شناسهٔ خبر: 19062882 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

هاشمی طبا در شبکه یک:

باید قدردان امنیتی باشیم که از آن بهره مند هستیم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه حفظ ایران شعار اصلی این کشور باید باشد، گفت: باید قدردان امنیتی باشیم که امروز از آن بهره مند هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، سید مصطفی هاشمی طبا در نخستین برنامه تبلیغاتی خود ضمن تشکر از شورای نگهبان که صلاحیت وی را تایید کرد، گفت: در طول ۳۸ سال که از انقلاب اسلامی می گذرد تلاشهای بسیاری برای رفاه و امنیت کشور و مردم عزیزمان صورت گرفته که به عنوان نمونه می توان به وجود تعداد کثیری شهید، جانباز و آزاده در دوران دفاع مقدس اشاره کرد.

هاشمی طبا گفت: باید قدردان امنیتی باشیم که امروز از آن بهره مندیم. امروز و پس از گذشت سالها از انقلاب نباید برخی مسائل را فراموش کنیم، امروز ما شبکه برق سراسری بدون خاموشی داریم، شبکه گاز زیرزمینی را داریم که در سراسر کشور گاز را به همه مردم می رساند، شبکه های آبرسانی داریم و مواردی دیگر که همه اینها اقدامات دولت های مختلفی بوده است که تاکنون بر سر کار بوده اند.

وی افزود: اگر انسانی میراث نامطلوبی از خود به جای بگذارد شخصیت خود را زیر سوال برده است. با وجود همه تلاشهایی که شده است و نعمت هایی که امروز نصیب ما شده، به هر حال این کشور هم همچون کشورهای دیگر ممکن است مشکلاتی داشته باشید که باید برای رفع آن مشکلات تلاش کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اصولا وعده دادن در قاموس کسانی که بخواهند با صداقت صحبت کنند نباید وجود داشته باشد، ادامه داد: وعده دادن به مردم برای پیروزی در انتخابات که مثلا گفته شود من به شما فلان میزان پول می دهم و یا فلان کار مشخص را انجام خواهم داد این خودش به نوعی خرید رای است و اگر نامزدی قول دهد که در صورت پیروزی به طور مثال ۲ هزار تومان به شما خواهم داد این مترادف کسی است که همین الان این پول را به شما بدهد.

وزیر اسبق صنایع تصریح کرد: بنابراین اگر برخی در خارج از کشور بخواهند از این موضوع در قالب مسئله خرید رأی مسئله ای را مطرح کنند باید بدانیم که این موضوع ابتدا از خود ما بوده است. برای همین است که من به هیچ وجه حاضر نیستم که وعده ای بدهم حتی اگر قابل اجرا باشد.

رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی افزود: ما باید میراثی از خود به جای بگذاریم که نسل بعدی از آن استفاده کند، گذشتگان کاشتند و ما خوردیم، امروز ما بکاریم و آیندگان بخورند. اگر قرار باشد ما ثروت های مملکت را فقط به قصد شخصی استفاده کنیم و چیز جدیدی به آن اضافه نکنیم آن وقت باید از خود بپرسیم که وظیفه ما در برابر دین مان، آیندگان و کشورمان چه می‌شود.

هاشمی طبا خاطرنشان کرد: همانطور که شهدا رفتند و از حدود این کشور دفاع کردند ما نیز باید در این زمینه تلاش کنیم. میراثی که نادرشاه افشار در این کشور گذاشت یک کشور واحد و یکپارچه بود و میراثی که شاه سلطان حسین برجای گذاشت یک کشور اشغال شده توسط بیگانگان بود که همه چیز آن به هدر رفت.

