شناسهٔ خبر: 19064565 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

اقتصاد اجتماعی، الگویی برای رشد تولید

رشد توسعه اقتصادی در کشورهای مختلف یکی از سیاست‌های بسیار مهم دولت‌ها برای دستیابی به نتایجی قابل‌قبول در این زمینه است. این درحالی است که اتحادیه اروپا با درنظر گرفتن شرایط اقتصادی خود و اهمیت موفقیت‌های اقتصادی آینده برای تحکیم جایگاه اقتصاد یورو در مبادلات تجاری بین‌الملل برای رشد هرچه قابل قبول‌تر برنامه‌ریزی کرده و به نوعی دنبال توسعه پایدار رفته است.

صاحب‌خبر -

از سوی دیگر با توجه به تحقیقات انجام‌شده در محافل علمی و همچنین اظهارنظر کارشناسان اقتصادی این منطقه اقتصادی، ظاهرا یکی از بهترین و مطمئن‌ترین سیاست‌های اقتصادی برای دستیابی به چنین موفقیتی، استفاده از اقتصاد اجتماعی است تاجایی که نتایج مثبت آن طی پنج سال اخیر باعث شده کارآفرینان قاره سبز با اعتماد کامل نسبت به نتایج آن گام برداشته و به دنبال استفاده از آن برای رشد اقتصادی کسب و کارشان باشند.

در آخرین گزارش‌های منتشر شده از امتیازهای استفاده از چنین مدلی آمده تقریبا 5/4 میلیون نفر شاغل در اروپا با استفاده از مدل اقتصاد اجتماعی استخدام شده‌اند و نتایج مثبت آن می‌تواند عاملی در گسترش جذب نیروی متخصص برای دیگر کارگاه‌ها و تولید کنندگان باشد. اما سوال اینجاست که این مدل می‌تواند برای همه تولید کنندگان و صاحبان کسب و کار جذاب باشد؟

در گزارش‌های منتشر شده از سوی کمیسیون اتحادیه آمده در این منطقه اقتصادی حدود دو میلیون کارآفرین اجتماعی وجود دارد که 10 درصد رشد اقتصادی اروپا مدیون الگوی اقتصاد اجتماعی به کار گرفته شده از سوی این افراد است، اما نکته جالب اینجاست که این رشد اقتصادی تنها با 6 درصد از نیروی کار فعال اتحادیه اروپا در این حوزه ایجاد شده است و کارشناسان اقتصادی براین باورند در صورت توجه بیشتر به این الگوی قابل اعتماد احتمالا توسعه بهتر و رشد بالاتری نتیجه خواهد شد. از سوی دیگر تعاونی‌ها نقش مهمی در اقتصاد اجتماعی دارند و تقریبا180 هزار شرکت تعاونی در سرتاسر اروپا وجود دارد و بر خلاف شرکت‌های پذیرفته شده در بورس که باید منافع سهامدارانشان را تامین کنند، در شرکت‌هایی که از مدل اقتصاد اجتماعی تبعیت می‌کنند، سود حاصل، عاید اعضای تعاونی می‌شود. مارتین پنویل، معاون وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه در امور تجارت، مصرف و اقتصاد اجتماعی می‌گوید: 10 درصد رشد ناخالص ملی در اروپا، مدیون این الگوی اقتصادی است. بیش از دومیلیون نفر در فرانسه در این حوزه مشغول به کار هستند و 14 درصد مشاغل در بخش خصوصی هم دراین کشور از این الگو تبعیت می‌کنند. این الگوی اقتصادی، رقابت‌پذیر هم است؛ یک مدل اقتصادی قوی و انعطاف‌پذیر که بحران اقتصادی را تحمل کرده است. تعداد مشاغلی که اقتصاد اجتماعی توانسته طی دهه گذشته ایجاد کند، سه برابر مشاغل بخش خصوصی است.

نظر شما