شناسهٔ خبر: 19063054 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

دومین اجلاسیه بین‌المللی اعتاب مقدسه آغاز به کار کرد

حرم مطهر حسینی؛ کانون همگرایی جهان اسلام

دومین اجلاسیه بین‌المللی اعتاب مقدسه جهان اسلام در شهر مقدس کربلا گشایش یافت.

صاحب‌خبر -

قدس آنلاین / سید مصطفی حسینی راد - به گزارش خبرنگار ما حضور چشمگیر تولیت های اعتاب و آستان های مقدس، معاونان و نمایندگان آنها در دومین دوره این نشست، نشان از موفقیت بزرگ حرکتی دارد که مردادماه سال گذشته از مشهد مقدس و از مرکز معنوی ایران اسلامی یعنی آستان قدس رضوی آغاز شد.


در آیین افتتاحیه این اجلاسیه، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی به نمایندگی از  تولیت آستان قدس رضوی با تبریک عید سعید مبعث به تولیت ها و نمایندگان اعتاب مقدسه، گفت: حجت الاسلام رئیسی به دلیل امر بسیار مهم و حیاتی انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران و برنامه های بسیار فشرده به رغم میل باطنی موفق به شرکت در این اجلاس نشدند.


سید مرتضی بختیاری با قدردانی از میزبانی خوب تولیت شرعی و امین العام عتبه مقدسه حسینی به شعار امسال اجلاسیه یعنی حقوق زائران اشاره کرد و گفت: زیارت، ابزاری برای نزاهت روح و پاکی باطن است و زائر با رعایت ادب در محضر معصوم تمرین عبودیت می کند. زائر با زیارت و قرائت دعا پیام آموزنده دین را درک می کند و در فرآیند برقراری ارتباط با ارواح معصومان، طبق آیات قرآن از استغفار پیامبر و اهل بیت علیهم السلام برخوردار می شود و این همان معنای صحیح توسل معتبر و صحیح به اولیای الهی است.


قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله اسوه حسنه است تاکید کرد: بر خادمان و رهروان ایشان نیز مسیر فعالیت روشن است و ما نیز باید الگوی خویش را از آن مقتدا دریافت کنیم. وی افزود: نیاز کنونی جهان، بازگشت به رهاورد پیامبر اعظم صلوات الله علیه و آله است زیرا عناصر محوری عصر کنونی، استعمار، استثمار، استحمار و استبداد استکبار جهانی است که امت اسلامی را به فقر فرهنگی و ضعف اخلاقی مبتلا کرده است. بنابراین امروز بیش از هر زمانی به وحدت و عقلانیت در امت اسلامی نیاز داریم چرا که آسیب های ناشی از جهل و انحراف در منازعات درون دینی مسلمانان منطقه دیده می شود.


بختیاری با اشاره به این که کسانی که هم خود کژراهه می روند و هم دیگران را تهدید و تطمیع می کنند و قبل از هر اقدامی بر مراکز مقدس مذهبی می تازند، شاگردان ابلیس هستند، گفت: به حکم آیات کریمه قرآن، سنت الهی حفظ حق و دفاع از آن است و دوران سلطه باطل پایدار نخواهد بود.


قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی همچنین با تاکید بر مسئولیت سنگین متولیان اعتاب و آستان های مقدس در برابر زائران گفت: سقایت زائران و ساخت و ساز ابنیه خدمتی مهم است اما مهمتر از آن نشر معارف قرآن و عترت است. وی یکی از امدادهای الهی در گسترش و تعمیق خدمت به معارف دینی و زائران بارگاه اولیای الهی را گردهمایی تولیت های معظم اعتاب شیعه در قالب اجلاسیه اعتاب مقدس برشمرد و خاطرنشان کرد: آثار و برکات این اجلاس هر روز بیشتر و نورانی تر بوده و در آینده شاهد برکات بیشتری هم خواهیم بود.  


