شناسهٔ خبر: 19049747 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

افکارنیوز بررسی می کند؛ روحانی باشد چه می شود؟(2) ذوالنور در گفتگو با افکار نیوز: محسن پیرهادی: کریمی قدوسی در گفتگو با افکار نیوز مطرح کرد؛ افکارنیوز بررسی کرد؛ ابراهیمی در گفتگو با افکار نیوز: افکار نیوز گزارش می دهد؛ روحانی باشد چه می شود؟ (1) افکارنیوز بررسی می کند؛ مناظره ۶ کاندیدای ریاست‌جمهوری رنجبرزاده در افکارنیوز: افکارنیوز بررسی می کند؛

آمریکا در مسیر دشوار لغو برجام

نسل سوم فرزندان خمینی!

وبسایت شبکه تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی آمریکا در مطلبی به بررسی اقدام دولت ترامپ در تجدیدنظر در خصوص توافق هسته‌ای ایران پرداخت.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

وبسایت شبکه تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی آمریکا در مطلبی نوشت: در حالی که هنوز 100 روز از آغاز به کار دونالد ترامپ در کاخ سفید نگذشته است، دولت آمریکا علاوه بر متمرکز شدن بر ایران و اعمال تحریم های جدید علیه این کشور، در حال حاضر روند تجدیدنظر در خصوص توافق هسته ای تهران و کشورهای 1+5 را نیز آغاز کرده است.

این اقدام یکی از جدی ترین گام های دولت ترامپ به سمت فروپاشی توافق هسته ای است. در حال حاضر واشنگتن در حال بررسی توافق هسته ای ایران از این زاویه است که آیا این توافق در جهت منافع ملی آمریکا بوده است یا خیر.

اما با توجه به این امر که ایران تاکنون به تمامی تعهدات خود در قبال توافق هسته ای پایبند بوده است، هرگونه تلاش واشنگتن برای عقب نشینی از این توافق بدون هیچ دلیل مشخصی از سوی سازمان ملل غیرقانونی شمرده خواهد شد و روابط دیپلماتیک و تجاری آمریکا با برخی از نزدیک‌ترین متحدانش را متزلزل خواهد کرد؛ چراکه ترامپ ادامه پایبندی آمریکا به توافق هسته‌ای ایران را به مسائلی گره زده است که اساساً در متن توافق هیچ اشاره‌ای به آنها نشده است.‌

در ادامه این مطلب آمده است: آمریکا نسبت به دیگر کشورهای غربی همواره مواضع سرسختانه تری در قبال ایران اتخاذ کرده است. پیشینه تحریم های واشنگتن علیه تهران به سال 1979 باز می گردد. از سال 2006 سازمان ملل نیز با وجود صلح‌آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران تحریم های جدیدی را علیه این کشور وضع کرد تا اینکه سرانجام در سال 2015 با انعقاد توافق هسته ای، سازمان ملل، آمریکا و دیگر کشورهای غربی متعهد شدند تحریم ها علیه ایران را در قبال محدود شدن فعالیت های هسته ای این کشور لغو کنند.

با این حال علیرغم پایبندی ایران به این توافق که در گزارش اخیر وزارت خارجه آمریکا نیز بر آن تاکید شده، واشنگتن از ماه گذشته تحریم های جدیدی را علیه این کشور اعمال کرده است.

موضع ترامپ در قبال این توافق از آغاز سرسختانه بود. وی مدعی است آمریکا می بایست علاوه بر محدود کردن فعالیت های هسته ای تهران، مسائل مرتبط با حقوق بشر، تروریسم و نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه را نیز به شروط توافق هسته ای اضافه می کرد؛ به همین دلیل مدعی است توافق فعلی ایرادات بزرگی دارد و نیازمند تجدیدنظر است.

اما واقعیت آن است که واشنگتن تنها به بهانه پایبند نبودن تهران به اجرای برجام می تواند از توافق هسته ای کنار بکشد و به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت هرگونه طرح لغو تحریم ها علیه تهران را وتو کند. چراکه هیچ یک از دلایلی که دولت ترامپ برای کنار کشیدن از برجام به آنها استناد می‌کند، در متن توافق هسته‌ای مورد اشاره قرار نگرفته‌اند. به بیان دیگر، دولت ترامپ در حالیکه پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ای را در گزارش اخیر خود به کنگره تایید کرده نمی‌تواند به دلایل دیگری مانند برنامه موشکی، حمایت از تروریسم (مقاومت)، نقض حقوق بشر و رفتار تهدیدآمیز منطقه‌ای که هیچ صحبتی در متن برجام درمورد آنها نشده، از این توافق خارج شود.

حال چنانچه دولت آمریکا اصرار بر کناره‌گیری از برجام داشته باشد، این امر برای آمریکا پیامدهای جدی در پی خواهد داشت. ممکن است دیگر کشورهای 1+5 واشنگتن را مقصر فروپاشی توافق هسته ای بدانند و آمریکا در اذهان دیگر کشورها دولتی متقلب جلوه کند. همچنین کنار کشیدن از توافق هسته ای به بهانه واهی پایبند نبودن تهران به تعهداتش، به روابط تجاری آمریکا با متحدان اروپایی، چین و روسیه نیز به شدت لطمه خواهد زد.

علاوه بر این، فروپاشی این توافق منافع تجاری شرکت‌های بزرگ بین‌المللی که اکنون فرصتی برای حضور در بازار ایران یافته‌اند را نیز به خطر خواهند انداخت.

نظر شما