شناسهٔ خبر: 19049495 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تراز | لینک خبر

ایکس ری‌های گمرک ۵ کانتینر تجهیزات رایانه‌ای قاچاق را ندیدند

تراز: محموله هفت کانتینری کالای قاچاق تجهیزات پیشرفته رایانه‌ای در حالی کشف شد که پنج کانتینر آن پیش از این از سالن ایکس ری گمرکات بوشهر تأییدیه تطابق گرفته بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش تراز ، محموله هفت کانتینری کالای قاچاق تجهیزات پیشرفته رایانه‌ای در حالی کشف شد که پنج کانتینر آن پیش از این از سالن ایکس ری گمرکات بوشهر تأییدیه تطابق گرفته بود.

 کشف پنج کانتینر حاوی کامپیوترهای پیشرفته در یکی از انبارهای میدان شوش تهران (با نام اختصاری س) توسط واحدهای نظارتی در ماه‌های پایانی سال گذشته خبر ساز شد. در این عملیات تعدادی سرورهای پرقدرت شناسایی شد که برای مصارف خاصی همچون پشتیبانی سامانه‌های بزرگ استفاده می‌شود.
 

در این خصوص در اواسط دی ماه سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه این محموله با اظهارنامه خلاف واقع وارد کشور شده بود، گفته بود: پس از شناسایی این محموله با همکاری گمرک و پس از توقیف پنج کانتینر محموله مذکور، مأموران وزارت اطلاعات موفق به کشف مقادیر بسیاری «مینی کامپیوتر» و «دوربین‌های تصویربرداری سینمایی» که ارزش هریک بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان برآورد شد و تعدادی سرورهای عظیم و بسیار پرقدرت شدند که ارزش هریک از این سرور‌ها بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
 

کارت بازرگانی یکبار مصرف با سرمایه ۵۰۰ هزار تومانی!
 

 نکته جالب توجه در این خصوص آنکه در همان زمان یک محموله هفت کانتینری توسط یک شرکت با کارت بازرگانی یکبار مصرف «ا. ن» اظهار شده است.
اگرچه در آگهی روزنامه رسمی مشخص است، شرکت «ا. ن» در اواسط سال ۹۴ ثبت شده است، اما هنوز مشخص نیست شرکتی که سرمایه اولیه آن ۵۰۰ هزار تومان است و اعضای هیئت مدیره آن کمترین اطلاعاتی از تجارت خارجی ندارند، چگونه توانسته ظرف یک‌سال ۱۰ میلیون دلار واردات را به نام خود ثبت کند. در ماه‌های اخیر کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف شرکتی، بعد از تشدید نظارت گمرک بر کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف شخصی از سوی قاچاقچیان با استقبال بیشتری رو به رو شده است. بر اساس گفته مقامات مسئول در گمرک ایران، فرد اصلی پشت پرده استفاده از این کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف یک دلالِ شناخته‌شده به نام اختصاری «م. ف» بوده که چند سال قبل نیز به صورت علنی نام وی به عنوان قاچاقچی در رسانه‌ها منتشر شد. همین فرد در پرونده اخیر نیز تلاش‌هایی را برای تحت فشار قراردادن برخی مدیران بخش نظارتی گمرک انجام داده است.
 
شرکت صوری مذکور که با سرمایه اولیه ۵۰۰ هزار تومان شکل گرفته، طی تن‌ها هفت اظهارنامه (از هرمزگان) ۲ / ۵ میلیون دلار واردات داشته است. این درحالی است که ارزش اظهاری محموله اخیر یک میلیون دلار بوده است. نکته جالب اینکه سودجویان با استفاده از همین کارت بازرگانی در گمرکات مختلف اقدام به اظهار و ترخیص کالا می‌کرده‌اند و تن‌ها در یک استان متمرکز نشده‌اند.
 

 ۵ کانتینر از قسمت ایکس ری عبور کرده بودند
 

نکته مهم این پرونده آن است که محموله هفت کانتینری با هوشیاری مقامات نظارتی، هنگام خروج از گمرک بوشهر در در خروج توقیف و مورد بازبینی قرار گرفته و با ارزیابی مجدد دو کانتینر در مرحله اول، ۲۳۰ میلیون تومان مابه‌التفاوت ارزش برای صاحب کالا صادر می‌شود. این موضوع در حالی رخ داده که با توجه به نوع خاص کالا به نظر می‌رسد باید پس از تخلیه، ارزیابی دقیق صورت گیرد، اما بر اساس صورتجلسه زیر دو کانتینر از کل محموله مورد نظر، بازرسی شده و پنج کانتینر دیگر برای ارزیابی به قسمت ایکس ری منتقل می‌شود. نکته حائز اهمیت دیگر در خصوص واردات (قاچاق) لوازم الکترونیکی اینچنینی آن است که سودجویان در این مورد به موضوعاتی مانند تغییر برند شکل حجم کالا متوسل نمی‌شوند بلکه تن‌ها با اظهار خلاف در ظرفیت تجهیزات کامپیوتری اقدام به دور زدن حقوق و عوارض گمرکی می‌کنند.
 
در مورد مذکور گمرک اجرایی بوشهر برای دو کانتینر بازرسی فیزیکی شده، تفاوت ارزش ۲۳۰ میلیونی را در نظر می‌گیرد، اما پنج کانتینر دیگر از واحد ایکس ری تأییدیه تطابق می‌گیرد، البته موضوع به همین جا ختم نشده و با ورود نهادهای نظارتی به این پرونده قاچاق کالا، موضوع پس از توقیف محموله در تهران به گمرک ایران گزارش شده و مشخص می‌شود اظهار کننده در خصوص نوع تعرفه و ارزش کالا اظهارات خلاف واقع داشته چراکه ارزش این محموله حدود ۳۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است، البته این موضوع را نباید فراموش کرد که بر خلاف محتویات اظهارنامه، دستگاه‌های کامپیوتری و فیلمبرداری پیشرفته نیز در این هفت کانتینر کشف می‌شود.
 همچنین گفتنی است به رغم اصلاح پکینگ لیست و اخذ ۲۳۰ میلیون تومان به خاطر تفاوت ارزش برای کل سند در اصلاح مرحله دوم دقت لازم صورت نگرفته و پس از توقیف کالا در تهران و بررسی اسناد و کالاهای موجود در کانتینرها، اشکالاتی مثل کد تعرفه اشتباه، اظهار خلاف و ارزش‌گذاری کم مشاهده شده است.
 

قاچاقچی پر زور، اما پشت پرده
 

براساس گفته یک مقام نظارتی در گمرک ایران، در حال حاضر برای یک محموله این دلال شناخته شده تفاوت ارزش ۳ میلیارد تومانی در نظرگرفته شده است.
بر همین اساس «م. ف» به عنوان نفر اصلی و پشت پرده قاچاق تجهیزات رایانه‌ای تصمیم به مرجوع کردن محموله دوم خود گرفته است. پیش از این نیز اخباری مبنی بر تلاش برای جلب و تهدید برخی مقامات نظارتی ستاد گمرک ایران از سوی فرد مذکور مطرح شده بود.

 
 
 

نظر شما