شناسهٔ خبر: 19039071 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

طلاب قاری و حافظ جهان اسلام:

رویکرد قرآنی حوزه علمیه ایران، نگاه ها را به این کشور تغییر می دهد

حوزه/ طلاب قاری وحافظ قرآن کریم جهان اسلام برگزاری این مسابقات توسط جمهوری اسلامی ایران را نشانه حقیقی برای ارایه رویکرد قرآنی جمهوری اسلامی ایران وحوزه علمیه ایران دانستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه، مسابقات بین المللی حوزه های علمیه جهان اسلام در حال برگزاری است و امروز با حضور مراجع و بزرگان حوزه علمیه کشور و حافظان و قاریان برجسته حوزوی جهان اسلام به کار خود پایان می دهد.

در حاشیه این مسابقات حجت‌الاسلام  علی وفادار، حافظ کل قرآن گفت: برگزاری این مسابقات ایده بسیار خوب و مبارکی خصوصا برای آشنایی نخبگان قرآنی با عقاید پیروان سایر فرقه های مذهبی  و تقریب و وحدت است.

وی اضافه کرد: این مسابقات همچنین شبهاتی را که دشمنان علیه شیعه و نحوه تعامل آنان با قرآن مطرح می کنند کاهش می دهد.

وفادار با ارزیابی کردن خوب این مسابقات و فضای مناسب در مدرسه علمیه امام کاظم همچنین سطح خوب حافظان و برخی قاریان شرکت کننده اظهار داشت: هر کاری در ابتدا و در اولین دوره دچار یکسری نقطه ضعف هایی است که با برنامه ریزی بهتر می توان این نواقص جزیی نیز برطرف شود.

این حافظ کل قرآن تصریح کرد: برکات این فعالیت ها مطمئنا بسیار زیاد است و باید این حرکت قرآنی در سال های بعد نیز تداوم داشته باشد و در صورت امکان در دیگر کشورها نیز برگزار شود.

وی با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی بیشتر مسابقات بیان کرد: یکی از کارکردهای این مسابقات کارکرد تبلیغی آن است و طلاب و قاریان و حافظان قرآن با حضور در مراسم افتتاحیه و اختتامیه و مشاهده شور و شوق متسابقان شور مضاعف و انگیزه بیشتری برای انس با قرآن پیدا خواهند کرد.

این حافظ کل عنوان کرد: تبلیغات مسابقات نیز باید فراتر از استان قم و در سایر شهرها نیز تبلیغ شود تا افراد بتوانند استفاده کنند.

وی افزود: برپایی مسابقات حاشیه ای برای حضار و اهدای جایزه از دیگر کارهایی است که می تواند شرایط بهره مندی بیشتر افراد را برقرار کند.

سطح مسابقات بالاتر از حد انتظارم بود

حسین خانی بیدگلی، نماینده ایران در رشته حفظ در اولین دوره مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام نیز در سخنانی گفت: بسیاری از این طلاب از کشورهای مختلف آمده و ایران را ندیده اند و ممکن است تحت تاثیر القائات دشمنان قرار گرفته باشند.

وی ادامه داد: این حضور سبب می شود تا با واقعیات جمهوری اسلامی از نزدیک آشنا شوند و به عنوان سفیر فرهنگی ایران در کشورهای متبوع خود به تبیین واقعیات کشور بپردازند.

این حافظ کل تصریح کرد: همین که می بینند این مقدار با آنان با احترام برخورد می شود و اهتمام حوزه های علمیه شیعه به قرآن را می بینند بسیاری از دیدگاه های منفی آنان از بین می رود.

وی با بیان اینکه سطح این مسابقات بالا است افزود: سطح مسابقات فراتر از تصور بنده بود و تصور نمی کردم این قدر حافظان قوی ای شرکت داشته باشند.

خانی بیدگلی با قدردانی از شیوه منظم و خوب در اجرای این مسابقات بیان کرد: این مسابقات میدانی برای هنرنمایی قرآنی طلاب کشورهای مختلف است و قطعا سبب پیشرفت آنان خواهد شد.

