شناسهٔ خبر: 19065186 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تسنیم گزارش می‌دهد

سریال گرانی مسکن مهر اردبیل ادامه دارد / تاوان‌های سنگینی که متقاضیان ‌پس می‌دهند

R41374/P1361/S6,49/CT7

این روزها در اردبیل سریال گرانی مسکن مهر همچنان ادامه دارد و سبب گلایه‌های صاحبان مسکن مهر در این زمینه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، در حالی که چندین سال از اجرای طرح مسکن مهر می‌گذرد ولی همچنان سریال گرانی مسکن مهر در استان اردبیل پایان نیافته و سبب مشکلاتی برای صاحبان مسکن مهر شده است، چرا که پس از گذشت چندین سال بسیاری از این افراد هنوز هم رنگ خانه را به روی خود ندیده‌اند و ذوق و شوق همیشگی خود را برای داشتن یک سقف بر  روی سر خود از دست داده‌اند.

در حالی که عده‌ زیادی از زوج‌های جوان به امید خانه‌دار شدن در طرح مسکن مهر ثبت نام کردند و آرزوهای زیادی با خرید این خانه برای خود داشتند ولی این آرزوها هم‌اکنون به یک رویا تبدیل شده و مشکلات زیادی را برای صاحبان مسکن مهر به وجود آورده که هر روز نیز بر این مشکلات افزوده می‌شود و متاسفانه افزایش قیمت پرداختی برای این مساکن بدون توقف همچنان ادامه دارد.

طرح مسکن مهری که امید و آرزوی چندین هزار خانوار بدون مسکن بود، هنوز برای بسیاری از متقاضیان محقق نشده و تاکنون نیز این افراد منتظر تحویل خانه‌هایشان هستند تا بتوانند پس از گذشت چندین سال و با کوله‌باری از امید و آرزو به خانه‌هایشان نقل مکان کنند، چرا که قبل از طرح مسکن مهر هیچ امیدی به داشتن خانه نداشتند و از نداشتن مسکن که یکی از نیازهای اساسی جامعه است، رنج می‌بردند.

پس از گذر سالهای طولانی کسانی هستند که همانند سالهای گذشته بدون خانه مانده‌اند و تمام پس‌اندازی که برای خرید خانه داشتند را برای خرید مسکن مهر پرداخت کرده‌اند، هم‌اکنون نیز با مشکلات بسیار زیادی هزینه‌های گزاف اجاره خانه‌شان را پرداخت می‌کنند و همان خانواده‌ها هستند که باید تاوان دیر تحویل داده شدن خانه‌ها را با جریمه وام پرداخت کنند، مگر تقصیر مردم در این میان چه بوده و آنان چه گناهی داشته‌اند که باید تاوان گناه دیگران را پس بدهند و کسانی که در این میان ضرر می‌بینند کسانی باشند که چندین سال است آمال و آرزوی داشتن خانه را در دل دارند، بی‌آنکه چیزی جز ضرر عایدشان شده باشد.

پرداخت دیرکرد تحویل خانه‌ها موضوعی نیست که مقصر اصلی آن متقاضیان باشند و سودجویانی که در این میان فقط به منفعت خود فکر می‌کنند بی‌گناه جلوه داده شوند، بلکه نیاز است که این مسائل نخست ریشه‌یابی شود و پس از بررسی مشکل به رفع آن پرداخته شود تا عوامل اصلی دیر تحویل داده شدن مساکن مهر شناسایی شده و عوامل موثر در ایجاد مشکلات به جزای عملشان برسند.

حال در این میان سئوالهایی به ذهن ما می‌آید که دلیل این نابسامانی‌ها و به تعویق افتادن برخی از مسکن‌های مهر چیست؟ چه کسی پاسخ‌گوی متقاضیان مساکن مهر است؟ چرا پرونده مسکن مهر پس از گذشت سالیان دراز بسته نمی‌شود؟ چرا دلایل اصلی اتمام مساکن مهر شناسایی نمی‌شود؟ آیا واقعا این خود مردم هستند که سبب افزایش قیمت مساکن مهر شده‌اند؟

شروع این طرح که با آن همه شور و اشتیاق برای خانه‌دار شدن افراد شروع شده بود، هم‌اکنون پایان خوبی ندارد و متاسفانه سبب نارضایتی و دغدغه بسیاری از مردم شده و نتوانسته آن طور که باید  رضایت مردم را جلب کند.

