شناسهٔ خبر: 19049388 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

تلاش قاهره و ریاض برای عادی سازی روابط

منبع: ایرنا

تحلیلگران رسانه های عربی سفر اخیر رییس جمهوری مصر به ریاض را به مثابه تلاش قاهره و ریاض در راستای عادی سازی روابط و کاهش میزان تنش ها با هم ارزیابی کردند.

صاحب‌خبر -

 به گزارش مشرق، رسانه های عربی همچنین، موضوعات مورد اختلاف و پیامدهای نامناسب این سفر را برای مردم مصر بررسی کردند.


«عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهوری مصر پس از سفری دو روزه به عربستان سعودی و دیدار با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه این کشور روز دوشنبه چهارم اردیبهشت به قاهره باز ‌گشت.


سفر رئیس جمهوری مصر به ریاض در حالی صورت گرفت که پیش از این روابط دو کشور بر سر اختلاف درباره سوریه و یمن و به ویژه به دنبال رأی نماینده مصر در شورای امنیت به طرح روسیه درباره سوریه وارد مرحله‌ای از تنش شده بود.


این گزارش دربردارنده مهمترین محور تحلیل هایی است که درباره سفر «عبدالفتاح السیسی» به عربستان و روابط قاهره و ریاض در رسانه های عربی منتشره شده است.

** نگاه رسانه ها به سفر السیسی به عربستان


روزنامه های «عکاظ» و «الشرق الاوسط» عربستان و روزنامه «الحیات» چاپ لندن با پوشش خبر سفر السیسی به عربستان هیچ اشاره ای به اختلاف مصر و عربستان نکردند.


به نوشته روزنامه عکاظ، سفر السیسی به مصر نشان دهنده عمق روابط راهبردی میان ریاض و قاهره است. همچنین این سفر فضا سازی کسانی را که می خواهند روابط میان عربستان و مصر را تیره کنند، خنثی می سازد. در این سفر سلمان بن عبدالعزیز و السیسی درباره همکاری دو کشور در زمینه های سیاسی، اقتصادی، سرمایه گذاری، بازرگانی با هم رایزنی کردند.


روزنامه الشرق الاوسط نوشت: سفر السیسی به مصر در راستای تقویت همکاری و بررسی راه های همکاری میان دو کشور برای رویارویی با چالش هایی است که منطقه با آن دست و پنجه نرم می کنند. در این زمینه «سامح الشکری» وزیر امور خارجه مصر به روزنامه الشرق الاوسط گفت: سفر در راستای فعال سازی سازوکارهای همکاری و هماهنگی برای تعامل با اوضاع و تحولات تازه منطقه صورت می گیرد.


روزنامه الحیات هم نوشت: در قاهره انتظار وجود در دارد که پس از دیدار سلمان بن عبدالعزیر و السیسی تحولات مثبتی در روابط میان عربستان و مصر به وجود آید.

** نگاهی به اختلاف های مصر و عربستان


روزنامه «المصریون» با اشاره به سفر رئیس جمهوری مصر به عربستان اختلافات عربستان و مصر درباره برخی مسائل را در کانون توجه قرار داد.


روزنامه المصریون به نقل از خبرگزاری رسمی چین «شینهوا» نوشت: نشست کشورهای عربی که در ماه مارس گذشته در اردن برگزار شد آغار واقعی حل بحران میان مصر و عربستان بود.


این خبرگزاری در تحلیل سفر رئیس جمهوری مصر به ریاض نوشت: پیش بینی می شود این سفر در نزدیک سازی دیدگاه های دو کشور درباره مسائل مورد اختلاف نفش داشته باشد.


بر پایه این گزارش، سه موضوع اصلی در به وجود آمدن تنش میان ریاض و قاهره نقش داشته است. این مسائل شامل بحران یمن، بحران سوریه و موضوع جزیره های تیران و صنافیر است. به نوشته این رسانه ها، مصر بر خلاف عربستان از حل سیاسی بحران سوریه با حضور «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه حمایت می کند. این در حالی است که عربستان خواهان برکناری اسد از قدرت است.