وی با بیان اینکه حفظ کشور که توسط رزمندگان و شهدای ما صورت گرفته بود فقط مختص به یک برهه زمانی نخواهد بود، اعلام کرد: این وظیفه همه ما است، این خاکی است که خداوند به ما ارزانی داشته و ما باید آن را حفظ کنیم. این خاک را با خودخواهی خودمان مصرف نکنیم. شرایط زیست محیطی امروز ما به شدت نابسامان است. ما میلیون ها متر مکعب نفت خودمان را استخراج کردیم اما باید ببینیم که این نفت را به چه کاری زده ایم. ما میلیون ها یا میلیاردها متر مکعب گاز را از زیر زمین استخراج کردیم که اینها قابل تشدید نیست. چاههای نفت ما باید تا آنجا که امکان دارد مجددا بازسازی و از ته مانده های آن استفاده شود اما گاز را دیگر نمی توانیم تولید کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: اما جنگل هایی که هزاران سال از عمر آن می گذرد امروز یک سوم از کل آن را از دست داده ایم. چگونه است که آبهای زیرزمینی ما در برخی نقاط به مرز ۴۰۰ متر رسیده با کف شکنی های متعدد؟ چگونه است که رودخانه های ما آلوده است از شیرابه هایی که ما مصرف کرده ایم، چگونه است که تالاب ها و دریاچه های ما صرف نظر از شرایط اقلیمی کشور به خاطر ندادن حقابه های آن خشک شده است، دریاچه ارومیه اگر به مرحله خشکی برسد، طوفان های نمکی آن، اراضی بسیار حاصلخیز بین قزوین تا تبریز را به شوره زار تبدیل می کند.

وزیر اسبق صنایع گفت: حمله دشمن به کشور ما به مثابه این است که کسی چاقویی را به بدن ما فرو کند و ما آن چاقو را درآوردیم. شهدا این کار را کردند و امروز جای آن چاقو پانسمان شده است. ما باید در درجه نخست این کشور را که همان بدنه است، حفظ کنیم. آنچه را که من به عنوان اولین اصل حرکت در آینده مد نظر دارم حفظ ایران است. ما یک شعاری داریم که می گوید «چو ایران نباشد تن من مباد»، این را باید به حقیقت بگوییم.

رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی افزود: اگر در دوران دفاع مقدس ما کشور را به طوفان حملات رژیم بعث عراق می سپاردیم امروز کشور چه شرایطی را داشت، اگر امام ما در آن زمان با استدلال این مطلب که ما مردممان را دوست داریم به آنها بگوییم که شما شهید و یا مجروح می شوید بروید خود را در زیرزمین و پستویی پنهان کنید تا آسیب نبینید، آیا این دوست داشتن مردم به حساب می آمد. دوست داشتن مردم این است که حقیقت را به آنها بگوییم و همه حقیقت را بگویید و همه مردم را به مسئولیت های خودشان آشنا کنید.

هاشمی طبا گفت: شرایط زیست محیطی کشور به گونه ای است که میراثی که ما می خواهیم برای آیندگان بگذاریم به سمت سرزمین سترونی خواهد رفت، سرزمینی که دشت های فرو نشسته، آب های زیرزمینی آن مکیده شده و خیل روستائیان گرسنه به حاشیه شهرها رانده می شوند. گفته می‌شود طی ۱۰ سال آینده ۱۰ میلیون روستایی از روستاهای خود به شهرها کوچک می کنند و حاشیه نشین می شوند.

وی تصریح کرد: حاشیه نشینی علاوه بر آسیب ها و مضراتی که برای خود حاشیه نشینان دارد مراکزی است برای فساد، برای آمادگی در جهت بروز تلاطم های اجتماعی و برای همین است که باید تلاش ما این باشد که تمام کشور آباد شود. باید از خودخواهی ها و زیاده خواهی های شخصی پیشگیری کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: امروز متاسفانه حتی کسانی که در درون جمهوری اسلامی مسئولیت دارند به نوعی خودشان را به عنوان اپوزیسیون جمهوری اسلامی مطرح می کنند، امروز بعضا می شنویم که مسئله معیشت مردم مورد دستاویز قرار می گیرد. باید مردمی باشد و کشوری هم باشد تا این معیشت معنا پیدا کند، معیشت مردم از دو کلمه معیشت و مردم تشکیل شده است. ما دائم از معیشت می گوییم اما باید ببینیم کدام مردم را مد نظر داریم.