همچنین در آغاز این مراسم شیخ عبدالمهدی کربلایی، میزبان و متولی شرعی عتبه حسینی با خیر مقدم به مهمانان اجلاس بر تقویت مشترکاتی که برخاسته از انوار عتبات مقدسه است تأکید کرد: ما باید از وقوف در مواضع اختلاف پرهیز کنیم و این گردهمایی یک فرصت بزرگ برای این هدف است. در این راه باید زیرساخت های فرهنگی و ویژگی های عتبات را شناخت و بر اساس آن برنامه ریزی کرد و برای خدمت رسانی به زائران برنامه‌ریزی دقیق داشت.  


آیت الله سید علی اصغر دستغیب، تولیت آستان مقدس احمد ابن موسی الکاظم علیه السلام دیگر سخنران این نشست بود. وی با تأکید بر مسئله اکرام زائر و این که زائر مؤمن اشرف از کعبه است، گفت: زائر مورد محبت و علاقه خاندان نبوت است زیرا مهمان این بزرگواران است و در حدیث از زبان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله داریم که زائر ایشان و اهل بیتشان و حتی ذریه ایشان در قیامت مورد زیارت نبی مکرم اسلام قرار می گیرد و از مهلکه روز قیامت رهایی می یابد و حتی در مرتبه ایشان قرار می گیرد.  
آیت الله دستغیب افزود: اگر ما در زمان حیات معصومان علیهم السلام می بودیم خدمتگزاری آنها را می کردیم پس اکنون هم باید در برابر زوار آنها همین حالت را داشته باشیم چرا که آنها محبوب اهل بیت عصمت هستند.


دکتر جمال الدباغ، امین العام عتبه مقدسه کاظمیه و شیخ ستار المرشدی، مدیر عتبه مقدسه عسکریه نیز در سخنانی بر تدوین قوانین برای رسیدگی به امورات زایران عتبات مقدسه و محدودیت‌های عمرانی برخی عتبات و ضرورت توجه بیشتر به تجدید بنای حرم عسکریین علیهما السلام تأکید کردند.


در ادامه نشست آیت الله سعیدی تولیت حرم حضرت معصومه سلام الله علیها برگزاری چنین نشستهای مهمی را از برکات انقلاب اسلامی دانست و گفت: در آیات شریفه قرآن وظایف متولیان عتبات مقدسه به روشنی بیان شده و نمونه بارز آن آیاتی است که به حضرت ابراهیم علیه السلام دستور تطهیر خانه کعبه برای زائران را می دهد.
وی با تأکید بر این که متولیان عتبات و مزارات مقدسه باید نشر دهنده معارف اهل بیت باشند افزود: خادمان نیز برای خدمتگزاری بهتر به زائران باید آموزش ببینند و بر کار آنها نظارت شود.
دکتر نبیل حلباوی تولیت مرقد حضرت رقیه نیز از زخمهایی که این روزها بر تن سوریه نشسته سخن گفت و تأکید کرد که در این شرایط حتی یک هفته نیز برگزاری نماز جمعه در حرم سیده زینب سلام الله علیها تعطیل نشده است.


در پایان نشست افتتاحیه دومین اجلاسیه اعتاب مقدس جهان اسلام، حجت‌الاسلام والمسلمین سید جلال حسینی، دبیر این اجلاسیه با ارائه گزارشی از روند پیگیری مصوبات سال گذشته این اجلاس در مشهد مقدس و فعالیتهای فشرده کمیته های تخصصی در شهرهای مختلف، این همگرایی بزرگ در جهان اسلام را خار چشم دشمنان دانست و گفت رسانه‌های معاند در هر زمان و مکان و فضایی که می توانند خشم و غضب خود را از برگزاری چنین اجلاسی بروز می دهند.


معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به گشایش سامانه "کوثر" برای به اشتراک گذاری تولیدات محتوایی عتبات و آستان های مقدس، تصریح کرد: به فضل الهی ریل گذاری این اجلاسیه و دستورالعمل های اجرایی آن انجام شده و امید می رود که در سالهای آینده شاهد برگزاری اجلاسیه اعتاب مقدسه با برکات بیشتر و حوزه اثرگذاری گسترده‌تر باشیم.

نظر شما