فعاليتهاي گروه صنعتي ايرانخودرو در سالهاي اخير هم راستا با سياستهاي اقتصادي ترسيم شده، نتايج ارزشمندي را عايد اقتصاد ملي كشور كرد. اين گروه صنعتي با بهبود فضاي كسب و كار و توسعه همكاريهاي بينالملل توانست زمينه دست يابي به اهداف و شاخصهاي تعيين شده صنعت خودرو كشور را فراهم كند.
گروه صنعتي ايرانخودرو كه با روي كار آمد دولت يازدهم خودروساز شدن را هدف اصلي خود عنوان كرد حال بعد از گذشت كمتر از 4 سال از تغيير رويكردها و روشهاي مديريتي، علاوه بر احياي خطوط توليد و بازگرداندن تعداد زيادي از كارگران قطعهسازي به خطوط توليد، توانست در مسير همكاريهاي بينالملل موفق عمل كرده و نخستين محصول مشترك با خودروساز معتبر جهاني را روانه بازار كند.
ايرانخودرو به عنوان بزرگترين خودروساز كشور كه بالاترين سهم را در ميان خودروسازان دارد، با اجراي سياستهاي درست و به موقع، خودروسازي كشور را احيا كرده و اين لوكوموتيو را كه مدتي از ريل خارج شده بود به مسير اصلي بازگرداند.
ارتقاي سهم بازار به بيش از 50 درصد در سالهاي 93 تا 95، تبديل شدن از حالت زياندهي به سوددهي از سال 93، حذف كامل توليد خودروهاي با كسري و جلوگيري از راكد شدن سرمايه و نقدينگي، اجراي پروژههاي بهبود با ماهيت كاهش و كنترل هزينه و افزايش درآمد و به بازدهي رساندن و فروش داراييهاي راكد و غير اقتصادي تنها بخشي از نتايج فعاليتهاي ايرانخودرو در سالهاي اخير و توسعه و تداوم روند رو به رشد آن است.
روند توليد خودرو سبك
در ايرانخودرو
در سال 91 توليد در ايرانخودرو متاثر از تحريمهاي بينالمللي كاهش قابل توجهي يافت و تاثير تحريمها در خطوط توليد قطعهسازان نيز نمايان شد. از زمان اعمال تحريمها در سال 91 تا نيمه نخست سال 92 تيراژ توليد رو به كاهش نهاد و تعداد زيادي از محصولات به صورت ناقص و با كسري قطعه در خيابانهاي ايرانخودرو متوقف شد. ايرانخودرو توانست در مدت زمان كوتاهي شرايط را به زمان قبل از تحريمها بازگرداند.
توليد در نيمه دوم سال 92 احيا شد و بسياري از كارخانههاي قطعهسازي كارگران خود را بر سر كار بازگرداندند. در اين سال 365 هزار خودرو به توليد رسيد و بسياري از خودروهاي ناقص كف كارخانه كامل و به دست مشتريان رسيد. با اين اقدام سرمايه هنگفتي از ايرانخودرو كه به صورت راكد درآمده بود به چرخه توليد بازگشت. از ابتداي سال 93 نيز با تامين به موقع، ديگر هيچ خودروي ناقصي از خط توليد عبور نكرد و ايرانخودرو توانست در اين سال 601 هزار دستگاه خودرو را توليد و روانه بازار كند. روند افزايش توليد در ايرانخودرو به همراه اجراي پروژههاي افزايش و بهبود كيفيت محصولات همچنان ادامه يافت و در سال گذشته نيز اين شركت توانست با توليد 625 هزار دستگاه انواع خودرو سواري و وانت سهم بيش از 50 درصدي خود در بازار را حفظ كند.
توسعه محصولات
ايرانخودرو در سالهاي اخير در زمينه توسعه محصولات و مديريت بازار فعاليتهاي زيادي را انجام داده است. اين شركت درصدد بوده تا با تنوع بخشي به سبد محصولات در بخشهاي مختلف ابعادي و قيمتي بازار به سلايق متنوع مشتريان پاسخ دهد. اين امر با راهاندازي مجدد مركز طراحي و توسعه محصول و تسريع در توسعه پروژههاي محصولي محقق شده است. توسعه پروژههاي پلتفرم و قواي محركه نيز بخش ديگري از اقدامات اين بخش محسوب ميشود.
همكاريهاي بينالملل
توسعه مدل همكاري مولتي برند و تغيير راهبردي سهم شركاي خارجي در محصولات و افزايش توان چانهزني در نحوه همكاريها با تاكيد و صادرات و بالانس ارزي بخشي از تلاشهاي ايرانخودرو در همكاري با شركتهاي خارجي است.