وی افزود: اگر منظورمان مردم محروم، دردمندان، بی سرپرستان و بیماران مزمن باشد این صحبت ما درست است چرا که آنها الان هم محروم هستند. اینها کسانی هستند که باید به آنها رسیدگی شود. به جای توزیع پول سراسری به همه آن پول را به بهزیستی بدهیم تا شناسایی کنند آدمهایی را که گرسنه می خوابند، آدمهایی که در اقصی نقاط کشور وضعیت خوبی ندارند. عدالت، توزیع پول به طور مساوی بین همه نیست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: سالها شهید مطهری، بهشتی و علامه جعفری تلاش کردند بگویند عدالت مساوات نیست؛ بلکه قرار دادن هر چیز در جای مناسب خودش است، اعلام کرد: نباید حقوق درماندگان را به کسانی که اصلا نیازی به آن نداریم، بدهیم. هیچ کشوری رشد نکرده مگر آنکه دوران سختی خود را پشت سر گذاشته باشد.

هاشمی طبا افزود: شعارهایی که داده می‌شود به منظور رفاه بدون توجه به اینکه آینده کشور چگونه خواهد بود و میراث کشور به چه نحو خواهد شد و بدون آنکه توجه کنیم محرومین در چه وضعیتی هستند و فقط اطراف خود را ببینیم و صرفا برای گرم کردن رأی حرف بزنیم و وعده بدهیم ما را به صراط مستقیمی نمی رساند.

وی گفت: بنابراین گام اولی که باید با تمام تلاش انجام شود مسئله حفظ اقلیم ایران است و بازسازی سراسری آنچه که از دست داده ایم و تلاش برای احیای آنها است. هم حفظ ایران را از طریق تقویت نیروهای نظامی و امنیتی خود باید انجام دهیم که بهای کمی هم برای این نباید بپردازیم و دوم بازسازی اقلیم کشور همراه با اصلاح شرایط کشاورزی است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: امروز شرایط کشاورزی در کشور به شدت دچار بیماری است و بجز موارد بسیار محدود، زمین های کشاورزی ما از سیستم های آبیاری هزار سال پیش استفاده می کنند. آبیاری غرقابی که باعث تبخیر آب و شور شدن زمین ها می‌شود و باعث می‌شود آب زیرزمینی ما مصرف بشود باید برای آن چاره ای اندیشید. مسئله نگهداری و فرسایش خاک، اصلاح بذر در همین اینها استفاده از تکنیک های جدید همراه است باعث ارتقاء زیستگاه ما می‌شود.

هاشمی طبا گفت: بنابراین، این امر نیاز به یک عزم و اراده ملی دارد و با هم نظری همه مسئولین باید به تحقق برسد؛ لذا حفظ ایران شعار اصلی این کشور باید باشد. نکته دوم این است که ما در کشورمان محرومینی نداشته باشیم. به طور مثال گفته می‌شود که اگر یک بازنشسته یک میلیون تومان بگیرد برای او کم است. بله، کم هست اما اگر کسی هیچ چیز نداشته باشد و محروم از همه چیز باشد برای او چه باید کرد. بنابراین باید ابتدا به فکر او باشیم و اولویت ها را رعایت کنیم.

وی افزود: باید بدانیم این هزینه ای که می خواهیم برای برطرف کردن مشکلی بپردازیم برای چه کسی است و منابع ما چه چیزی است. منابع کشور بجز آن چیزی که زیرزمینی است و وجود دارد؛ تعریف درآمد کشور تعریفی است به عنوان درآمد ملی که به اصطلاح به آن جی دی پی می گویند یعنی درآمد ناخالص ملی. اگر درآمد ناخالص ملی و سرانه درآمد ملی ارتقا پیدا کند رفاه عمومی هم می تواند وجود داشته باشد اما اگر بخواهیم به صورت صوری عددها را حساب کنیم و درآمد کشور را افزایش دهیم و یا قیمت ارز را بالا ببریم اینها صرفا یک عدد است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مشکل مدیر دولتی این است که او کاسبی نکرده و پول را صرفا عدد می بیند. به طور مثال در بودجه آمده است ۵۰ میلیارد تومان و مدیران دولتی صرفا آن عدد را می شناسند چرا که آن مدیر حتی یک ریال آن را هم خودش درنیاورده تا ارزش آن پول را بداند؛ لذا آنها نباید با عدد بازی کنند بلکه باید ارزش های مالی آن عدد را بدانند و متوجه باشند که این پول از کجا آمده.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: طبیعی است که درآمدهای دولت از فروش ارز، مالیات و هم از گمرک تامین می‌شود و همچنین برخی درآمدهای متفرقه دیگر که دارد.

