شناسهٔ خبر: 19060089 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تسنیم گزارش می‌دهد

آیت الله قریشی به پاس ۷۰ سال خدمات دینی و قرآنی تجلیل شد

R41361/P1377/S6,48/CT7

با همکاری دانشگاه فنی و حرفه‌ای قاضی طباطبایی ارومیه و به پاس ۷۰ سال خدمات دینی و قرآنی از آیت الله سید علی اکبر قریشی مفسر کتاب احسن الحدیت و مولف کتاب قاموس قرآن تجلیل شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، آیت الله سید علی‌اکبر قریشی متولد 1307 در شهرستان بناب است.

وی در دوران بعد از انقلاب نماینده مردم آذربایجان غربی در ادوار مختلف مجلس خبرگان رهبری است و حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی فرزند وی هم اکنون نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه است.

وی در دوران قبل از انقلاب به دلیل مبارزه با رژیم پهلوی ممنوع المنبر شده و محکوم به تبعید به شهر بافت در استان کرمان شد.

این قرآن پژوه سرشناس آذربایجان، دروس فارسی را در مدارس ملی و مقدمات عربی را نزد پدر و در مدرسه علوم دینی بناب فرا گرفت و سپس برای تکمیل تحصیلات خود در سال 1324 روانه حوزه علمیه قم شد.

آیت الله قریشی در مدت هشت سال تحصیل در حوزه علیمه قم از محضر اساتیدی چون آیات بروجردی، سلطانی و مجاهدی استفاده کرد.

وی در سال 1332 کمی پیش از وقوع کودتای 28 مرداد و سقوط دولت مصدق به دعوت عده‌ای از اهالی ارومیه به این شهر مهاجرت کرد و اکنون افزون بر 70 سال است که در این شهر به کار تبلیغ و ارشاد و اقامه شعائر دینی مشغول است.

این قرآن پژوه سرشناس ایران اسلامی در کنار انجام وظایف معمول یک روحانی به کار مطالعه، تحقیق و نویسندگی همواره اهتمام ورزیده و آثار گرانقدری همچون قاموس قرآن و تفسیر احسن الحدیث را تقدیم علاقه‌مندان علوم قرآنی کرده است.

آیت‌الله قریشی محور وحدت ادیان و مذاهب در آذربایجان غربی است

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای قاضی طباطبایی ارومیه ظهر امروز در مراسم تجلیل از این عالم قرآنی گفت: آیت‌الله سید علی اکبر قریشی محور وحدت ادیان و مذاهب در آذربایجان غربی است و تجلی از این شخصیت قرآنی وظیفه حوزویان و دانشگاهیان است.

یعقوب پوراسد اظهار کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای قاضی طباطبایی ارومیه انجام کارهای فرهنگی را در کنار کارهای صنعتی در اولویت کاری خود قرار داده است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای قاضی طباطبایی ارومیه بیان کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری را در زمینه کارهای فرهنگی سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم چرا که ایشان فرهنگ را اساس و پایه می‌دانند و فرموده‌اند که فرهنگ یک چیز جانبی در کنار سایر کارها نیست و اگر فرهنگ اصلاح شود سایر امور نیز اصلاح می‌شوند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با مدیریت جهادی و انقلابی در زمینه تمامی کارها خاطرنشان کرد: در دانشگاه فنی و حرفه‌ای قاضی طباطبایی ارومیه همیشه سعی داریم در کارها از فرمایشات مقام معظم رهبری استفاده کنیم و مدیریت جهادی و انقلابی داشته باشیم.

پوراسد در رابطه با لزوم برجسته کردن و شناساندن علما و شهدا گفت: ما در جامعه نیازمند الگوسازی هستیم و شهدا و علما الگوهایی هستند که برای شناساندن آن‌ها انتخاب کرده‌ایم و باید بازشناسی این چهره ها را برای جوانان به بهترین شکل انجام دهیم.

وی افزود: تجلیل از آیت‌الله سید علی اکبر قریشی برای دانشگاه یک افتخار است و جامعه ما به این نوع از تجلیل‌ها نیازمند است و امیداریم بتونیم با معرفی چنین مفاخری از آن‌ها یک اسوه بسازیم و جوانان سیره زندگی آنان را سرلوحه زندگی خود قرار دهند و پیش روند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای قاضی طباطبایی ارومیه تصریح کرد: تلاش کرده‌ایم با معرفی افرادی همانند آیت‌الله قریشی وزن فرهنگی شهر را افزایش دهیم و امروز در این مراسم شاهد وحدت حوزه و دانشگاه و وحدت شیعه و سنی هستیم چراکه  آیت‌الله قریشی محور وحدت ادیان و مذاهب در آذربایجان غربی است و جامعه ما پیوسته به این وحدت نیازمند است تا بیش از پیش صلابت و قدرت دینی خود را حفظ کند.

70 سال مجاهدت علمی در شمال غرب ایران

در این مراسم رئیس حوزه‌های علمیه آذربایجان غربی گفت: آیت‌الله سیدعلی‌اکبر قریشی الگوی خوبی برای همه پژوهشگران است چرا که در یکی از نقاط دور از مرکز در کشور توانسته ‌منشاء خیر و برکت باشد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین صفدر محمدی اظهار کرد: آیت الله قریشی با نگارش بیش از 50 جلد کتاب دینی و تفسیر قرآن یکی از علما و مفسران برجسته در زمینه قرآنی و دینی در سده معاصر است.

رئیس حوزه‌های علمیه آذربایجان غربی بیان کرد: اگر عالمی با همه‌ مراتب و درجات بر کرسی تعلیم و تفسیر قرار گیرد علاوه بر جایگاه قرآنی وی‌ شان معلم بودن او نیز شایان احترام است.