نظارت بر عملکرد پیمانکاران شاید بتواند جواب بسیاری از این سئوالات باشد، چرا که تا به اکنون بسیاری از خانه‌ها به دلیل کم‌لطفی و کم‌کاری پیمانکاران نسبت به مردم بوده و این افراد با وعده‌ها و قولهای بی‌فرجام خود مردم را سردرگم کرده‌ و اجازه نداده‌اند که مردم از حق خود دفاع کرده و برای تحویل خانه‌شان گامی بردارند.

به همین منظور خبرنگار خبرگزاری تسنیم برای شنیدن حرف دل مردمی که بغض و نگرانی در چشمانشان موج می‌زند به محل احداث خانه‌های مسکن مهر نیمه‌تمام رفت تا از نزدیک در جریان موضوع قرار بگیرد و با بازتاب حرف مردم این موضوع را به گوش مسئولین و رجال دولتی برساند.

فرزندم از خجالت به مدرسه نمی‌رود

یکی از اهالی مسکن مهر در مصاحبه با خبرنگار تسنیم با اشاره به مشکلات موجود در رابطه با مسکن مهر گفت: هنوز هم بعد از گذشت چندین سال از زمان تحویل مسکن مهر بسیاری از کوچه‌ها و خیابانها آسفالت‌گذاری نشده و هر روز فرزندم برای رفتن به مدرسه بهانه می‌آورد، چرا که به خاطر کفشهای گل‌آلودش در مدرسه مورد تمسخر قرار داده می‌شود و من که وسیله نقلیه‌ای برای بردن فرزندم به مدرسه ندارم در پاسخ به او فقط سکوت اختیار می‌کنم.

وی افزود: اگر قرار بود خانه‌ها با این وضع تحویل داده شوند چه بهتر بود که تحویل داده نمی‌شدند، چرا که ما نه تنها در خارج از خانه بلکه در داخل خانه هم با مشکلات بسیاری مواجه هستیم که از جمله نشتی آب، وجود سگهای ولگرد در اطراف خانه‌ها و وصل نشدن لوله‌های گاز به مدت طولانی همه و همه صبر خانواده‌ و خودم را از بین برده و متاسفانه تمامی وعده‌هایی که در این باره به ما داده شده بود همه پوچ و خالی از آب درآمده است.

یکی دیگر از اهالی مساکن مهر اردبیل در رابطه با مشکلات مسکن مهر اظهار کرد: ما دلیل این همه بی‌مهری را نمی‌دانیم، ولی چرا کسی پاسخگوی ما نیست؟ چرا اعتراضات ما کاری از پیش‌ نمی‌برد؟ ما دو سال است که در این خانه سکونت داریم ولی آسانسوری وصل نشده و مادر پیر و فرزندان کوچکم هر روز  مجبور به استفاده از پله‌ها هستند و نکته مهمتر این است که جای خالی این آسانسور همانطور بدون حفاظ مانده است، اگر اتفاقی برای کودکان من بیفتد آیا آن زمان به فکر چاره و تدبیر خواهند افتاد؟ چه کسانی جوابگوی استرس و نگرانیهای خانواده من خواهند بود؟ آیا جان فرزندان بی‌گناه من ارزشی برای مسئولین ندارد؟

‌وضعیت بازار مسکن ‌آشفته است

نماینده مردم شهرستانهای خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه در حال حاضر  وضعیت بازار مسکن در کشور مطلوب نبوده و نیاز است در این زمینه تصمیمات اساسی و لازم اتخاذ شود تا بتوانیم از این طریق مساکنی ارزان‌قیمت و مناسب را برای مردم فراهم کرده و از این طریق مطالبات و خواسته‌های آنان را برطرف کنیم.

