شناسهٔ خبر: 19039470 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

چرا امریکا مانع اعزام هیات حقیقت یاب به خان شیخون است؟

علی رغم آمادگی دولت سوریه برای برقراری آتش بس وتسهیل ماموریت کمیته تحقیق مستقل در خصوص حمله شیمایی ادعایی به خان شیخون، امریکا در مسیر اجرای تحقیقات مستقل مانع تراشی می کند.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه گزارش داد که مقامات سوریه به منظور تسهیل ماموریت کارشناسان بین المللی تحقیقات در خصوص حمله شیمیایی ادعایی در خان شیخون، آمادگی دارند تا در این منطقه که در کنترل گروههای مسلح قرار دارد ، آتش‌بس اعلام کنند.  مقامات سوریه همچنین بر تضمین شرایط امنیتی لازم برای فعالیت هیئت کارشناسان ویژه در پایگاه الشعیرات تاکید کرده اند.
ایران و روسیه در پیش نویسی از سازمان بین المللی منع تسلیحات شیمیایی خواسته اند با آغاز تحقیق، روشن شود که آیا از تسلیحات شیمیایی در خان شیخون استفاده شده یا خیر و در صورت مثبت بودن، این تسلیحات چگونه به محل منتقل شده است. تهران و مسکو همچنین خواستار آن شده اند تا هیئت تحقیق به پایگاه هوایی شعیرات نیز رفته و در مورد ادعای وجود تسلیحات شیمیایی در آن تحقیق کند اما تا کنون امریکایی ها مانع به نتیجه رسیدن این پیشنهاد شده اند و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اوایل هفته در تماس تلفنی با رکس تیلرسون همتای امریکایی خود از مخالفت واشنگتن  با این پیشنهاد ابراز تاسف کرده است.
امریکایی ها مدعی هستند جنگنده های سوری چهارم آوریل منطقه خان شیخون را که  در استان ادلب و تحت کنترل گروههای ترویستی از جمله النصره است هدف  حمله شیمیایی قرار داده اند. تنها منبع ادعایی امریکا گروههای تروریستی هستند که در این منطقه حضور دارند و تا کنون هیچ گروه مستقلی چنین حمله ای را تائید نکرده است.
سرجیو بنرو رئیس کمیته بین المللی تحقیق درباره نقض حقوق بشر در سوریه هم روز شنبه گفت این کمیته مدرکی برای اثبات مسئولیت دمشق در حمله شیمیایی ادعا شده در شهرک خان شیخون سوریه ندارد. با این حال گزارش ها حاکیست همچنان امریکا در مسیر اعزام هیات تحقیق به خان شیخون والشعیرات مانع تراشی می کند و با به سازمان منع تسلیحات شیمیایی فشار وارد می کند که با درخواست ایران و روسیه مخالفت ورزد.
روشن است که امریکایی ها به هیچوجه مایل نیستند حقیقت ماجرای خان شیخون روشن شود چرا که آنها پیش از هر گونه تحقیقی پایگاه الشعیرات در حمص را هدف دهها فروند موشک قرار دادند تا اهداف داخلی و بین المللی برای دولت ترامپ محقق و موازنه قدرت در سوریه  میان دولت وتروریست های شکست خورده برقرار شود  و حالا اگر روشن شود که همه این ادعاها یک سناریوی دروغینی بوده است تمامی آن نتایجی را که از این حمله انتظار داشته اند معکوس و به یک افتضاح برای دولت ترامپ تبدیل خواهد شد. اکنون تردیدها در مورد صحت حمله شیمیایی ادعایی به خان شیخون به اندازه ای افزایش یافته است که مقام های امریکایی برای فرار از این رسوایی بزرگ سعی دارند با اقدامات دیگر به افکار عمومی بقبولانند که این حمله شده است. یکی از این اقدامات تحریم دویست و هفتاد ویک دانشمند سوری است که به گزارش خبرگزاری فرانسه وزارت خزانه داری آمریکا ادعا می کند در یک مرکز توسعه سلاحهای غیرمتعارف سوریه فعالیت می کنند. 
طبق بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا، این دویست و هفتاد و یک کارمند مرکز تحقیقات و پژوهشهای علمی سوریه در زمینه شیمیایی تخصص دارند و دست کم از سال دو هزار و دوازده در برنامه تسلیحات شیمیایی سوریه فعالیت کرده اند. این ادعا در حالی است که در سال 2013 در دوره ریاست جمهوری اوباما همه تسلیحات شیمیایی سوریه به خارج منتقل و مراکزی که احتمالا در این زمینه فعال بودند تعطیل شد.

--------------------------------------------
رضا محمدمراد




نظر شما