ايرانخودرو در همكاريهاي جديد خود با خودروسازان خارجي بر سرمايهگذاري طرف خارجي در خطوط توليد تاكيد كرده و صادرات 30 درصدي توليدات مشترك را به عنوان سرفصل مهم قراردادها مد نظر قرار داده است. سرمايهگذاري طرف خارجي در كل زنجيره ارزش از تحقيق و توسعه تا خدمات پس از فروش را شامل ميشود.
ايرانخودرو توانسته نخستين ثمره برجام در صنعت را به نام خود كند و با اجرايي كردن قرارداد خود با شركت پژو نخستين و مهمترين گام در مسير خودروساز شدن را بردارد. دور تازه همكاري ايرانخودرو با پژو فرانسه با تاسيس شركت مشترك ايكاپ آغاز شد. مدل همكاري جديد اين دو شركت به صورت سرمايهگذاري مشترك يا همان جوينت ونچر است. ايرانخودرو و پژو به صورت 50-50 در اين شركت سرمايهگذاري كردهاند كه اين سرمايهگذاري شامل كل زنجيره ارزش خودرو شامل طراحي و توسعه محصول، تامين قطعات، توليد خودرو، فروش و بازاريابي، خدمات پس از فروش و صادرات است. با اجراي اين قرارداد تكنولوژي و دانش روز در همه حوزهها به خودروسازي ايران منتقل ميشود. انجام تحقيقات مشترك در حوزه فعاليتهاي مهندسي، ارتقا و بروز آوري پلتفرمهاي مشترك و توسعه محصولات جديد در اين جوينت ونچر از ديگر موارد پيش بيني شده در قرارداد ايرانخودرو با پژو است. داخليسازي محصولات مشترك با پژو از سرفصلهاي مهم همكاري ايرانخودرو با اين شركت است. خودروهاي توليدي در پايان سال نخست به 40 درصد داخليسازي عرضه خواهند شد. ايرانخودرو در اين قرارداد حق استفاده از پلتفرمهاي موجود و آتي در ايكاپ را براي توسعه محصولات برند خود با پلتفرم پژو 208، 301 و 2008 را نيز كسب كرده است.
در فاز اول قرارداد با پژو خودروهاي پژو 2008، 301 و 208 وارد بازار خواهد شد كه در نخستين گام خودرو 2008 توليد شده و در آستانه ورود به بازار قرار دارد. همچنين واردات برخي خودروهاي برند پژو كه داخليسازي آن صرفه اقتصادي ندارد در قالب قرارداد واردات بين ايكاپ و پژو صورت خواهد گرفت. اين خودروها با استفاده از ظرفيت شبكه فروش و خدمات پس از فروش ايرانخودرو به فروش خواهند رسيد.
همچنين تغيير مدل همكاري و ايجاد انگيزه براي توليد خودروهاي تجاري و سرمايهگذاري مشترك در عرضه خودروهاي سواري با شركت بنز از ديگر اقدامات ايرانخودرو در عرصه مشاركتهاي خارجي است.
شركت سوزوكي نيز از ديگر برندهاي مطرح جهاني است كه ايرانخودرو براي توليد محصول مشترك با آن همكاري ميكند. در فاصله سالهاي 85 تا 95 ايرانخودرو تعداد 237 هزار خودرو را به بازارهاي مختلف هدف صادر كرده است كه از اين تعداد 104 هزار دستگاه محصول سمند صادر شده است. در اين بين كشور عراق مهمترين بازار صادراتي ايرانخودرو به شمار ميرود.
فعاليتهاي زيست محيطي ايرانخودرو
ايرانخودرو براساس رسالت خود مبني بر حفاظت از محيط زيست و كاهش آلايندگيها، در زمينه توسعه قواي محركه و توليد موتور با استانداردهاي آلايندگي روز تلاش ميكند. اين شركت حذف موتورهاي قديمي و ارتقاي موتورهاي فعلي را هدف قرار داده و درصدد است تا با اجراي راهبرد توليد موتورهاي كم حجم، كاهش آلايندگي موتورها همراه با افزايش راندمان و كارايي باشد.
از سويي ديگر صنعت خودرو جهان به سمت استفاده از موتورهاي سه سيلندر توروبو شارژ با قدرت بيشتر همزمان با مصرف سوخت و ميزان آلايندگي كمتر حركت كرده است. با اين رويكرد گروه صنعتي ايرانخودرو و شركت ماهله آلمان قرارداد طراحي و توليد خانوادهاي از موتورهاي سه سيلندر را امضا كردند.
طراحي و توليد خانوادهاي از موتورهاي سه سيلندر موضوع قرارداد ايرانخودرو و شركت ماهله است كه ارزش اين قرارداد 5 هزار ميليارد ريال برآورد شده است.
نظر شما