وی افزود: یکی از پیشنهادات من این است که فینال نیز برای این مسابقاتدر نظر گرفته شود ضمن اینکه محدوده قرائت نیز برای حافظان افزایش یابد زیرا در مراحل مقدماتی مسابقات، معمولا هشت خط برای حافظان در نظر می گیرند و طبیعتا در این مسابقات باید بیشتر باشد.

وی این مسابقات را عامل ارتقاء وجهه بین المللی و جهان اسلامی حوزه علمیه برشمرد و گفت: یکی از مسایلی که در پرتو این مسابقات در حوزه در سال های بعد شاهد خواهیم بود رونق مسایل فنی و حفظ و قرائت در کنار مفاهیم است.

  اولین دوره این مسابقات روزهای سوم تا ششم اردیبهشت ماه با حضور 60 طلبه از 43 کشور جهان در حال برگزاری است و آیت الله مکارم شیرازی  در مراسم اختتامیه حضور خواهند داشت.

حافظ گینه ای:

رویکرد قرآنی ایران، نگاه ها را به این کشور تغییر خواهد د

حافظ کل قرآن از کشور گینه و شرکت کننده در اولین دوره مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام با اشاره به سطح کیفی این دوره از مسابقات گفت: از دید من سطح مسابقات عالی است.

وی برگزاری منظم و مرتب مسابقات را نشانه برنامه ریزی خوب  و حضور در این مسابقات را مایه خوشحالی و مسرت خود دانست.

ابراهیم باه تصریح کرد: گردهم آوردن قاریان و حافظان شیعه و سنی از سراسر جهان در این مسابقات سبب وحدت می شود البته باید دامنه فراگیری آن گسترده شود.

وی افزود: افرادی که به ایران می آیند در مراجعت به کشورهایشان مشاهدات خود را برای دیگران نیز گزارش می کنند و مطمئنا در تغییر نگاه به ایران موثر است.

وی با بیان اینکه در دنیا بر ضد ایران و شیعه تبلیغات زیادی ایجاد شده است گفت: یکی از راه های تغییر دیدگاه های دیگران برپایی چنین مسابقاتی است.

باه با بیان اینکه اهل سنت در حفظ و قرائت توجه و اهتمام خوبی دارند ادامه داد: اینکه مسابقه ای با نام حوزه علمیه در این سطح برگزار می شود نشان دهنده توجه جدی به این مسئله است.

وی با اشاره به بازتاب حضورش در این مسابقات نیز گفت: افرادی بودند که آشنایی اندکی با قرآن داشتند ولی وقتی متوجه برگزاری چنین مسابقاتی در ایران شده اند با ایجاد انگیزه به سمت حفظ رفته و حتی نیمی از قرآن را حفظ کرده اند و کسانی را می شناسم گرایش به تشیع در پرتو آشنایی بیشتر با ایران پیدا کرده اند

این حافظ قرآن با اشاره به وضعیت حفظ و قرائت در کشورش افزود: در کشور ما در مدارس اهل سنت توجه به این مقولات زیاد است و در بین شیعیان کمتر اگرچه در بخش مفاهیم شیعیان قویتر هستند.

ایران به دنبال اصلاح میان امت های اسلامی است

محمدنذیر اصغر قاری برجسته کشور فیلیپین که در اولین روز مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام با قرائت زیبای خود حاضران را به وجد آورد گفت: فکر برگزاری این مسابقات زیبا و جالب بوده است.

وی با بیان اینکه برای تلاوت در این مسابقات به ایران دعوت شده است عنوان کرد: یکی از کارهای مثبت جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد همبستگی بیشتر میان کشورهای اسلامی و به خصوص طلاب و حوزه های علمیه شیعه و سنی برگزاری همین مسابقات است.

محمدنذیر اصغر ادامه داد: دشمنان تبلیغ زیادی می کنند که ایران و شیعه ضد یسایر مسلمین هستند ولی این مسابقات نشان داد که این حرف ها از روی غرض و دشمنی است و گرنه ایران به دنبال اصلاح میان امت اسلامی است.

این قاری برجسته فیلیپینی با تشکر از دست اندرکاران این مسابقات گفت: تعدادی از تلاوت های قاریان و حافظان را در روز اول این مسابقات شنیدم و در مجموع سطح مسابقات خوب است.

