شناسهٔ خبر: 19039974 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مجلس کویت استیضاح نخست وزیر را کلید زد

تهران – ایرنا – مجلس کویت بررسی استیضاح شیخ المبارک نخست وزیر این کشور که از سوی تعدادی از نمایندگان سرشناس و منتقد دولت ارائه شده است را آغاز کرد .

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا این درخواست استیضاح اولین چالش جدی پیش روی دولت کویت با گذشت تنها 9 ماه از عمر دوره کنونی مجلس کویت می باشد و ممکن است ثبات سیاسی در این کشور را دسخوش تغییراتی کند.
نمایندگان منتقد درخواست های استیضاح خود را در چند محور ارائه کرده اند و مهمترین انتقاد آنها از دولت پیرامون موضوع لغو تابعیت کویتی منتقدان و سوء مدیریت در این زمینه می باشد .
با تشکیل جلسه امروز تا کنون 10 تن از نمایندگان منتقد درخواست، استیضاح نخست وزیر را امضا کرده اند.
دولت کویت که در دوره قبلی مجلس با تحریم انتخابات از سوی منتقدان، دوره ای از آرامش سیاسی را پشت سر گذاشت، در انتخابات اخیر که تابستان گذشته برگزار شد شرایط را برای ورود منتقدان به پارلمان فراهم کرد .
پیش از این تعدادی از نمایندگان مجلس امت کویت طرحی برای اصلاح قانون انتخابات پارلمانی این کشور ارائه کردند اما دولت کویت با آن مخالفت کرد.
بر اساس ساختار سیاسی کویت در این کشور احزاب سیاسی فعالیت رسمی ندارند و گروه های سیاسی تنها در قالب تشکل هایی همچون «جبهه» فعالیت دارند .
قانون اساسی کویت صلاحیت های گسترده ای را به مجلس امت اعطا کرده است و از همین روی قوه مقننه در این کشور به نهادی قدرتمند تبدیل شده که توانایی استیضاح وزیران و برکناری دولت را دارد.
در سال های اخیر بحرانی جدی در روابط میان دولت و مجلس کویت به ویِژه درخواست استیضاحی آزار دهنده برای دولت ایجاد نشده بود چرا که نمایندگان مجلس چهره های بشدت منتقد دولت نبودند، اما در مجلس کنونی برخی چهره ها منتقد سیاست های دولت کویت هستند.
خاورم**320**1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی

انتهای پیام /*

نظر شما