شناسهٔ خبر: 19034560 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

همزمان با روز جهانی مالاریا؛

با پیشگیری از مالاریا، جان افراد در معرض خطر را نجات دهید

سیناپرس: افق برنامه سازمان بهداشت جهانی، کاهش 90 درصدی نرخ ابتلا به مالاریا تا سال 2030 میلادی است. دستیابی به این هدف با شتاب بخشیدن به تلاش ها برای پیشگیری از ابتلا به مالاریا، محقق خواهد شد.

صاحب‌خبر -

گزارش وضعیت جهانی مالاریا 2016 سازمان بهداشت جهانی (WHO) نشان می دهد، 212 میلیون مورد جدید ابتلا به مالاریا در جهان گزارش شد که بالغ بر 90 درصد موارد مربوط به قاره آفریقا، 7 درصد مربوط به منطقه جنوب شرق آسیا و 2 درصد مربوط به منطقه مدیترانه شرقی است.

کودکان زیر 5 سال، آسیب پذیرترین گروه برای ابتلا به بیماری، عفونت و مرگ محسوب می شوند. در سال 2015، حدود 303 هزار کودک زیر 5 سال بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند که 292 هزار مورد مربوط به قاره آفریقا بود.

روش های تشخیص و درمان مالاریا

تست تشخیصی سریع (RDTs) قادر به تمایز قائل شدن میان تب های مالاریا و غیر مالاریا است که امکان درمان به موقع و مناسب را فراهم می کند.

درمان‌های ترکیبی آرتمیزینین (ACTs)، یکی از موثرترین روش ها برای مقابله با انگل مالاریا پلاسمودیوم فالسیپاروم(Plasmodium falciparum)  محسوب می شود. موارد درمان با ACT از 187 میلیون مورد در سال 2010 به 311 میلیون در سال 2015 رسیده است.

وضعیت مالاریا در جهان از نگاه آمار WHO

  • در سال 2015 بالغ بر 212 میلیون مورد مالاریا در سراسر جهان گزارش شد
  • بین سال های 2010 تا 2015 کاهش 21 درصدی ابتلا به مالاریا در سطح جهان گزارش شد
  • بین سال های 2010 تا 2015 کاهش 29 درصدی در نرخ جهانی مرگ و میر ناشی از مالاریا گزارش شد
  • در سال 2015 اعتبار مالی اختصاص داده شده به مالاریا بالغ بر 2.9 میلیارد دلار اعلام شد
  • در آغاز سال 2016 نزدیک به نیمی از جمعیت جهان در خطر ابتلا به مالاریا قرار داشتند

واکسن مالاریا در چه مرحله ای قرار دارد؟

واکسن مالاریاRTS,S  که با هزینه بیش از 500 میلیون پوند تولید شده و در آزمایشات، کارآیی زیر 50 درصد نشان داده است، تنها علیه گونه پلاسمودیوم فالسیپاروم موثر بوده و منجر به کاهش موارد مرگ و میر ناشی از ابتلا به مالاریا می شود.

نوع دیگری از واکسن های مالاریا، واکسن قطع کننده انتقال مالاریا (VIMT) است که برای اهداف حذف و ریشه‌کنی مالاریا کاربرد دارد.

روز جهانی مالاریا 2017

روز جهانی مالاریا (World Malaria Day) یکی از 8 کمپین رسمی بهداشت عمومی است که از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) با برگزاری مراسم مختلف گرامی داشته می شود.

تاریخ 25 آوریل (5 اردیبهشت) با هدف تقدیر از تلاش های بین المللی برای کنترل مالاریا، تأکید بر استمرار سرمایه گذاری در حوزه تحقیقات این بیماری، و حمایت از تعهدات سیاسی پایدار برای پیشگیری و کنترل مالاریا، به نام  روز جهانی مالاریا (WMD) نامگذاری شده است.

از مالاریا پیشگیری کنید، جان افراد را نجات دهید!

از سوی سازمان بهداشت جهانی این شعار: End Malaria for Good، برای روز جهانی مالاریا 2017 انتخاب شده است.

در ویژه برنامه سازمان بهداشت جهانی که در آستانه روز جهانی مالاریا، دوشنبه شب در نایروبی برگزار شد، این سازمان خواستار شتاب بخشیدن به تلاش ها برای پیشگیری از ابتلا به مالاریا و نجات جان افراد در معرض خطر شد.

برخی اقدامات پیشگیرانه شامل سمپاشی اماکن داخلی، در اختیار قرار دادن پشه‌ بندهای آغشته به حشره‌کش، و لاروکشی میکروبی هستند.

وضعیت ایران در حوزه مقابله با مالاریا

در گزارشی که چند ماه قبل در سیناپرس منتشر شد، دکتر نوید دین پرست جدید، عضو هیأت علمی بخش تحقیقات مالاریا و ناقلین انستیتو پاستور ایران، وضعیت مالاریا در ایران و روند تولید واکسن در این مرکز را تشریح کرد.

به گفته دکتر دین پرست، بیش از 90 درصد موارد مالاریا از مناطق مالاریا‌خیز جنوب و جنوب شرق کشور گزارش می ‌شود که بیشتر موارد ناشی از آلودگی به گونه پلاسمودیوم ویواکس است.

درحال حاضر تعداد موارد ابتلا به مالاریا در ایران زیر هزار نفر در سال و نرخ مرگ و میر نیز صفر است.

ایران متعهد شده است که در راستای "برنامه حذف مالاريا در افق 1404" و "نقشه جامع سلامت"، تا پايان سال 1403 به پيش شرط های مورد نظر سازمان جهانی بهداشت (WHO) جهت شروع فرآيند اخذ گواهی حذف مالاريا دست پیدا کند.

طرح ملی واکسن مالاریا با عنوان " طراحی و ارائه فرمولاسیون واکسن چند ظرفیتی علیه پلاسمودیوم ویواکس و فالسیپاروم جهت قطع انتقال بیماری مالاریا" نیز توسط دکتر صدیقه ذاکری، رئیس بخش مالاریا و ناقلین انستیتو پاستور، بعنوان مجری و با همکاری 6 تیم تحقیقاتی درحال پیگیری است.

این طرح شامل ایجاد و ارائه یک پلت فرم ارزان و کارآمد برای توسعه و تولید واکسن قطع کننده انتقال مالاریا (VIMT) است.

 

گزاش: معصومه سوهانی

منابع: guardian / worldmalariaday / WHO

نظر شما