شناسهٔ خبر: 19043249 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل انتقال خون کردستان:

بستر های آموزشی ارتقای سطح دانش کارکنان مراکز درمانی فراهم شود

سنندج- مدیرکل انتقال خون کردستان بر فراهم کردن بستر های آموزشی ارتقای سطح دانش کارکنان مراکز درمانی استان تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انتقال خون کردستان، به مناسبت هفته سلامت رئیس، معاونین، مدیران و جمعی از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با حضور در پایگاه انتقال خون استان با هدف یاری رساندن به بیماران، خون اهدا کردند.

مدیرکل انتقال خون کردستان در آغاز این مراسم ضمن ارائه گزارش ویژه برنامه های هفته سلامت، انتقال خون را نهادی موثر در تبیین و نهادینه سازی فرهنگ سلامت در جامعه خواند.

 محمد سعید کریمیان اهداکنندگان خون را سالم ترین اقشار جامعه برشمرد و گفت : اهداکنندگان خون از فرهنگ خود مراقبتی آگاه اند و  رفتار های پر خطری نظیر اعتیاد، روابط جنسی خارج از خانواده و خالکوبی را انجام نمی دهند.

وی با اشاره به شعار سفیران سلامت و نهاد های اجتماعی ادامه داد : در تمام دنیا افرادی که اهداکننده مستمر خون هستند، مشارکت مدنی بالایی دارند، آنها قانون‌پذیرند و کمتر مرتکب تخلفاتی مانند راهنمایی و رانندگی و نقض قانون و حقوق شهروندی می‌شوند.

او ادامه داد : پژوهش ها نشان داده اهداکنندگان مستمر خون نسبت به دیگران نظافت و زیباسازی محل زندگی خود  را بیشتر رعایت می‌کنند و مشارکت بیشتری در فعالیت های محیط زیستی و یا  انسان دوستانه دارند.

کریمیان با بیان اینکه کردستان همواره جز سه استان برتر از حیث آمار اهداکنندگان خون مستمر بوده است، بیان کرد: بحث اهداکنندگان مستمر پتانسیل بسیار خوبی است که سازمان انتقال خون می‌تواند در اختیار نهادها و ارگان‌های ذی‌صلاح قرار دهد تا بتوان از آن برای فرهنگ خودمراقبتی در جامعه استفاده کرد.

مدیرکل انتقال خون استان در بخش دیگری از سخنانش به چالش های انتقال خون اشاره کرد و اظهار داشت: به دلیل وسعت تشکیلات بیمارستانی در مقایسه با سازمان منسجم انتقال خون، ارائه خدمات مبتنی بر دانش روزآمد انتقال خون و تجهیزات نوین، آنگونه که باید در مراکز درمانی توسعه نیافته است.

وی به نتایج بازرسی های به عمل آمده از مراکز درمانی استان نیز اشاره کرد و گفت : لزوم برگزاری دوره های آموزشی بیشتر برای تمامی پرسنل بخش درمان که هریک به نحوی با  انتقال خون سر و کار دارند ضروری است.

وی از ریاست داشنگاه علوم پزشکی خواست که با جدیت هرچه تمامتر بستر های آموزشی را برای ارتقای سطح دانش کارکنان مراکز درمانی فراهم سازد و انتقال خون را همراهی کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیزدر این مراسم با بیان اینکه نجات جان یک نفر به مانند جان همه ی همنوعان است، گفت : قطعا انتقال خون و دانشگاه علوم پزشکی با تعامل همیشگی و هم افزایی مطلوب زمینه ساز تحولات چشمگیر در  وضعیت انتقال خون استان و کشور خواهند آورد.

 سیامک واحدی افزود : زنجیره انتقال خون، توزیع و تجویز آن امری حساس و نیازمند داشتن تخصص و آگاهی است لذا دانشگاه در نظر دارد تمامی دانشجویان هر رشته و کارکنان بخش های آموزشی و درمانی را ملزم به گذراندن دوره های آموزشی و دریافت مجوز از سازمان انتقال خون کند.

وی اظهار داشت: نیاز است تفاهمنامه ای مشترک فی ما بین دانشگاه و اداره کل انتقال خون استان جهت آموزش دانشجویان و بازآموزی کارکنان بر اساس برنامه ای زمانبندی شده  تنظیم شود و هرچه زودتر به مرحله اجرا در آید.

واحدی بیان کرد:طرح اهدای خون اتولوگ که  در آن خون بیمارانی که در آستانه جراحی الکتیو و غیر اورژانسی هستند برای خودشان استفاده می شود نیز در دستور کار مشترک انتقال خون و مراکز درمانی قرار خواهد گرفت.

وی  از انتقال خون استان خواست مشارکت بیشتری در برگزاری کمیته های بیمارستانی و ستادی داشته باشند تا چالش های حوزه انتقال خون در کمترین زمان ممکن تحلیل و رفع شود.

وی همچنین در خصوص پایگاه انتقال خون شهرستان سقز و تامین منابع انسانی پزشک نیز قول همکاری و مساعدت داد.

گفتنی است، هفته سلامت امسال (یکم لغایت هفتم اردیبهشت ماه) با شعار«زندگی سالم، با نشاط و امید»نامگذاری شده است.

نظر شما