بشیر خالقی با اشاره به این‌که توجه دولت به بازار مسکن از اهمیت ویژه و اساسی برخوردار است، افزود: نیاز است در این زمینه شاهد اهتمام و تلاش جدی دولت باشیم، چرا که داشتن مسکن به عنوان یکی از نیازهای اساسی مردم به شمار می‌رود و باید این موضوع به صورت ویژه‌ مورد توجه واقع شود.

وی گفت: با توجه به این‌که وضعیت فعلی بازار مسکن و کالاهای واسطه‌ای آن قابل قبول و مطلوب نیست، به همین دلیل مردم در زمینه مسکن و سرپناه نارضایتی‌های بسیار دارند و از مسئولین و دستگاههای اجرایی مربوطه انتظار حمایت دارند.

نماینده مردم شهرستانهای خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بازپرداخت وام مسکن نیز یکی دیگر از مواردی است که هم‌اکنون وضعیت مطلوبی ندارد و به دلیل نحوه پرداخت وام به متقاضیان مسکن و باز پرداخت وام‌ها سبب نارضایتی مردم شده است که انتظار داریم تمامی این موارد با جدیت و حساسیت مورد توجه واقع شود و اقدامات لازم و اساسی در این زمینه هر چه سریعتر پیاده‌سازی شود.

خالقی تصریح کرد: فراهم کردن مساکن ارزان و مناسب با اقساط‌بندی مناسب برای مردم یکی از انتظارات ما از دولت است که امیدواریم در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نشود تا هر چه سریع‌تر بتوانیم خواسته‌ها و مطالبات مردم را برطرف کرده و شاهد جلب رضایت آنان باشیم.

 

مسئولین باید جوابگوی مردم باشند

یکی از متقاضیان مسکن مهر با اشاره به این‌که تاکنون موفق به دریافت مسکن مهر خود نشده است، بیان کرد: برای خرید این خانه‌ از هیچ تلاشی دریغ نکردم و یک دهه پیش مجبور به دریافت تسهیلات با سود بالا و فروش طلاهای همسرم شدم و تاکنون پس از گذشت یک دهه خانه را تحویل نگرفته‌ام که به همین منظور هم‌اکنون راضی هستم خانه‌ام را به همان قیمت به فروش برسانم که به دلیل وضعیت نامناسب بازار مسکن این موضوع نیز تاکنون تحقق نیافته و از مسئولین انتظار دارم تا جوابگوی قاطعانه مشکلات مساکن مهری باشند که تاکنون مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند.

یکی دیگر از متقاضیان مسکن مهر که مسکن خود را به فروش رسانده است، تصریح کرد: به دلیل دیرکرد در تحویل خانه و نداشتن محل اقامت مناسب خانه‌ام را به متقاضی دیگر فروختم ولی اگر از همان نخست می‌دانستم که بعد از گذشت این همه سال نمی‌توانم صاحب خانه شوم و فقط آرزوی داشتن خانه در دل خود و خانواده‌ام می‌ماند، به هیچ وجه اقدام به خرید این خانه و تلف کردن این همه وقت و هزینه نمی‌کردم، ولی سئوال من این است که تاوان این همه رنج و عذابی که ما کشیده‌ایم را چه کسی پس خواهد داد؟؟؟

استفاده از تجهیزات ساختمانی بی‌کیفیت در احداث مساکن

نماینده مردم ‌اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه واردات تجهیزات ساختمانی بی‌کیفیت چینی و تقلبی وضعیت بازار را آشفته کرده و سبب بروز مشکلاتی در بین مردم شده ‌که باید این موضوع مورد توجه واقع شود و نظارت‌های انجام شده در این زمینه تشدید شود، چرا که هم‌اکنون به دلیل ضعف نظارتها شاهد چنین مشکلاتی هستیم.