وی افزود: دولت درآمدش به شرطی بالا می رود که افزایش درآمد عمومی یا همان جی ان پی داشته باشیم که این مسئله با تلاش همه و با آنچه که رهبری فرزانه انقلاب تحت عنوان اقتصاد مقاومتی ابلاغ کردند که سیاست های بسیار خوب و نیکویی است اما به هیچ وجه زودبازده نیست و به شرایط کشور و شرایط منطقه بستگی دارد، انجام می گیرد. وقتی این سیاست ها به ثمر برسد تولید، اشتغال و درآمد ملی مملکت افزایش پیدا می کند اما علی الاصول رفع محرومیت محرومان، معلولین، بی سرپرستان، کسانی که بیماری های مزمن دارند در اولویت قرار دارد و این دستور دوم بعد از حفظ ایران است.

وی افزود: دستور سومی که باید در برنامه قرار بدهیم کار، اشتغال، تولید و خدمات است. یعنی اقتصاد کشور باید با توجه به اصل اول که حفظ زیستگاه ما است، پیش برود. کسی که به این مسئله توجه نمی کند و می گوید ما چنین و چنان کنیم این به نابودی کشور منجر خواهد شد ولو اینکه در ابتدای امر برای مردم که اطلاعات کمتری دارند خوشایند باشد.

هاشمی طبا تصریح کرد: تفاوت مردم عادی این است که با سادگی به مسائل نگاه می کنند و انسانهای راستگویی هستند و راست را باور می کنند و اگر ما به آنها همه راست ها را نگوییم دقت این کار را نخواهند داشت. بنابراین بحث درآمد اقتصادی ممکلت، درآمد مردم، آن چیزی که در کشور تولید می‌شود آن چیزی است که به بهروزی و قوی تر شدن مردم می انجامد. بدون تردید آن مواردی که در اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده حتما باید به بهترین نحو و با یک حرکت جهادی به آنها عمل شود و خیلی از آنها هم به هم بستگی دارد؛ یعنی اگر ۳۰ دستورالعمل داشته باشیم اینها از هم جدا نیستند بلکه باید در هماهنگی با یکدیگر حرکت کنند و اینکه کسی امروز بگوید من اقتصاد مقاومتی را ظرف ۳ سال اجرا می کنم و درآمد مردم را به نحو مطلوبی به ثمر می رسانم و رفاه و آرامش می بخشم ادعای بیهوده است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: فعالیت های اقتصادی یکی صنعت است که زاینده است و همچنین کشاورزی که آن هم زاینده است و دیگر خدمات است که چهره های مختلفی دارد و به طور کلی به دلیل اینکه در آن اتوماسیون بکار می رود یعنی انسانی نیست. بنابراین، صنعت کارگربر نیست یعنی امروز صنعت کارگربر کیفیت خوبی ندارد و این تولیدی است که با صنعت اتوماسیون بدست مردم می رسد و مردم آن را نمی خرند.

هاشمی طبا خاطرنشان کرد: صنعت جایی نیست که بتواند در آن اشتغال فراوانی ایجاد کرد و بیکاری را حل کرد چرا که حداقل می تواند مقداری اشتغال ایجاد کند اما نه اینکه خیل بیکاران را به کار بگمارد و کشاورزی هم همین طور است. ما در ۱۰ سال گذشته حدود ۴۰ میلیارد دلار بنزین وارد کردیم و سوزاندیم و در طول همین چند سال اخیر هم ۲۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه دادیم، این ۴۰ میلیارد دلار ارز و همچنین با آن رقم ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی می توان هزار کارخانه درست کرد و اشتغال هم ایجاد می کردیم. کشاورزی هم به همین منوال است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: به طور مثال یک خانواده کشاورز که پدرش فوت می کند زمین کشاورزی آن پدر بین فرزندان تقسیم می‌شود لذا در تمام دنیا کشاورزی اصولا مهاجرفرست است و به شهرها می آیند و ما نباید اجازه دهیم تا جایی که امکان آن باشد این اتفاق بیافتد و باید شرایطی را بوجود بیاوریم که روستائیان به ماندن در روستاهای خود دلخوش باشند.

