص خودش را دارد، گفت: شیوه قرار دادن کارشناسی ناپیوسته در حوزه مهندسی به نظر بنده روش نامناسبی است و همین موضوع باعث ایجاد بحران در این بخش شده است.
 
وی توضیح داد: در حال حاضر تعداد کاردان‌ها بسیار کم‌تر از مهندسان است به طور مثال اگر ۴۰۰ هزار مهندس در کشور داشته باشیم، تنها ۵۰ هزار کاردان داریم در صورتی که باید این تعداد معکوس باشد و در کنار هر مهندس باید حداقل ۲ کاردان و در برخی از موارد ۵ کاردان حضور داشته باشد.
 
وی تصریح کرد: جایگاه کاردان‌ها در کشور به خوبی شناخته شده نیست و در برخی موارد مهندسان و تشکل‌های مهندسی تصور می‌کنند کاردان‌ها رقیب آن‌ها هستند و باید این موضوع فرهنگ سازی شود.
 
شیبانی اظهار داشت: در حال حاضر جایگاه کاردان‌ها در تمامی شیوه نامه‌ها از جمله اجرای ساختمان ها، گودبرداری‌ها و بحث‌های نگهداری ساختمان مشخص شده است.
 
مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی تشکل‌ها حرفه‌ای یادآور شد: در برخی از استان‌ها از جمله فارس، مازنداران، ایلام و قزوین کاردان‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند و باید نظام کاردانی استان تهران جلسات مختلفی برای کسب تجربیات و شناخته شدن بهتر جایگاه کاردان در استان تهران برگزار کنند.
 
وی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر نظام کاردانی شورای مرکزی فعال و خوبی دارد و باید با تامل بهتر ادارات کل راه و شهرسازی و نظام مهندسی بتواند جایگاه کاردان‌ها که بسیار از لحاظ مهارتی قوی هستند تثبیت کند.
 
انتهای پیام/

نظر شما