شناسهٔ خبر: 19049471 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اولین کنفرانس ملی «به‌سوی شهرسازی و معماری دانش‌بنیان» برگزار شد

دانشگاه آزاد اسلامی

نخستین کنفرانس ملی با عنوان «به‌سوی شهرسازی و معماری دانش‌بنیان» با همکاری وزارت راه و شهرسازی، شهرداری تهران و دانشگاه ادینبورگ انگلستان و به همت دانشکده هنر و معماری واحد علوم و تحقیقات با حضور جمعی از دانشجویان و صاحبنظران عرصه شهرسازی و معماری برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر حمید ماجدی، رئیس دانشکده هنر و معماری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به عنوان این کنفرانس گفت: رشد و تعالی جامعه وابسته به توسعه همه جانبه کشور بخصوص توسعه شهرها است. توسعه همه‌جانبه شامل توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیست‌محیطی و کالبدی است. بنابراین اگر شهرها بخواهند جایگاهی در سطح منطقه و دنیا برای خود کسب کنند، باید به توسعه توجه ویژه‌ای داشته و زمینه رقابت را در یک یا چند حوزه توسعه‌ای با شهرهای دیگر مهیا کنند.

وی افزود: برای توسعه باید ظرفیتها و امکانات بخش‌های مختلف در هر شهری شناخته شود و با برنامه‌ریزی مناسب امکانات بالقوه را در راستای توسعه بکار بست. اصل این توسعه دربرگیرنده توسعه اقتصادی، ارتقای کیفیت زندگی و معیشت مردم، توسعه اجتماعی و کاهش فقر، ایجاد عدالت و برابری در جامعه همراه با ملاحظات زیست محیطی و در نهایت توسعه پایدار در زمینه مسائل کالبدی و تأمین منابع مالی مناسب برای زیرساخت های شهری است.

رئیس دانشکده هنر و معماری واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: شهرسازی و معماری علاوه بر ماهیت هنری و ضرورت وجود خلاقیت دارای جنبه علمی و عملی هستند. دانشگاه‌ها در کشور ما رشد و توسعه خوبی داشته و دانش‌آموختگان زیادی را با تخصص‌های گوناگون در رشته‌های مختلف تحویل جامعه داده‌اند. معتقدم از این امکانات بالقوه می‌توان در راستای توسعه دانش‌بنیان بهره جست.

دغدغه اصلی شهرسازی، رسیدن به یک شهر سالم است

دکتر فریدون رهنمای رودپشتی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این همایش، گفت: معتقدم دغدغه اصلی در بحث شهر و شهرسازی، رسیدن به یک شهر سالم است. ساختن، نعمت بزرگی است که از سوی معمار هستی، پروردگار یکتا به انسان اعطا شده است.

وی با بیان اینکه شهرسازی، ساختن است و ساختن در بالاترین سطح کارکردی تمامی نظامات قرار دارد، افزود: اگر بدنبال ساختن شهری سالم هستیم باید معماری مناسبی را ایجاد کنیم. امروزه شهرسازی و معماری را در قالب شهر دانش ارزیابی می‌کنند، بنابراین ماهیتی دانش‌بنیان دارد.

دکتر رهنمای رودپشتی با اشاره به اینکه علم شهرسازی و معماری اقدامی پیشینی برای گذر از دروازه اقتصاد دانش‌بنیان و صنعتی پرسود، اثرگذار و پایدار است، تصریح کرد: اگر ساختمان‌هایی مقاوم و با امکانات مناسب بسازیم که بتواند آرامش، آسایش و رفاه را همراه با زیبایی داشته باشد، قطعا در صرفه‌جویی گام موثری برخواهیم داشت.

ارسال 612 مقاله به دبیرخانه کنفرانس 

دکتر محمد نقی‌زاده، رییس شورای سیاست‌گذاری کنفرانس "به‌سوی معماری و شهرسازی دانش‌بنیان" نیز گفت: 612 مقاله به دبیرخانه این کنفرانس در دو محور اصلی شهرسازی دانش‌بنیان و معماری دانش‌بنیان و محورهای جانبی آن شامل طراحی شهری دانش‌بنیان، برنامه‌ریزی شهری دانش‌بنیان، برنامه‌ریزی منطقه‌ای دانش‌بنیان، مدیریت شهری دانش‌بنیان، بازآفرینی شهری و نوسازی دانش‌بنیان، بازسازی و بهسازی شهری دانش‌بنیان، منظر شهری دانش‌بنیان، معماری هویت‌گرای دانش‌بنیان، معماری و شهر دانش‌بنیان، معماری منظر دانش‌بنیان ارسال شده است و پس از داوری مقالات برگزیده در طول این همایش ارائه می‌شوند.

وی افزود: اولین کنفرانس به سوی معماری و شهرسازی دانش‌بنیان در 50 پایگاه اینترنتی بازتاب داشته است. همچنین به غیر از دانشگاه‌های کشور، سازمان‌هایی مانند یونسکو، مرکز تحقیقات راه و مسکن، جامعه مهندسان مشاور، جامعه مهندسان شهرساز و قطب معماری اسلامی دانشگاه علم و صنعت جزء حامیان این دوره از کنفرانس هستند.

بر اساس اعلام روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر نقی‌زاده اضافه کرد: اکثر فعالیت‌هایی که صورت می‌گیرد در راستای تأمین رفاه بشریت است، بنابراین در فعالیت‌های خود بخصوص بحث شهرسازی و معماری باید کرامت انسانی را در نظر گرفت. همچنین بحث خلاقیت و نوآوری در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است، ولی نباید باعث نادیده گرفتن اصالت و روی آوری به مدگرایی شود که تنها مدتی دوام خواهد داشت.

انتهای پیام

نظر شما