شناسهٔ خبر: 19058113 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

بی اطلاعی آقای قائم مقام از خرید مستقیم ایرباس در دهه ۷۰

در حالی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی مدعی بی نتیجه ماندن مذاکرات برای خرید مستقیم هواپیما در دهه هفتاد شده که در سال ۷۲ دو فروند ایرباس نو از کمپانی هواپیماسازی ایرباس به صورت مستقیم توسط ایران ایر خریداری شده بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های حامی دولت در پاسخ به این‌ پرسش که «گفته می شود در سال های گذشته ایران ایر سه بار اقدام به خرید مستقیم هواپیما از ایرباس و بویینگ کرد اما موفق به خرید هواپیما نشد علت شکست این مذاکرات چه بود» گفته است: « در سال‌های 70 یا 71 مذاکرات برای خرید مستقیم هواپیما انجام شد اما در آن دوران موتورهای هواپیما آمریکایی بودند مذاکرات به نتیجه نرسید.  بعد هم تلاش های برای خرید هواپیما انجام شد اما با مانع تحریم ها برخورد. از سوی دیگر اراده قطعی در نظام برای این که مذاکرات خرید هواپیما به نتیجه برسد وجود نداشت. در نهایت مذاکرات برای خرید هواپیما شکست خورد اما مذاکرات جدی برای نوسازی ناوگان هواپیمایی در سال 93 با شروع مذاکرات هسته ای رخ داد و اولین تماس ها برقرار شد.»

 

وی تاکید کرد: قبل از آن یعنی در دوران تحریم‌ها‍‍ شرکت‌های هواپیماسازی حتی جواب ایمیل ایران ایر را هم نمی دادند و حاضر نبودند ارتباطهای مکتوبی داشته باشند اما در دوران پس از تحریم  این شرکت هواپیما سازی بودند که تقاضای فروش هواپیما را به ما دادند.

 

به نظر می رسد قائم مقام وزیر راه و شهرسازی باید اخبار حوزه حمل ونقل هوایی اوایل دهه هفتاد شمسی را مرور یا حداقل با دست اندرکاران و فعالان این بخش جلسات مشاوره ای برگزار کند.

 

اواسط اسفند ماه سال 94 خوشنویسان معاون بازرگانی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو از ورود 8 فروند هواپیمای نو به کشور خبر داده و با اشاره به تحریم حمل‌ونقل هوایی ایران گفته بود: «مشخصاً  موضوع تحریم صنعت هوانوردی کشور جزو موارد تحریمی به‌واسطه مسئله هسته‌ای ایران نبود. بلکه این تحریم‌ها  از بدو انقلاب اعمال شد و تنها در مقاطع  فوق‌العاده محدودی، یک نرمش‌هایی از سوی آمریکا صورت گرفت که منجر به خرید 6 فروند هواپیمای فوکر نو  و دو فروند هواپیمای ایرباس از کمپانی ایرباس شد.»

 

وی در خصوص زمان این خریدها نیز افزود:‌ -خرید- فوکرها در 1369 و ایرباس هم سال 1372 انجام شد.

 

مهرماه پارسال هم وزیر راه و شهرسازی در اظهاراتی عجیب با اشاره به این نکته که خرید هواپیماهای نو از بوئینگ و ایرباس بعد از 50 سال صورت می‌گیرد گفت: آمریکا به خواست جامعه جهانی تن داد و لابی قدرتمند صهیونیست‌ها هم نتوانست مانع بزرگ‌ترین خرید صنعت هوانوردی ایران شود.

 

آخوندی با بیان این‌که توافق کلی ما با ایرباس برای خرید حدود 118 فروند با ATR برای دریافت 20 فروند و با بوئینگ برای خرید 108 فروند هواپیما است که باید طی 8 سال به ایران تحویل داده شود، افزود:‌ مجوزها از OFAC اخذ شده و می‌توانیم مستقیم از این شرکت هواپیماسازی خرید کنیم، این اتفاق بسیار بزرگی در صنعت هوانوردی و همچنین جهان بازرگانی و تجارت بین‌المللی برای ایران است.

 

منبع: تسنیم

نظر شما