شناسهٔ خبر: 19026204 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نماینده مردم ساری در مجلس:

نگران وضعیت باغداران مازندرانی هستیم/ ابراز نارضایتی باغداران مازندرانی از شرایط فعلی

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس با بیان اینکه نگران وضعیت باغداران مازندرانی هستیم، گفت: صدای باغداران را به مسؤولان رساندیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، بحران برف سال گذشته خسارت‌های بسیاری به مازندران وارد کرد به‌گونه‌ای که تا چند سال آینده آثار آن را می‌توان مشاهده کرد، برخی از باغ‌های مازندران به حدی دچار خسارت شدند که نمی‌توان اثری از شکوفه‌های بهاری در آن مشاهده کرد.

باغداران مازندران با تلاش و صرف هزینه‌های بسیار نهال‌های کوچک را به درخت تبدیل کردند که بتوانند ثمره آن را ببیند اما با آمدن برف خطی بر تمامی رویاهای آنان کشیده شده است.

در حال حاضر موضوعی که نگرانی باغداران را بیشتر می‌کند این است که برخی از درختانی که شکوفه دادند نظر بعضی بر این است که این شکوفه‌ها تبدیل به میوه نمی‌شود، که با این وجود باید گفت بحران برف سال گذشته نه تنها محصول مرکبات مازندران بلکه تمامی زندگی کشاورزان را از بین برد، کشاورزان با توجه به خسارت وارد شده باید برای رسیدگی به باغ‌ها هزینه کنند ولی دست‌شان خالی است در تأمین معاش خود ماندند.

از سویی دیگر مبالغی که برای جبران خسارت به باغداران در نظر گرفته شده برای تمامی آنان پرداخت نشده است و باغداران نمی‌دانند چگونه باید هزینه رسیدگی به باغ‌ها را پرداخت کنند.

باغداران مازندران تجربه‌های تلخی را در بحث تولید پشت سر گذاشتند و همواره باید نگران و مضطرب هستند؛ چرا که باید یک چشم‌شان به شرایط طبیعت و چشم دیگرشان به بازار باشد که ناگهان تمامی رویاهای‌شان نقش بر آب نشود.

*مجموعه کشاورزی مازندران زیر فشار است 

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: سرمای سال گذشته دو خسارت در پی داشت از یک سو برخی محصولات در سرما از بین رفت و از سویی دیگر به باغ‌ها و درختان مرکبات خسارت وارد کرده است.

محمدرضا شعبانی ادامه داد: خسارت به باغ‌ها در فصل بهار بیشتر نمایان شد و بسیاری از درختان زیر 10 سال خسارت دیدند و خشک شدند و یا کاملاً ریزش برگ داشتند که باید دوباره احیا شوند.

وی بیان کرد: در مجموع دو سال تولید این بخش کاهش پیدا می‌کند هنوز هم نمی‌توانیم آمار دقیق از میزان تولید ارائه دهیم.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران تصریح کرد: نظر کارشناسان بر این است شاید درختان شکوفه‌دهی را انجام دهند اما تبدیل به میوه نشود که این موضوع ما را نگران‌تر کرده است.

شعبانی با اشاره به اینکه برخی باغداران طلبکاری خود را در بحث تحویل میوه به صنایع تبدیلی و تنظیم بازار دریافت نکردند، افزود: امیدواریم در این روزها که این باغ‌ها نیاز به رسیدگی دارند و مجموعه کشاورزی مازندران تحت فشار است و باید رسیدگی‌های لازم به باغ و باغداری انجام شود که امیدواریم این پرداختی‌ها به باغداران بعد از گذشت حدود چهار ماه از دریافت محصول محقق شود.

وی تصریح کرد: مردم دست‌شان خالی است و نمی‌توانند هزینه‌های باغی را تأمین کنند و از رسیدگی به باغ‌ها کم کردند که موجب خسارت در باغ‌های مرکبات، کیوی و هلو و شلیل می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با اعلام اینکه وضعیت محصول هلو شلیل مازندران خوب است، گفت: در مجموع می‌توان گفت تولید امسال ما رضایت‌بخش است.

شعبانی ادامه داد: درخواست ما از وزارت جهاد کشاورزی این است که سرمایه در گردش باغ‌ها را از طریق بانک‌ها روان‌سازی کرده و سرعت دهند تا مردم از این تسهیلات برای احیای باغ‌ها استفاده کنند.

وی گفت: مردم نیز تلاش بیشتری کنند تا بتوانیم از محصولات خوبی برخوردار شویم.

*ضرورت توجه به بحث مدیریت تغذیه در باغ‌های مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: برای جبران خسارت به باغداران مازندران کمک بلاعوض و تسهیلات در نظر گرفته شده که مبالغ بلاعوض به باغداران پرداخت شده و تسهیلات نیز در حال پرداخت است و کشاورزان را به بانک معرفی کردیم که بانک بعد از تشکیل پرونده نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام می‌کند.

دلاور حیدرپور با بیان اینکه درصد کمی از درختان دچار آسیب شدند، اضافه کرد: شکوفه درختان مطلوب است و مشکلی در این زمینه ندارد.

وی با تأکید بر توجه باغداران به مدیریت تغذیه، خاطرنشان کرد: مسائل دیگر تحت تأثیر شرایط جوی است که امیدواریم سال خوبی را برای باغداران رقم بخورد.

*گله‌مندی باغداران از پرداخت خسارت

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: برف و بارش بی‌موقع موجب خسارت به باغداران مازندران شده است.

ولی‌الله نانواکناری بیان کرد: جلسات مختلفی برای جبران خسارت برگزار شد که قرار شد مبالغی از خسارت‌ها پرداخت شود و تسهیلات نیز پرداخت شود.

وی ادامه داد: برخی از باغداران از میزان خسارت گله‌مند هستند.

*صدا و حرف باغداران را به مسؤولان رساندیم 

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در ادامه در گفت‌وگو با فارس با اشاره به نگرانی از وضعیت باغداران مازندران گفت: بارها و بارها دیدگاه‌ها و نظرات کشاورزان را به مسؤولان اعلام کردیم که در برخی موارد خسارت پرداخت شده و بقیه نیاز به زمان دارد.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد با بیان اینکه در مجموع باغداران رضایت ندارند ما هم این را درک می‌کنیم، اظهار کرد: ما صدا و حرف باغداران را به مسؤولان رساندیم و تقریباً تذکر و فعالیت‌هایی که باید انجام می‌دادیم انجام شده است.

به گزارش فارس، در شرایطی که باغداران رویاهای بسیاری در بحث صادرات و تنظیم بازار محصولات مرکبات سال 95 در سر می‌پروراندن برف تمامی این رویاها را تحت‌الشعاع قرار داد و به‌نوعی به تمام محصولات سالم و ناسالم مازندران خسارت وارد کرد.

انتهای پیام/ن

برچسب‌ها:

نظر شما