شناسهٔ خبر: 19049880 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کارشناس سیاسی تاجیک:

«واشنگتن» درصدد تقویت نفوذ و جایگاه خود در افغانستان است

کارشناس تاجیک در پی بروز ناآرامی‌های اخیر در افغانستان و سفر ژنرال‌های آمریکایی به تاجیکستان گفت: در حال حاضر واشنگتن درصدد تقویت نفوذ و جایگاه خود در افغانستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «نورعلی دولت» کارشناس تاجیک گفت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا تلاش می‎‌کند که نفوذ و جایگاه واشنگتن را در افغانستان تقویت کند.

این کارشناس تاجیک با بیان اینکه برای تقویت جایگاه آمریکا در افغانستان، تاجیکستان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، گفت: از آغاز عملیات‌های ائتلاف ضد تروریستی در «کابل» به رهبری واشنگتن، «دوشنبه» برای این ائتلاف کشوری مهم و کلیدی محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: واشنگتن به دلیل نفوذ روسیه در تاجیکستان از ایجاد پایگاه نظامی در این کشور خودداری می‌کند.

نورعلی دولت تصریح کرد: دولت تاجیکستان از استراتژی جدید آمریکا در قبال افغانستان پشتیبانی می‌کند زیرا برای دوشنبه صلح و ثبات در کابل و از میان رفتن تروریسم بسیار ضروری و مهم است.

این کارشناس تاجیک گفت: رئیس جمهور تاجیکستان بارها پیشنهاد کرده که به منظور جلوگیری از خطر تروریسم، افراط‌گرایی و قاچاق مواد مخدر در اطراف افغانستان کمربند امنیتی ایجاد شود.

در همین حال «قاسم بیگ‌محمد» کارشناس مسائل منطقه در این‌باره گفت: آمریکا نه با تهدیدهای لفظی بلکه با اقدامات عملی برای تقویت نفوذ نظامی و امنیتی خود در افغانستان تلاش می‌کند.

وی ادامه داد: این روش برای آمریکا این امکان را فراهم می‌کند که هم بر تحولات افغانستان، آسیای جنوبی و مرکزی نظارت کند و هم در این منطقه در کنار رقیبان مهمی نظیر روسیه، چین و ایران قرار گیرد.

این کارشناس افزود: مذاکرات آمریکا با همسایه‌های افغانستان و ارائه کمک‌های مالی و فنی به نیروهای مرزبانی تاجیک امری طبیعی برای حمایت منافع ملی واشنگتن و نفوذش در منطقه است.

بیگ‌محمد تصریح کرد: تاجیکستان در زمینه همکاری‌های نظامی و امنیتی به یک کشور یا یک محور محدود نشده و در کنار آمریکا با روسیه و چین نیز همکاری‌هایی برقرار می‌کند.

وی ادامه داد: این ادعا که آمریکا از طریق توسعه همکاری‌های نظامی و امنیتی با تاجیکستان برای خارج کردن روسیه از منطقه تلاش می‌کند، بی پایه است.

این کارشناس افزود: روسیه از شرکای اصلی تاجیکستان محسوب می‌شود و دوشنبه به بلوک‌های نظامی‌ای مانند سازمان پیمان امنیت جمعی که تحت نفوذ «کرملین» قرار دارد، نیازمند است.

بیگ‌محمد گفت: بزرگترین پایگاه نظامی روسیه در خارج از کشور در تاجیکستان مستقر است.

روز گذشته «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان با «جوزف وآتیلا» فرمانده ستاد مرکزی آمریکا در دوشنبه دیدار کرده و موضوع تقویت توانایی و امکانات نیروهای مرزبانی تاجیکستان در مناطق هم مرز با افغانستان را محور مذاکرات خود قرار دادند.

آمریکا طی 25 سال به تاجیکستان تقریبا یک میلیارد و 800 میلیون دلار کمک کرده که 262 میلیون دلار آن به تقویت بخش امنیتی در این کشور اختصاص داده شده است.

انتهای پیام/ح

نظر شما