وی تصریح کرد: آن چیزی که می تواند مسئله بیکاری را با رشد صنعت به کمک حل بیکاری بیاید مسئله جذب گردشگر و توریسم است. ما نباید از آنچه که امروز در دنیا اتفاق می افتد غافل باشیم و اگر بخواهیم در خصوص توریسم صحبت کنیم بحث بسیار گسترده ای است. با ورود توریسم، فرهنگ زیبای مهمان نوازی به کشور ما می آید و همچنین در راستای اشتغالزایی هم می تواند مفید باشد.

هاشمی طبا اظهار داشت: با توجه به اینکه اصولا فرهنگ، یک مسئله تهاجمی است شاید بتوانیم ما فرهنگ های دیگر را تحت تاثیر قرار بدهیم و اگر بتوانیم خوب در کشور به وظایف مان عمل کنیم و در قامت ام القرای اسلامی عمل کنیم کسانی که از خارج می آیند و فرهنگ زیبای ما را می بینند جذب می شوند. چرا این امتیاز بزرگ را از دست بدهیم؟ چرا به بیکاری بی توجه هستیم و شعارهای بی خود می دهیم؟ یقین بدانید اولا ما سرمایه گذاری خارجی را نتوانسته ایم جذب کنیم و دوم محیط کسب و کار خود را نتوانسته ایم به نحوی کنیم که کارآفرینی و تولید را به همراه داشته باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: کارآفرینی و تولید یک کار دولتی نیست و به ابتکار افراد و اختیارات آنها بستگی دارد. دولت هر چقدر هم تولید بکند روی دستش می ماند باید برای آنها مشتری در داخل و خارج از کشور پیدا کند. لذا تولید زیاد خوب است اما اگر مشتری نداشته باشد چه فایده ای دارد بنابراین باید بازارهای فروش را پیدا کرد که آن هم دولتی نیست که بخواهیم به وسیله بازرگانی کالاهای ما را در خارج از کشور بفروشد.

وی گفت: بنابراین بخش سوم که رونق اقتصادی است با سرمایه گذاری صنعتی، با ایجاد محیط مطلوب کسب و کار، با کارافرینی و تشویق کارآفرینان، با اصلاح قوانین بانکی و مالی می توانیم این کار را انجام دهیم و از همه مهمتر سرمایه گذاری در امر گردشگری و جذب توریسم خارجی را باید انجام دهیم تا انشاالله به نقطه مطلوب دست پیدا کنیم.

هاشمی طبا افزود: خلاصه بحث من این است که یک مدیون شهدا و رزمندگان هستیم که ایران را حفظ کردند، چون ایران نباشد تن من مباد» که این شعار نه یک شعار ناسیونالیستی نیست بلکه یک شعار انسانی است و متضمن زندگی انسان هایی است که خداوند آنها را خلق کرده است. ما باید راه شهدا را ادامه بدهیم و همه مردم و مسئولین باید با فداکاری راه آبادانی کشور را پیش بگیرند و کشور را از بیماری های سرطان و قندی که مبتلا شده رهایی بدهیم، کشاورزی را از وضعیت فعلی به وضعیت مطلوب برسانیم تا به زیستگاه ما آسیب نرساند، محرومین را به حداقل های ممکن برسانیم؛ به کارآفرینان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی توجه کنیم و بدانیم که هیچ تضادی بین کارآفرین، کارفرما و کارگر نیست چرا که اینها تفکرات مارکسیستی است و نهایتا باعث ارتقاء سطح معیشت مردم و از بین رفتن معضل بیکاری می‌شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: همچنین باید به طور وسیع به فکر جذب توریسم خارجی به کشور و همچنین توسعه گردشگری داخلی باشیم.

نظر شما