شناسهٔ خبر: 19061967 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

شرایط مناسب کشت برنج در سال جاری/ضرورت کاهش هزینه های تولید

دبیر انجمن برنج ایران گفت:در کشور ما هزینه های تولید برنج بالا است که باید با بکارگیری ماشین آلات روز دنیا کاهش یابد.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جمال علیزاده شایق دبیر انجمن برنج ایران در برنامه گفتگوی 18:30 گفت:برنج کاران در مازندران و گیلان از میزان بارش ها بسیار راضی و خشنود هستند و پس از تعطیلات نوروز کاشت برنج در مزارع سطح کشت دو استان انجام شده است.

دبیر انجمن برنج ایران افزود: امسال با توجه به محدودیت و ممنوعیت های اعمال شده برای کشت برنج در کشور سطح کشت نه تنها کاهش نیافته است بلکه توان تولید انواع برنج با کیفیت وجود دارد.
 
علیزاده گفت: بر اساس آمارها 600 هزار هکتار سطح کشت برنج در کشور وجود دارد که بیشتر آن به استان های شمالی کشور  مازندران، گیلان و گلستان اختصاص دارد و کمتر از 100 هزار هکتار در 14 استان دیگر برای کشت برنج استفاده می شود.
 
وی با اشاره به سرانه 30 الی 36 کیلویی مصرف برنج در کشور افزود: خوشبختانه کشت رتون ( کشت دوباره برنج) در مزارع برنج شمال کشور میزان کاهش سطح کشت را جبران کرده است.
 
علیزاده در مورد زمان مناسب واردات برنج به کشور گفت: متاسفانه در مورد واردات برنج به کشور میان کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد از این نظر که باید از اوایل مرداد تا اواخر شهریور ماه برنج وارد نشود از طرفی وارد کننده وقتی ثبت سفارش می کند تا زمانی که برنج بخواهد به کشور برسد اتفاقات زیادی رخ می دهد و ممکن است زمان ورود آن به کشور تغییر کند.
 
وی افزود: سال گذشته 150 هزار تن برنج وارداتی در بازه زمانی که نیاز به برنج وارداتی نبود به کشور وارد شد و بعد از رسانه ای شدن موضوع روحیه کشاورزان بسیار تضعیف شد و تاثیر منفی بر تولید برنج در کشور گذاشت.
 
 دبیر انجمن برنج ایران کمبود نظارت را علت گرانی برنج عنوان کرد و گفت: برداشت برنج در بازه زمانی اواخر مرداد تا شهریور ماه انجام می شود و به بازار می آید و قیمت آن در چند مقطع زمانی مانند ماه مبارک رمضان، ماه محرم و عید نوروز با افزایش قیمت مواجه می شود که پیش بینی ها برای آن انجام شده است.

وی افزود: متاسفانه در سال 95، قیمت برنج در مراکز عرضه و مراکز توزیع با فاصله زیادی عرضه شد و به اعتقاد بنده نظارت های ناکافی در بازار تهران باعث این موضوع شده است.
 
علیزاده با اشاره به هزینه بالای تولید برنج در کشور گفت: در کشور ما هزینه های تولید برنج بالا است و علت آن هم هزینه های نیروی انسانی مورد نیاز در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت است و باید در تامین ماشین آلات و تجهیز زمین های کشاورزی به گونه ای عمل شود تا با بکارگیری ماشین آلات روز دنیا هزینه های تولید برنج کاهش یابد.
 
وی افزود: از سال 2012 تا کنون قیمت تمام شده برنج در کل دنیا کاهش 20 تا 35 درصدی یافته است به جز ایران و دو کشور دیگر که امیدواریم روزی ما هم به این موضوع به صورت جدی تر نگاه کنیم و با برنامه ریزی ها به این نقطه برسیم.

انتهای پیام/

نظر شما