محمدی با اشاره به لزوم تکریم و تجلیل از مفسران قرآنی بیان کرد: کسی که در جایگاه مفسری قرآن قرار گیرد لازم است از وی تکریم شود.

وی افزود: کسی که به عالمی احترام بگذارد در حقیقت خدا را احترام کرده است و با توجه به اینکه آیت الله قریشی بیش از 70 سال در خدمت قرآن بوده یک الگوی خوب برای پژوهشگران و مردم است و باید از وجود چنین فردی نهایت استفاده را ببریم.

وی گفت: این مراسم یک مقدمه برای تجلیل از آیت الله قریشی در تراز کشوری است چرا که گستره خدمات فرهنگی، دینی و قرآنی این شخصیت علمی و پژوهشی فراتر از آذربایجان غربی است و لازم است از این مفسر قرآن کریم در یک مراسم بزرگ و در تراز ملی بصورت معظم تر تجلیل انجام شود.

آیت الله قریشی عامل شکوفایی علوم دینی

در این مراسم نماینده ولی فقیه در استان زنجان نیز اظهار کرد: مردم به سه دسته تقسیم می‌شوند و اعمال آن‌ها نیز بر سه دسته تقسیم می‌شود.

آیت‌الله علی خاتمی افزود: دسته اول عالم ربانی هستند و جهت عملشان برای خداوند متعال است و برای رضایت پروردگار یاد می‌گیرند و آموزی می‌دهند و عالم ربانی نه تنها در دنیا محترم شمرده می‌شوند بلکه در عالم والا نیز در ملکوت نیز جایگاه والایی دارند.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان بیان کرد: دسته دوم کسانی هستند که علم آن‌ها به کمال نرسیده است و همیشه به دنبال یادگیری هستند و گروه سوم نیز کسانی هستند که به هر بادی می‌لرزند چرا که ثبات شخصیتی و فکری ندارند.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) گفت: در روز قیامت بین عالم ربانی و انبیا تنها یک درجه فاصله وجود دارد  پس قطعاً برگزار کنندگان مراسم تجلیل از آیت الله قریشی نیز ثواب این کار را می‌برند.

خاتمی با اشاره به حدیثی از حضرت علی (ع) خاطرنشان کرد: کسی که جامعه را با علم و اندیشه خود در مسیر حیات قرار دهد او هرگز نمی‌میرد و ما نیز تأثیر این سخن را در طول 28 سال پس از رحلت امام خمینی (ره) مشاهده می‌کنیم.

وی بیان کرد: انبیا آمدند تا استعدادهای نهفته در انسان‌ها را شکوفا کنند و امام خمینی (ره) نیز در سال 1342 برای شکوفایی استعدادها برخاستند و بزرگ‌ترین انقلاب دینی بر پایه قرآن را ایجاد کردند.

امام جمعه زنجان تصریح کرد: استکبار جهانی با تجهیز و ایجاد گروهک‌های تکفیری و تروریستی سعی در شکست اسلام دارد چرا که با اسلام مخالف هستند و خوشبختانه با وجود همه توطئه‌ها توسط دشمنان وحدت مسلمین ایرانی حفظ شده به گونه‌ای که در نوع خود بی‌سابقه است.

رونمایی از تمبر یادبود

عکس تسنیم از آیت الله سیدعلی اکبر قریشی در قالب تمبر یادبود رونمایی شد

در تمبر یادبود آیت الله سیدعلی اکبر قریشی از عکس محمد آقایی‌پر عکاس خبرگزاری بین‌المللی تسنیم استفاده شده است.

رونمایی از مستند "حدیث سرو"

در این مراسم از مستند "حدیث سرو" که زندگینامه سیاسی، اجتماعی و دوران زندگی علمی پژوهشی آیت الله سید‌علی‌اکبر قریشی را روایت می کند در ارومیه رونمایی شد.

مستند "حدیث سرو" که زندگینامه سیاسی، اجتماعی و دوران زندگی علمی پژوهشی آیت الله سید علی اکبر قریشی را روایت می کند در ارومیه رونمایی شد.

این مستند به بیان سیره زندگی این عالم سرشناس دینی در دوران قبل و بعد از انقلاب پرداخته و چگونگی مبارزات سیاسی آیت الله سیدعلی‌اکبر قریشی بر ضد‌رژیم پهلوی در فاصله سال‌های 1342 تا 1357 را روایت می‌کند.

در این مستند نحوه تالیف افزون بر 50 عنوان کتاب دینی و قرآنی که مشتمل بر بیش از 20 هزار صفحه است نیز به تصویر کشیده شده است.

مستند حدیث سرو به تهید کنندگی و کارکردانی مصطفی میلانی تهیه شده است.

در این مراسم  ضمن قرائت اشعاری در مدح ائمه اطهار و توصیف آیت الله قریشی، علاوه بر علما و روحانیون تشیع و تسنن و ائمه جمعه و جماعات آذربایجان غربی، علما و برجستگان ادیان دیگر آسمانی همچون اسقف توماس میرم اسقف اعظم کاتولیک‌های آذربایجان غربی و شرقی و اسقف اعظم خلیفه گری آشوری، کلدانی و کاتولیک ارومیه حضور داشتند.

در انتهای این مراسم مدیران و روسای ادارات و دستگه های مختلف آذربایجان غربی با تقدیم الواح و هدایایی از خدمات 70 ساله آیت الله سیدعلی اکبر قریشی در عرصه دین، فرهنگ و پژوهش تقدیر کردند.

انتهای پیام/

نظر شما