صدیف بدری با اشاره به این‌که تصمیم دولت در رابطه با جلوگیری از تجهیزات تقلبی می‌تواند کارساز این مشکل باشد، افزود: اگر دولت یک تصمیم جدی در ارتباط با ورود تجهیزات ساختمانی غیراستاندارد و تقلبی بگیرد به طور حتم شاهد بهبود وضعیت مقاوم‌سازی مساکن خواهیم بود، چرا که در غیر این‌ صورت استانداردسازی ساختمانها امری غیرممکن خواهد بود.

وی اظهار کرد: متاسفانه مسئله‌ای نیز در این زمینه وجود دارد که کالاهای تقلبی چینی با نام کالاهای داخلی عرضه می‌شود و انتظار می‌رود که در این زمینه اقدامات لازم و اساسی انجام داده شود و از این ورود این کالاها تا حد امکان جلوگیری به عمل آید تا شاهد احداث مساکن با تجهیزات ساختمانی باکیفیت باشیم.

نماینده مردم ‌اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: استفاده از این مصالح تقلبی در احداث ساختمانها سبب نارضایتی مردم شده و به طور حتم عواقب نافرجامی به دنبال خواهد داشت، چرا که صاحبان مساکن از داشتن خانه‌هایی با مصالح بی‌کیفیت گلایه دارند که این گلایه‌ها باید مورد توجه مسئولین واقع شود.

کیفیت ساخت بسیاری از مساکن مهر مطلوب و قابل قبول نبوده و با وجود این که بسیاری از واحدهای مسکن مهر در اردبیل تحویل متقاضیان داده شده است ولی متاسفانه زیرساختهای لازم از جمله برق، گاز، آب، فضاهای آموزشی، علمی و تفریحی در این زمینه تکمیل نشده و گلایه‌ها و دغدغه‌های زیادی از طرف صاحبان مساکن مهر به دنبال داشته است.

پرونده مسکن مهر در این دوره هم بسته نشد

طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با بسته شدن پرونده مسکن مهر که فرمودند: "چند میلیون نفر چشم انتظار تکمیل مسکن مهر هستند و باید این کار به طور جدی پیگیری شود." وظیفه دولتمردان این است که به منویات مقام معظم رهبری هر چه سریعتر جامه عمل بپوشانند و از این عمل سرباز نزنند.

دولت فعلی با وجود نارضایتی مردم و هشدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی به اتمام پروژه مسکن مهر بی‌توجهی کرده و  از خانواده‌های کم‌درآمد و قشر ضعیف حمایت نمی‌کند و به جای این‌که سعی خود را برای تحقق خواسته‌های مردم کند، از یک پروژه تبلیغاتی انتخاباتی دیگر به نام مسکن اجتماعی سخن می‌گوید.

متاسفانه پرونده مسکن مهر در این دوره هم بسته نشد و گویا آن طور که پیداست سرانجام پرونده مسکن مهر به قیمت هزینه جیب مردم بسته خواهد شد و مردم چاره‌ای جز پرداخت سود مشارکتی بالا نخواهند داشت که این یک ظلم بسیار بزرگ در حق مردم مظلوم است.

 گرفتن حق مظلومانه مردم جزو مطالبات اصلی صاحبان مسکن مهر است که انتظار می‌رود دولت و مسئولان مربوطه در این زمینه اقدامات اساسی و لازم را انجام دهند و بسیاری از آرزوهای محال مردم را به واقعیت تبدیل کنند، چرا که آنان بر این باور هستند که شروع پرونده مساکن مهر با آن وعده‌ها و قولها باید به همان منوال نیز بسته شود.

دستهای پینه‌بسته بسیاری از مردان و اشکهای گره خورده در چشمان بسیاری از زنان همه و همه نشان از رنج و زحمتی دارد که آنان در چندین سال متحمل شده‌اند و هم‌اکنون نیز به خاطر حفظ آبرویشان هم که باشد سکوت اختیار می‌کنند و آهی که از ته دل می‌کشند می‌تواند هر آنچه که در دل دارند را بازگو کند.

گزارش از زهرا رضازاده

انتهای پیام/

نظر شما