در عین حال که موضع مصر درباره جنگ یمن نامشخص است. این در حالی است که ریاض انتظار دارد که مصر در کنار عربستان به جنگ علیه گروه انصارالله وارد شود.


به گزارش شینهوا، موضوع واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان هم یکی از مسائل مورد اختلاف دو کشور است. دستگاه قضایی مصر حکمی را صادر کرده و این جزایر را از آن مصر می داند. این موضوع بر دامنه تنش میان دو کشور افزوده است.

** نگرانی از پیامدهای سفر السیسی به عربستان برای مردم مصر


روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن و تارنمای «البدیل» مصر به اختلاف مصر و عربستان درباره مالکیت جزایر تیران و صنافیر اشاره کردند و پیامدهای سفر السیسی به عربستان را برای مردم مصر ناگوار ارزیابی کردند.


به نوشته روزنامه رای الیوم، اختلاف عربستان و مصر درباره مالکیت جزایر صنافیر و تیران در ورودی خلیج عقبه آشکار است. در سفر سال گذشته سلمان بن عبدالعزیز به قاهره مالکیت این جزایر به عربستان واگذار شد. اما دستگاه قضایی مصر در این توافق نامه اعتراض و بر این موضوع تاکید کرد این جزایر از آن مصر است.


تارنمای البدیل، نوشت: در حالی که سفر السیسی به عربستان در چارچوب تمایل دو کشور برای ادامه همکاری در زمینه های گوناگون و بررسی شیوه های رویارویی با چالش هایی است که جهان عرب با آن دست و پنجه نرم می کند. اما بخش گسترده ای از مردم مصر از نتیجه این سفر به ویژه پس از مخالفت دادگاه مصر با دادن جزیره های تیران و صنافیر به عربستان نگران هستند.


در این زمینه دکتر «حسن نافعه» استاد علوم سیاسی به البدیل گفت: سفر السیسی به عربستان که پس از تنش میان دو کشور صورت گرفت اگر چه به با هدف بررسی راه های همکاری برای رویارویی با چالش های جهان عرب و به ویژه تروریسم صورت گرفته است اما این نگرانی وجود دارد که این سفر برای توافق انتقال جزیره های تیران و صنافیر صورت گرفته باشد. به طوری که این سفر جایزه ای را برای عربستان به دنبال داشته باشد. در این صورت مشکلاتی به وجود خواهد آمد که تنش میان دو کشور را پیچیده تر خواهد کرد و این سفر روابط دو کشور را روی رویل مستقیم قرار نخواهد داد.

** گرفتاری های مصر و عربستان


روزنامه های رای الیوم و «العرب» چاپ لندن هم چالش هایی را که ریاض و عربستان با آن دست و پنجه نرم می کنند، مورد توجه قرار داد و این گرفتارها را یکی از دلایل تلاش دو کشور برای از سرگیری روابط به شمار آوردند.


به نوشته روزنامه رای الیوم، تردیدی نیست سفر السیسی و هیات همراه او به کمک های مالی و سرمایه گذاری بیشتر عربستان در مصر چشم دوخته اند. اما بدهی های داخلی و بین المللی پس از کاهش بهای نفت و در آمدهای نفتی بر دوش خزانه عربستان سنگینی می کند. عربستان مجبور شده است وعده سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری را در زیر بنای های آمریکا به واشنگتن بدهد تا ترامپ را خرسند سازد.


روزنامه العرب در گزارشی با عنوان «سفری برای هماهنگی منافع» نوشت: در حالی که ریاض با چالش های امنیتی و اقتصادی روبرو است قاهره با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کند. هر یک از آن دو برای کاهش میانگین هزینه ها، سیاست هایی را دنبال می کنند. ارتش مصر در شبه جزیره سینا با داعش در حال نبرد است و ارتش عربستان در قالب ائتلاف کشورهای عربی به جنگ سختی با انصارالله در یمن وارد شده است.

نظر شما