شناسهٔ خبر: 19063119 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

آغاز استقرار سامانه «تاد» همزمان با تشديد بحران كره

همزمان با بالا گرفتن تنش با كره شمالي، امريكا استقرار سامانه دفاع ضد موشكي تاد در كره جنوبي را آغاز كرده است. استقرار اين سامانه مناقشه‌برانگيز ناخشنودي چين و روسيه را به همراه دارد.

صاحب‌خبر -
در شرايطي كه روسيه و چين مخالفت خود را با استقرار سامانه پيشرفته موشكي «تاد» در خاك كره جنوبي اعلام كرده‌اند اما امريكا بدون توجه به اين مسئله قصد دارد اين سامانه را اجرايي كند.
 
به گزارش وزارت دفاع كره جنوبي، اولين كانتينر حامل قطعات اين سامانه وارد منطقه‌اي در استان گيونگ‌سانگ شده است. قرار است سامانه تاد تا پايان سال ۲۰۱۷ به مرحله بهره‌برداري برسد. به گزارش بي بي سي، سامانه تاد قادر به دفاع در برابر موشك‌هاي كوتاه و ميان‌برد است و مي‌تواند اين موشك‌ها را خارج از جو زمين نيز منهدم سازد. هنگام ورود تجهيزات تاد به استان سئونگجوو در جنوب كره جنوبي، چند صد نفر در مخالفت با استقرار اين شبكه موشكي دست به تظاهرات زدند و در درگيري با پليس، 10نفر زخمي شدند. دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا در بحبوحه تنش‌ها با كره شمالي وعده داده بود كه اين سامانه ضد موشكي را تا پايان ماه آوريل در كره جنوبي مستقر خواهد كرد. علت استقرار اين سامانه در راستاي مقابله با آزمايش‌هاي موشكي و هسته‌اي كره شمالي عنوان شده بود و اين درحالي است كه پيونگ‌يانگ همواره گفته است برنامه موشكي اتمي خود را ادامه مي‌دهد و نسبت به حمله پيشگيرانه و تبديل امريكا به خاكستر هشدار داده بود. از سوي ديگر چين كه متحد كره شمالي است، نيروهاي نظامي خود را در مرز اين كشور در حال آماده باش قرار داده است.
 
چين استقرار سامانه تاد را تهديدي براي مصالح امنيتي خود تلقي مي‌كند، چرا كه استقرار سامانه هشداردهنده فراگير تاد توان بالقوه موشكي چين را نيز هدف گرفته و استراتژي اين كشور براي حملات نظامي عليه نيروهاي رزمي امريكا در اقيانوس آرام را تضعيف مي‌كند. همچنين روسيه هم در كنار چين نيروي نظامي به مرزهاي كره شمالي فرستاده و در حالت آماده‌باش قرار داده است. روزنامه انگليسي اكسپرس هم روز چهارشنبه در گزارشي نوشت، همزمان با شروع استقرار سامانه دفاع ضد موشكي تاد رزمايش‌هاي مشترك امريكا، ژاپن و كره جنوبي در شبه جزيره كره برگزار مي‌شود كه ممكن است كره شمالي را به اقدام متقابل تحريك كند. پيونگ يانگ هشدار داده است استقرار اين سامانه مي‌تواند را  تنش‌ها در منطقه تشديد كند و نسبت به استقرار آن هشدار داده است.

نظر شما