شناسهٔ خبر: 19062706 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

يك اقتصاددان: اصلاح نظام بانكي اولويت دولت آينده است

يك اقتصاددان با بيان اينكه بانك‌ها قبل از دولت دهم با مشكلات زيادي مواجه شده بودند، گفت: با وجود آگاهي دولت يازدهم از اين مشكلات، اقدامي براي حل آن نشد و بي‌عملي شرايط بانك‌ها را روز به روز بدتر كرد.

صاحب‌خبر -
محمدجواد شريف‌زاده در گفت‌وگو با فارس با بيان اينكه دولت يازدهم در حوزه بانكي با حجم قابل توجهي از مشكلات به جا مانده از قبل شروع به كار كرد، اظهارداشت: در دوران دولت دهم تصميماتي گرفته و اقداماتي شد كه چالش‌هاي فراواني ايجاد كرد.
وي افزود: يكي از تصميمات اعطاي مجوز تأسيس بانك به افرادي بود كه صلاحيت نداشتند و اتفاقاً از لحاظ سياسي با دولت وقت همسو نبودند. اين كارشناس اقتصادي با اشاره به بحران ارزي سال 90 و 91 گفت: تحريم و محدوديت نقل و انتقال ارز كشور را با مشكلات متعددي مواجه كرد و ركود اقتصادي در سال 91 نمايان شد.
وي ادامه داد: نكته سوم بحث ركود اقتصادي بود كه از سال 91 به وجود‌ آمد و نرخ تورم به بيش از 40 درصد رسيد.
 
شريف‌زاده با اشاره به افزايش مخارج دولت و كسري بودجه ساختاري در دولت‌هاي مختلف تصريح كرد: در دولت‌هاي هشتم، نهم و دهم مخارج دولت به شدت رشد كرد و بارها هشدار داده شد اگر درآمدهاي نفتي كاهش يابد، كسري بودجه رشد خواهد كرد.
وي با اشاره به معوقات بانكي در پايان دولت دهم، گفت: بانك‌هاي تازه تأسيس به اطرافيان خود وام‌هاي كلاني دادند و همچنان با مشكل وصول آن مواجه هستند. از طرف ديگر عدم وصول بخشي از تسهيلات اعطايي ناشي از تسهيلات بنگاه‌هاي زودبازده و ناتواني توليدكنندگان در بازپرداخت تسهيلات دريافتي به دليل ركود، وضعيت بانك‌ها در وصول معوقات را با چالش مواجه كرد.
اين كارشناس اقتصادي با بيان اينكه دولت يازدهم جداي از اينكه آن تصميمات و اقدامات چه تبعاتي براي كشور داشت، اقداماتي انجام داد، گفت: دولت يازدهم توانست يك ثباتي در بازار ارز ايجاد كند كه البته اين جداي از اين است كه آيا دستاورد برجام خوب بود يا خير و اينكه آيا برجام را مي‌شد بهتر نوشت يا خير.

نظر شما