وی با اشاره به وضعیت قرائت و حفظ در کشورش گفت: در فیلیپین چندین مرکز اسلامی داریم که به فعالیت های قرآنی در رشته های مختلف اعم از قرائت و حفظ و تعلیم فقه اسلامی و ... می پردازد.

  نذیر ادامه داد: تفکرات افراطی یکی از مشکلات امروز در جهان اسلام است که سبب دامن زدن به تفرقه میان مسلمین است و دعوت از طلاب کشورهای دیگر به ایران تا حدی موجب کاهش این فضاسازی ها خواهد شد.

نحوه برگزاری مسابقات طلاب جهان اسلام جای قدردانی دارد

سیدصادق احسانی، حافظ قرآن کریم از کشور افعانستان و شرکت کننده در اولین دوره مسابقات بین المللی قرآن طلاب جهان اسلام از نحوه اجرا و برگزاری این مسابقات ابراز رضایت کرد و گفت: سطح این مسابقات خوب است و نحوه اجرا و برگزاری نیز مورد رضایت است.

وی افزود: پیشنهاد دارم که مسابقات در مرحله مقدماتی، نیمه نهایی و فینال برگزار شود که الان ظاهرا مسابقات فینال ندارد.

این حافظ کل قرآن تصریح کرد: این مسابقات قطعا در ایجاد وحدت میان مذاهب اسلامی نقش آفرین است ولی باید در حاشیه آن نیز یکسری کارهای جانبی از جمله جلسات گفت و شنود میان قاریان و حافظان و معارفه بیشتر آنان نیز برگزار شود.

 احسانی با بیان اینکه طلاب مرجع مردم در امور دینی هستند عنوان کرد: اگر طلاب قوی و مسلط به قرآن تربیت شوند به عنوان مبلغان دین می توانند تبلیغ مبتنی بر آیات قرآن و مفیدتری نیز داشته باشند.

وی بر لزوم ترویج حفظ قرآن در مدارس و حوزه های علمیه تاکید کرد و با اشاره به وضعیت امور قرآنی در کشورش گفت: بعد از تاکیدات مقام معظم رهبری ورنق خوبی در میان افغانی های مقیم ایران در زمینه حفظ شاهد هستیم و تا جایی که اطلاع دارم در افغانستان نیز در سال های اخیر این مسئله مورد توجه زیادی قرار گرفته است که جای کار بیشتر دارد.

احسانی با بیان اینکه سطح قرائات قاریان افغان خوب است تصریح کرد: برگزاری چنین مسابقاتی قطعا انگیزه افراد را برای پیگیری حرفه ای قرائت و حفظ افزایش می دهد و سبب تکریم حفاط و قراء است.

جو دوستانه مسابقات قرآن طلاب تهمت های دشمنان علیه ایران را خنثی می کند

عبدالرشید شعب، قاری شرکت کننده در اولین دوره مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام از کشور مالاوی گفت: این مسابقه در حقیقت عامل وحدت در میان کشورهای اسلامی است.

وی افزود: متاسفانه برخی کشورها، ایران را تروریست و بدنام در اذهان مسلمین و مردم جهان معرفی کرده‌اند ولی وقتی قدم به ایران می‌گذاریم و این فضا را می‌بینیم چیزی که در ذهن ما منعکس می‌شود جو سرشار از اخوت دینی و تطیبق قرآن و سنت پیامبر(ص) است.

شعب اظهار کرد: برخلاف ادعای کسانی که خود را مسلمان می‌دانند و این همه تهمت علیه ایران درست می‌کنند من در این مسابقات جو برادری و دوستی و صمیمیت دیدم.

این قاری طلبه گفت: هر کسی در بدو ورود این جو دوستانه و صمیمی را ببیند همه ذهنیت‌های منفی او از بین خواهد رفت.

این قاری با اشاره به وضعیت کارهای قرآنی در کشورش اظهار کرد: در زمینه قرائت بد نیست و کارهایی شده ولی در حفظ بسیار کم آموزش داده می‌شود.

وی با بیان اینکه مردم ایران باید قدر محافل و مجالس قرآنی خود را بدانند بیان کرد: در کشور ما این نوع محافل و مجالس باشکوه قرآنی و مسابقات نداریم.

نظر شما