شناسهٔ خبر: 19059888 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فرانکفورترآلگماینه: نتانیاهو در زمینه نپذیرفتن گابریل رفتاری غیردیپلماتیک داشت

یک روزنامه آلمانی در انتقاد از اقدام اخیر نخست‌وزیر اسرائیل مبنی بر خودداری از دیدار با وزیر خارجه آلمان نوشت که چنین رویکردی غیردیپلماتیک است و به بی‌ثباتی در خاورمیانه دامن می‌زند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه آلمانی فرانکفورترآلگماینه در گزارشی با اشاره به اقدام «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل مبنی بر خودداری از دیدار با «زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان در جریان سفر گابریل به منطقه نوشت که برلین و تل‌آویو روابط خاصی دارند اما اکنون اختلافات در حال برجسته شدن هستند و گابریل هم رویارویی با تل‌آویو را بررسی می‌کند.

در این گزارش آمده است که هر سیاستمداری در برلین به خاص بودن روابط میان 2 طرف اشراف دارد و گابریل شخصا به این مسئله توجه دارد از این رو سفر به اسرائیل را در یادبود هولوکاست در اسرائیل آغاز کرد. با این حال یک مسئله وجود دارد و آنهم این است که روابط طرفین دستخوش تنش شده است. آلمان و بسیاری از کشورهای اروپایی در زمینه سیاست‌های اسرائیل در زمینه شهرک‌سازی با این رژیم توافق ندارند با این حال نتانیاهو تحت فشار شدید نیروهای راست مذهبی قرار دارد.

همچنین این نگرانی وجود دارد که چنین اقداماتی می تواند به بی‌ثباتی در خاورمیانه دامن بزند. این موارد در شرایطی است که باید نگرانی‌های اقلیت‌های مسلمان را در اروپا در نظر گرفت. گابریل در جریان سفر به اسرائیل در واقع نوعی رویارویی را انتخاب کرد. دیدار وی با مخالفان شهرک سازی در واقع نوعی جنگ با نخست‌وزیر اسرائیل بود. در این صورت نمی‌توان از روابط عادی شبیه به آنچیزی که گابریل گفت سخن گفت.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که دیدار با سازمان‌های مردم‌نهاد در سرزمینی تمامیت‌خواه که با دموکراسی ارتباطی ندارد. دشوار است و اسرائیل جایی نیست که بتوان در آن این مسایل را پیش برد. در حالی که دولت آلمان بخواهد درباره شهرک‌سازی در سرزمین‌های فلسطینیان صحبت کند باید با دولت نتانیاهو صحبت کند اما باعث تاسف است که نتانیاهو رفتار غیردوستانه‌ و غیر دیپلماتیکی با گابریل داشته است.

فرانکفورترآلگماینه نوشت که با چنین سیاست نمادینی نمی‌توان به نتیجه رسید. در دولت اسرائیل  راهکار تشکیل 2 دولت قرار ندارد اما برای دولت آلمان چنین راه‌حلی اولویت است. این مسئله موضوعی نیست که بتوان آن را به بازی گرفت بلکه مسئله‌ای جدی است و از این جهت مهم است که بحران میان فلسطینیان و اسرائیل فقط بر خاورمیانه تاثیر نمی گذارد بلکه پیامدهای آن هر چه بیشتر در اروپا نمود پیدا می‌کند.

 انتهای‌پیام/م

برچسب‌ها:

نظر شما