شناسهٔ خبر: 19044102 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

اخبار دیپلماسی

صاحب‌خبر -

ترامپ:  ‌به‌دقت درحال بررسی توافق هسته‌ای هستیم
دونالد ترامپ اعلام کرد که واشنگتن به دقت درحال بررسی توافق هسته‌ای است. به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ در مصاحبه‌ای در یک شبکه خبری تأکید کرده است که به دقت درحال بررسی توافق هسته‌ای با ایران هستیم.
ترامپ گفت: هرگز به ایران اجازه نخواهیم داد به سلاح هسته‌ای دست یابد. هنوز متن کامل این مصاحبه منتشر نشده است و «تری‌ ینیگست» مجری این شبکه این جملات را از مصاحبه با ترامپ در صفحه توییتر خود منتشر کرده است. ترامپ به شورای امنیت ملی آمریکا دستور داده است تا برجام را در یک مدت ۹۰ روزه بررسی کنند. مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که دولت ترامپ تا زمان ارایه گزارش ۹۰ روزه بعدی به برجام پایبند خواهد ماند. ترامپ همچنین اخیرا در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه ادعاهای خصمانه خود علیه ایران با اعلام این‌که اقدامات ایران در منطقه روح برجام را نقض می‌کند، گفت: ممکن است واشنگتن به توافق هسته‌ای پایبند نماند.

آغاز هفتمین کمیسیون مشترک برجام در وین
هفتمین کمیسیون مشترک اجرای برجام عصر روز سه‌شنبه در هتل کوبورگ وین در سطح معاونان وزیران امور خارجه ایران و 1+5 آغاز شد. در چارچوب اجرای برجام همچنین روز دوشنبه هیأت ایرانی به سرپرستی سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی دیدارهای جداگانه‌ای با هیأت روسیه، چین، هلگا اشمید، نماینده اتحادیه اروپا و 1+۵ و نیز مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حاشیه برگزاری این کمیسیون برجام داشتند. هفتمین کمیسیون مشترک برجام درحالی برگزار می‌شود که وزیر خارجه آمریکا پایبندی ایران به برجام را در گزارشی به کنگره اعلام می‌کند، اما براساس دستور ترامپ نهادهای مذکور جهت بررسی برجام همچنان 90 روز فرصت دارند تا در این رابطه به ترامپ گزارش دهند. این در حالی است که در کمتر از یک ماه دیگر دولت یا وزارت خارجه آمریکا باید در مورد تمدید، لغو یا تعلیق تحریم‌های آمریکا علیه ایران تصمیم بگیرد. آنچه در این چارچوب موجب نگرانی هیأت مذاکره‌کننده ایران است تلاش دولت ترامپ برای متاثر ساختن برجام از موضوعات مورد ادعای آنها در بحث حمایت ایران از گروه‌های مقاومت و کشورهای مستقل منطقه‌ای است.
رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای که اخیرا به کنگره در پایان 90 روز مهلت وزارت خارجه آمریکا برای ارایه گزارش به کنگره درباره اجرای برجام داشته است، ضمن تأیید پایبندی ایران به تعهدات برجامی‌اش بر ادعای خود مبنی بر حمایت ایران از تروریسم نیز تأکید کرده است.این رویکرد دولت جدید آمریکا نشان می‌دهد آنها سعی در دنبال کردن شیوه‌هایی دارند که به هر شکل ممکن برجام را منفعل ساخته و اگر نتوانند به‌طور مستقیم به برجام ضربه بزنند به‌طور غیرمستقیم و با بهانه‌هایی مثل تروریسم و حقوق بشر عرصه را بر اجرای برجام از سوی ایران تنگ ‌کنند. براساس اطلاع خبرنگار ایسنا  وزیر خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات و مواضع اخیر دولت آمریکا در توییت‌های متعدد مواضع آنها را رد و تأکید کرده است که آمریکا باید به متن برجام پایبند باشد. ظریف گفته است: آنچه امروز و بیش از هر زمان دولتمردان آمریکایی به آن نیاز دارند نه لفاظی‌های تکراری و بی‌فایده بلکه واقع‌گرایی در کلام و درک واقعیت‌های موجود ایران است.
یکی دیگر از انتقادات مهم ایران به دولت آمریکا مربوط به تأکید دولتمردان جدید این کشور درباره «بازبینی» برجام است. ایران معتقد است تأکید بر بازبینی برجام تخلف آمریکا از وظایف برجامی‌اش است و به ایجاد فضای عدم اطمینان منجر خواهد شد.

میانجیگری پاکستان میان ایران و عربستان
پاکستان خواستار میانجیگری میان ایران و عربستان و همچنین پیوستن ایران به ائتلاف اسلامی ضد داعش شد. به گزارش ایسنا، نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان ماه گذشته به اشتر آصف علی، دادستان کل پاکستان، ماموریت ویژه‌ای داد تا به عربستان سفر و با مقامات آن درباره پیوستن ایران به ائتلاف اسلامی ضد داعش گفت‌وگو کند. قرار است دادستان پاکستان در روزهای آینده به منظور ثبات منطقه و تقویت وحدت جهان اسلام به ایران سفر کند. روسیا الیوم در ادامه به نقل از یک مقام پاکستانی نوشت:  پاکستان تلاش می‌کند تا روابط ایران و عربستان را به هم نزدیک کند،‌ زیرا نبود تنش میان ایران و عربستان کار پاکستان را آسان‌تر خواهد کرد.
روسیا الیوم در پایان نوشت: کشور پاکستان در 6 هفته گذشته فعالیت دیپلماسی زیادی داشت به‌خصوص از طریق قمر جواد باجوا، فرمانده کنونی ارتش پاکستان که به‌منظور بحث و تبادل‌نظر درباره این مسأله دو بار با سفیر ایران دیدار کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما