شناسهٔ خبر: 19063213 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سرنوشت نیمكت تیم ملی والیبال بانوان به كجا می‌رسد؟

مایدا چیچیچ این روزها در كشورش به سر می‌برد و این موضوع ابهاماتی را درباره آینده نیمكت تیم ملی بانوان ایجاد كرده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار توپ‌‌وتور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها صحبت از تمدید قرارداد فدراسیون والیبال با سرمربی خارجی تیم ملی بانوان به گوش می‌رسد. برخی منابع عنوان كردند كه «مایدا چیچیچ»، قراردادش را این بار برای دو سال با والیبال ایران تمدید خواهد كرد و برخی دیگر بر این باورند كه مایدا به كشورش فرستاده شده است و دیگر به ایران برنمی‌گردد. با این حال هنوز مسئولان صحبت‌های قطعی در این‌باره نكردند. 
 
اخباری این روزها شنیده می‌شود كه باید از چند بُعد مختلف مورد بررسی قرار گیرد.  در ابتدا باید به این نكته توجه كرد كه آیا مایدا كارنامه خوبی در یك سال گذشته از خود به جا گذاشته است كه حالا مستحق تمدید قرارداد و باقی ماندن در سمت‌های قبلی خود باشد؟ سوال دیگری كه مطرح می‌شود این است كه چرا یك مربی ابتدا با چشم انداز كمك به تیم‌های پایه پا به والیبال زنان ایران می‌گذارد و بعد از مدتی سر از تیم بزرگسالان درمی‌آورد؟

**هدفی که تغییر کرد!

نزدیك به یك سال قبل فدراسیون والیبال ایران در ادامه توجه و حمایت ویژه‌اش از بخش بانوان، اقدام به جذب یك مربی خارجی كرد  و پای این مربی جوان اسلوونیایی به والیبال بانوان ایران باز شد. «مایدا چیچیچ» در حالی پس از بررسی‌های فدراسیون، برای همكاری با والیبال زنان ایران دعوت شد كه ابتدا قرار بود هدایت تیم‌های پایه بانوان را عهده‌دار شده و عمده فعالیت‌هایش در بخش استعدادیابی باشد.
 
همان چیزی كه تخصص این مربی جوان بود. رزومه او نشان می‌داد كه پیش از این همه سابقه هدایت تیم‌های پایه را در كارنامه دارد و بخش عمده فعالیت‌هاش در بخش آموزش است به همین دلیل حضور این مربی تحصیلكرده در بخش‌های پایه می‌توانست نویددهنده روزهای خوب برای والیبال پایه بانوان ایران باشد.
 
مایدا در ماه‌های ابتدایی فعالیتش تیم ملی نوجوانان را تمرین می‌داد اما رفته رفته صحبت از حضور او در راس كادر فنی تیم ملی بزرگسالان شد. این صحبت‌ها خیلی زود شكل واقعی به خود گرفت و بنا بر اعلام فدراسیون والیبال ، مایدا به مدت یك سال به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال زنان ایران انتخاب شد.
 
سرنوشت نیمكت تیم ملی بانوان به كجا می‌رسد؟ 
 
**عملکرد مایدا قابل قبول بود؟
 
دختران والیبال ایران در سالی كه گذشت چهار تورنمنت مهم را با هدایت مایدا پشت سر گذاشتند. بررسی اجمالی نتایج مایدا به عنوان سرمربی نشان می‌دهد كه نمی‌توان ادعا كرد او عمكلرد قابل قبولی از خود ارائه داده است. این مربی به جز صعود قابل پیش‌بینی تیم ملی بزرگسالان در مسابقات انتخابی جهان كه رقبای سرسختی هم نداشت و نتایج معمولی در رقابت‌های قهرمانی آسیا دست‌آورد آنچنانی نداشت.
 
مایدا  چندی قبل و پس از پایان كار تیم ملی بزرگسالان در سال 2016 ، با تیم ملی نوجوانان راهی مسابقات قهرمانی آسیا شد و در آن رقابت‌ها موفق به صعود به جمع هشت تیم برتر ، یعنی نتیجه‌ای كه پیش‌بینی می‌شد هم نشد.
 
**تمدید قرارداد با استناد به كدام كارنامه؟

حال فدراسیون والیبال باید پاسخگوی این سوال باشد كه با استناد به كدام نتایج و عملكرد تصمیم به تمدید قرارداد با این مربی اسلوونیایی آن هم به مدت دو سال دیگر دارد؟ آیا كارشناسان و مسئولان والیبال ایران عملكرد این مربی را در نخستین سال حضورش به طور كامل مورد بررسی كارشناسانه قرار دادند یا خیر! شاید یكی از مهم‌ترین دلایلی كه والیبال ایران را راغب به ادامه همكاری با مایدا می‌كند، محدود بودن گزینه‌هایی است كه می‌توانند جانشین او شوند.
 
بیش از  90 درصد مربیان حال حاضر دنیای والیبال زنان، مرد هستند و شاید تعدادی انگشت‌شمار مربی زن درجه یك در بخش والیبال زنان فعالیت می‌كنند كه مبلغ قرارداد آن‌ها بالاست و امكان سفرشان به ایران فراهم نیست. با تمام این اوصاف بهتر است فدراسیون پیش از آنكه قراردادش را با این مربی رسما تمدید كند،
 
نگاهی كارشناسانه‌تر به این جریان داشته باشد. شاید بهتر باشد كه عملكرد مایدا به صورت مجزا در تیم‌های پایه و تیم‌ بزرگسالان بررسی موشكافانه شود و از بخشی كه او می‌تواند در آن مفیدتر باشد استفاده شود. چه ایرادی دارد كه تمركز مایدا تنها روی یك بخش متمركز شود و در بخش‌های دیگر از مربیانی دیگر استفاده شود.  

حال باید منتظر ماند و دید فدراسیون والیبال ایران در روزهایی كه درگیری‌های متعدد مانند میزبانی قهرمانی زیر 23 سال آسیا، آماده‌سازی تیم ملی جوانان برای مسابقات كشورهای اسلامی، اردوی تیم بزرگسالان برای حضور در لیگ جهانی و از همه مهم‌تر استعفای نایب رییس بانوان، چه تصمیمی برای تیم ملی بانوان خواهد گرفت. تیمی كه در سال 96 مسابقات مهمی همچون قهرمانی آسیا و انتخابی قهرمانی جهان را پیش رو دارد.

انتهای پیام/

نظر شما