شناسهٔ خبر: 19063073 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

رئيس جمهور امريكا لحن نرم نامه وزير خارجه خود را تند كرده است

اختلاف داخل دولت ترامپ بر سر برجام

روزنامه جوان

توافق هسته‌اي ايران و 1+5 و نحوه برخورد با آن به يكي از موارد اختلافي بين دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا و وزارت خارجه اين كشور تبديل شده است.

صاحب‌خبر -
اختلاف داخل دولت ترامپ  بر سر برجام
توافق هسته‌اي ايران و 1+5 و نحوه برخورد با آن به يكي از موارد اختلافي بين دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا و وزارت خارجه اين كشور تبديل شده است. روزنامه وال استريت ژورنال ديروز در گزارشي فاش كرد كه به دستور ترامپ، وزارت خارجه نامه شديد اللحن‌تري را در مورد عملكرد ايران در چارچوب برجام به كنگره ارسال كرده است.
 
به گزارش «جوان»، در شرايطي كه دونالد ترامپ با متهم كردن ايران به نقض روح برجام سعي دارد فشارها  را افزايش دهد اما گزارش‌ها حاكي از اين است كه بين ترامپ و مقامات وزارت خارجه امريكا بر سر نحوه مقابله با برجام اختلاف نظرهايي وجود دارد. روزنامه امريكايي «وال استريت ژورنال» روز چهارشنبه به نقل از يك مقام كاخ سفيد نوشت كه دونالد ترامپ به وزارت خارجه دستور داد تا پيش‌نويس نامه خود به كنگره امريكا در مورد رويكرد ايران نسبت به برجام را تغيير دهد و لحن تندتر و هشدارآميزتري را به كار بندد. به گفته اين مقام كاخ سفيد، پيش‌‌نويس نامه وزارت خارجه به كنگره امريكا كه براي تأييد به كاخ سفيد ارسال شده بود بيش از اندازه ملايم بود زيرا فعاليت‌هاي بي‌ثبات‌ساز ايران در خاورميانه و حمايت اين كشور از گروه‌هاي تروريستي منطقه را ناديده مي‌گرفت. بر اساس اين گزارش، ترامپ شخصاً در اين مورد مداخله كرد و دستور تجديد نظر در متن اوليه را داد.  اين روزنامه گزارش داد وزارت خارجه امريكا در پيش‌نويس اولين گزارش 90 روزه خود در مورد روند اجراي برجام كه هفته گذشته به كنگره ارسال شد، تنها از پايبندي ايران به مفاد برجام سخن گفته بود اما ترامپ پس از قرائت پيش ‌نويس گزارش با انتقاد از لحن ملايم آن شخصاً به اين وزارتخانه دستور داد در نسخه نهايي گزارش خود با برجسته‌سازي فعاليت‌هاي ايران در منطقه، موضع تندتري در قبال اين كشور اتخاذ كند. به همين دليل، در نسخه نهايي اين نامه از ايران به عنوان «حامي دولتي تروريسم» نام برده شد.
 
پس از اعلام پايبندي ايران به اجراي برجام از سوي وزارت خارجه امريكا، دونالد ترامپ ضمن وحشتناك خواندن برجام گفت كه ايران به روح برجام پايبند نبوده‌ است، اين توافق‌ هسته‌اي نبايد امضا مي‌شد و هم‌اكنون واشنگتن با دقت جزئيات اين توافق با ايران را بررسي مي‌كند و در آينده‌اي نزديك نظر نهايي دولت اعلام خواهد شد. ترامپ حتي مدعي شد كه امكان خروج امريكا از برجام وجود دارد. اين درحالي است كه مقام‌هاي ارشد امريكا گفته‌اند در حال حاضر قصد نقض اين توافق و عدم اجراي تعهدات خود را ندارند.  توافق هسته‌اي پس از ماه‌ها مذاكره بين نمايندگان ايران و قدرت‌هاي جهاني از جمله گفت‌وگوي مستقيم ايران و امريكا سرانجام در ژوئيه سال ۲۰۱۵ به دست آمد و از ژانويه ۲۰۱۶ جنبه اجرايي يافت. اين توافقنامه باعث لغو تحريم‌هاي بين‌المللي و تعليق تحريم‌هاي هسته‌اي امريكا عليه ايران شد. ترامپ در كارزار انتخاباتي نيز بارها تأكيد كرد اين توافق، بدترين توافقي است كه تاكنون امريكا آن را پذيرفته و وعده داد به محض ورود به كاخ سفيد آن را پاره خواهد كرد. ترامپ پس از ورود به كاخ سفيد اعلام كرد كه ايران از اين پس تحت نظارت شديد خواهد بود و تحريم‌هاي جديدي عليه اين كشور به بهانه برنامه موشكي بالستيك وضع خواهد كرد اما از آن زمان، كابينه ترامپ در مورد ايران سكوت اختيار كرده بودند، در هفته‌هاي اخير لفاظي‌هاي تيم ترامپ عليه ايران بار ديگر تشديد شده است و آنها از نقض روح برجام سخن مي‌گويند تا به اين بهانه همچنان دامنه فشارها و تحريم‌ها عليه ايران را حفظ كنند تا اينكه گامي در جهت لغو آن بردارند. نشريه «نيويورك پست» روز چهارشنبه در گزارشي ضمن انتقاد از اقدامات دولت باراك اوباما در امضاي توافق هسته‌اي با ايران نوشت: «دولت ترامپ شايد نتواند توافق هسته‌اي با ايران را آنگونه كه متعهد شده است پاره كند اما به دقت در حال بررسي اقداماتي از سوي ايران در خاورميانه است كه موقعيت استراتژيك امريكا و امنيت متحدانش در منطقه را زير سؤال مي‌برند.»
 
امريكا هنوز به تعهدات برجامي پايبند است به رغم لفاظي‌هاي مقامات واشنگتن درباره احتمال خروج امريكا از برجام و افزايش فشارها عليه ايران اما مقامات مذاكره‌كننده هسته‌اي ايران مي‌گويند امريكا هنوز به تعهدات برجامي خود پايبند است. سيدعباس عراقچي، معاون حقوقي و بين‌المللي وزير خارجه ايران سه شنبه شب پس از نشست كميسيون مشترك برجام در وين اعلام كرد كه همه‌ طرف‌هاي حاضر در نشست بر اجراي تعهدات خود تأكيد كرده‌اند. عراقچي درباره موضع امريكا در نشست وين گفت: «طرف امريكايي به عنوان موضع رسمي گفت كه درحال ارزيابي برجام است اما در طول اين ارزيابي كماكان به تعهدات خود پايبند هستند.»

نظر شما