شناسهٔ خبر: 19062854 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بعیدی‌نژاد: ایران نمی‌خواهد بازاری برای کالاهای مصرفی غرب باشد

71405

سفیر ایران در لندن در همایش تجاری ایران که در انگلستان برگزار شد، گفت: قدرت اقتصادی ایران در ظرفیت‌های درونی و داخلی کشور بوده و ایران نمی‌خواهد بازاری برای کالاهای مصرفی غرب باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، حمید بعیدی‌نژاد در صفحه اینستاگرام خود محورهای اصلی سخنرانی‌اش در همایش تجاری ایران در لندن که امروز چهارشنبه برگزار شد، منتشر کرد.

وی در این متن با بیان اینکه قدرت اقتصادی ایران در ظرفیت‌های درونی و داخلی این کشور است، گفت: ایران در دوره بعد از انقلاب با وجود تمام مشکلات جنگ هشت ساله و بعد از آن و بعد هم دوره تحریم، توانست در شاخص‌های توسعه انسانی به نقطه مطلوبی برسد. به طوری که براساس گزارش سازمان ملل متحد، ایران در بین 188 کشور جهان رتبه 69 و بالاتر از ترکیه، برزیل و بسیاری از کشورهای در حال توسعه قرار دارد.

سفیر ایران در لندن گفت: براساس بررسی‌های سازمان ملل متحد، ایران در کنار کره‌جنوبی دو کشوری هستند که در 25 سال گذشته بیشترین توسعه انسانی را در میان کشورهای جهان به دست آورده‌اند. امید به زندگی که در بهترین شرایط قبل از انقلاب 54 سال بود در حال حاضر به بالای 75 سال رسیده است، آموزش سال‌های میانگین رفتن به مدرسه که هشت سال بود الان به بالای 15 سال رسیده و درآمد سرانه از 10 هزار دلار به حدود 16 هزار دلار رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از مشکلات خدمات‌رسانی به شهرها و روستاها حل شده است، افزود: دسترسی مردم شهر و روستا به برق 100درصد شده، 96 درصد مردم شهرها و روستاها به آب آشامیدنی سالم و 62 درصد در روستاها به گاز مصرفی دسترسی دارند. علاوه بر این باید بگویم شاخص‌های بهداشتی هم بسیار بهبود یافته است.

بعیدی‌نژاد ادامه داد: تنها در سه سال اخیر رتبه توسعه انسانی ایران 6 رتبه افزایش یافته است و با سرعت موجود جایگاه ایران باز هم بیشتر خواهد شد.

این دیپلمات کشورمان در بخش دیگری از سخنرانی خود خاطرنشان کرد: در سطح کلان شاخص‌های اقتصادی ایران به ویژه در چند سال اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است و برای اولین بار میزان صادرات غیرنفتی ایران بر صادرات نفتی پیشی گرفته است و سهم درآمد نفت در بودجه عمومی کاملا کاهش یافته و به حدود 35 درصد کل بودجه رسیده است.

وی با بیان اینکه ایران با بازگرفتن سهم خود در بازار نفت و افتتاح 5 فاز جدید میادین گازی در پارس جنوبی به زودی ظرفیت‌های جدیدی را برای سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز معرفی خواهد کرد.

بعیدی‌نژاد ادامه داد: در صنایع پتروشیمی میزان صادرات ایران به سرعت در حال افزایش است. همچنین در صنعت هواپیمایی و حمل‌ونقل ریلی، ایران نقش بی‌بدیلی در منطقه و جهان ایفا می‌کند. علاوه بر این قرارداد کروریدور شمال- جنوب، روسیه و شمال اروپا را به اقیانوس هند متصل کرده و با توسعه راه‌آهن ایران در غرب و اتصال راه‌آهن ایران به راه‌آهن عراق از طریق کرمانشاه و خوزستان، بازارهای اقتصادی شرق ایران به مدیترانه خواهد رسید که همان جاده ابریشم جدید خواهد بود.

سفیر کشورمان در لندن گفت: ایران براساس قراردادهایی که ضامن منافع متقابل باشد آمادگی گسترش روابط اقتصادی با دیگر کشورها را دارد اما ایران نمی‌خواهد بازاری برای کالاهای مصرفی غرب باشد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما