شناسهٔ خبر: 19040621 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مرحله نهایی اولین دوره مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام امروز در قم برگزار می شود/رقابت ۵۶ قاری و حافظ از ۴۲ کشور

خبرگزاری شبستان:نخستین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم طلاب حوزه های علمیه جهان اسلام با شعار «یک کتاب یک امت» در ۲ رشته حفظ و قرائت با حضور ۵۶ تن از ۴۲ کشور جهان هم اکنون در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم در حال برگزاری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شلستان به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام حمید ملکی با اشاره به عظمت و جایگاه قرآن کریم، درباره اهمیت برگزاری این مسابقات گفت: حرکت های قرآنی از ابتدای تاسیس حوزه های علمیه وجود داشته است و برگزاری این مسابقات از نمونه های عینی آن است.
حجت الاسلام حمید ملکی افزود: امروز جوانان علاقه مند به قرآن و عترت در کشورهای اسلامی و به ویژه در حوزه های علمیه برنامه های زیادی برای خارج کردن قرآن از مهجوریت اجرا می کنند.
وی ادامه داد: انتظار جهان اسلام از علما و روحانیان این است که قرآن را از مهجوریت درآورند و عظمت این کلام مقدس را به تمام جهانیان عرضه کنند.
معاون تهذیب حوزه های علمیه با انتقاد از مهجوریت قرآن در خانه ها و برخی جوامع، بیان کرد: شاهد هستیم که در برخی مکان ها حتی جلد قرآن نیز مهجور است و یا اگر قرآنی در دسترس باشد، افراد معنا و مفهوم آن را درک نمی کنند.
ملکی با تاکید بر این که اعمال و رفتار جامعه قرآن احسن افعال است، گفت: اگر به درستی به قرآن عمل شود، رفتار و عمل مسلمانان همه ملت جهان اسلام را مجذوب خود می کند.
وی تاکید کرد: برای خارج کردن قرآن از مهجوریت باید قرآن زیاد بخوانیم و اگر نیاز به تفکر و تعقل است، باید به فهم درست از آیه های قرآن دست یابیم.
وی گفت: تدبر و تعقل در آیه های قرآن باعث تجلی قرآن در زندگی فردی می شود و رفتار، کلام و عمل انسان احسن می شود.
نخستین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم طلاب حوزه های علمیه جهان اسلام با مشارکت مرکز حوزه های علمیه سراسر کشور، جامعه المصطفی العالمیه و سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می شود.
 56  طلبه از 42 کشور جهان در 2 رشته حفظ کل قرآن و قرائت در این دوره از مسابقات که ویژه طلاب حوزه های علمیه جهان اسلام است، به رقابت می پردازند که امروز سه شنبه مرحله فینال این مسابقات در حال برگزاری است.
مرحله اولیه این مسابقات در سال 95 در 30 نقطه از جهان و کشور ایران برگزار شد که از بین شرکت کنندگان افراد با رتبه بالا به مرحله نهایی راه پیدا کردند.
هیات داوران این دوره از مسابقات 13 داور از هفت کشور جهان هستند که 6 داور از جمهوری اسلامی ایران و بقیه از سایر کشورها از جمله لبنان، مصر، عراق، کویت، مصر و افغانستان می باشند که در پایان از برگزیدگان تقدیر می شود.
انتهای پیام/

نظر شما