شناسهٔ خبر: 19025487 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

اختصاصی افکارنیوز؛

رئیس جدید دانشگاه آزاد چه کسی می شود ؟ سه گزینه احتمالی روی میز ولایتی

از شب گذشته اخبار مختلفی از گزینه های روی میز ولایتی برای تصدی دانشگاه آزاد در محافل خبری و سیاسی دهان به دهان منتقل می شد، در تمام این اخبار نام سه نفر به عنوان گزینه های اصلی و مدنظر ولایتی برای دانشگاه آزاد اعلام می شد که در ادامه با این سه گزینه بیشتر آشنا می شوید.

صاحب‌خبر -

به گزارش افکارنیوز روز گذشته علی اکبر ولایتی رئیس هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد طی جلسه‌ای محرمانه حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد را برکنار کرد.

میرزاده که از سال 92 ریاست دانشگاه آزاد را برعهده داشت به یکباره روز گذشته از سمتش برکنار شد تا علی‌محمد نوریان به عنوان سرپرست موقت دانشگاه آزاد منصوب شود.

اما از شب گذشته اخبار مختلفی از گزینه های روی میز ولایتی برای تصدی دانشگاه آزاد در محافل خبری و سیاسی دهان به دهان منتقل می شد.

 در تمام این اخبار نام سه نفر به عنوان گزینه های اصلی و مدنظر ولایتی برای دانشگاه آزاد اعلام می شد که در ادامه با این سه گزینه بیشتر آشنا می شوید.

دکتر علیرضا مرندی

دکتر مرندی 77 ساله از چهره های سیاسی و اصوگرای معتدل و سنتی به حساب می آید که شاید رابطه عمیق خود را با ولایتی از دولت چهارم بر قرار کرد ، جایی که وی وزیر بهداشت بود و  ولایتی وزیر امور خارجه و شاید بی دلیل نباشد که رفاقت چندین ساله این دو باعث شود که مرندی به عنوان یکی از اصلی ترین گزینه های ریاست دانشگاه ازاد اسلامی به حساب بیاید.

از جمله سوابق دکتر مرندی را می توان به وزیر بهداشت در دولت های چهارم و ششم ، نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه تهران در دوره های هشتم و نهم ،ریاست فعلی فرهنگستان علوم پزشکی و استاد دانشگاه اشاره کرد.

سن بالای مرندی و تجربه کلان مدیریتی را می توان دو ویژگی منفی و مثبت برای انتصاب وی به عنوان ریاست دانشگاه آزاد اسلامی دانست.

دکتر سید مرتضی سقائیان نژاد

دکتر سقائیان نژاد 63 ساله را خیلی ها گزینه قطعی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی معرفی می کنند. سقائیان نژاد را اکثرا این روز ها مردم به عنوان شهردار جهادی شهر مقدس قم می شناسند اما خیلی از چهره های سیاسی کشور از جمله شخص دکتر ولایتی رابطه عمیق خود را با سقائیان نژاد را از دوران مدیریت 13 ساله وی بر شهرداری اصفهان بر قرار کرده اند. سقائیان نژاد نیز از چهره های اصولگرای معتدل و سنتی به حساب می آید که بارها در مسئولیت های مختلفی کشور نیز از گزینه های جدی و مطرح به حساب می آمد که به دلیل مخالفت علما و مراجع هیچ گاه از شهرداری اصفهان جدا نشد و 13 سال شهردار اصفهان بودن را اکنون در رزومه خود دارد.

سقائیان نژاد دو سال پیش با اختلاف نظر هایی که با عناصر تندرو در شورای شهر اصفهان پیدا کرد ، ازاصفهان جدا شد و بلافاصه به عنوان شهردار شهرمقدس قم معرفی شد که عملکرد دو ساله وی باعث شد از سوی بیوت مراجع و علما و همچنین مردم شهر مقدس قم به عنوان شهردار جهادی لقب بگیرد.

سقائیان نژاد از جمله چهره هایی هست که مورد وثوق و تایید بسیار زیاد لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز می باشد و با توجه به تفکرات سیاسی معتدل که در وی وجود دارد ، در همین دولت اعتدال نیز پیشنهاداتی برای تصدی مدیریت کلان در دولت داشت که  بهدلایل ذکر شده در بالا نپذیرفت .

ارتباط  ولایتی با سقائیان نژاد در دوران مدیریت وی بر شهرداری اصفهان بیشتر از گذشته برقرار شد  تا که امروز به جرات می توان گفت سقائیان نژاد با توجه به ارتباط عمیقی که با مجلس شورای اسلامی ، بیوت مراجع تقلید  و دولت دارد به عنوان یکی از چهره اصلی تصدی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی به حساب می آید.

در رزومه سقائیان نژاد تکیه بر ریاست دانشگاه نیزدیده می شود .وی عهده دار ریاست دانشگاه اصفهان به مدت 4 سال  و ریاست دانشگاه صنعتی اصفهان نیز به مدت 8 سال بوده  که هر دو از دانشگاه های مهم و تاثیر گذار کشور به حساب می آید.

شاید عامل اصلی در نرسیدن سقائیان نژاد به ریاست دانشگاه آزاد را می توان توان بالای وی در مدیریت شهری دانست که در چند سال اخیر باعث شده هم علمای شهر اصفهان و هم علمای شهر قم مخالف جدایی وی از مدیریت شهری باشند که این نشان از توان بالای مدیریتی وی دارد که البته اخبار رسیده به ما حاکی بر این است که مسئولین مرتبط در حال رایزنی با دفاتر مراجع جهت رضایت جدایی سقائیان نژاد از شهرداری قم و تکیه بر صندلی ریاست دانشگاه آزاد هستند  

دکتر فرهاد رهبر

دکتر رهبر 57 ساله را اکثرا با عنوان رئیس دانشگاه تهران می شناسند. دکتر رهبر با واسطه فعالیت های علمی و پژوهشی که دارد رابطه خوبی با ولایتی در چند سال اخیر بر قرار کرده است .

فرهاد رهبر با توجه به توان و تخصصی که در حوزه اقتصادی دارد شاید از گزینه هایی باشد که بتواند به دانشگاه ازاد بحران زده کمک قابل توجهی بکند.

اما نگاه به رزومه فرهاد رهبر نیز نشان از تفکرات فراجناحی و معتدل وی دارد.

رهبر در دولت اصلاحات به مدت سه سال معاون اقتصادی وزارت اطلاعات بود تا اینکه سال 71 از این جایگاه خداحافظی کرد.

پس از روی کار آمدن دولت احمدی نژاد ،رهبر به عنوان رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به مدت یک سال بود و یک سال پس از برکناری به عنوان رئیس دانشگاه تهران معرفی شد .

دوران تصدی رهبر بر دانشگاه تهران به 6 سال رسید و در سال 92 و در دولت روحانی از این سمت کنار گذاشته شد.

احمدی نژاد رئیس‌جمهور وقت نیز در سال 91  در نامه‌ای به کامران دانشجو وزیر علوم، خواستار برکناری فرهاد رهبر شد و او را متهم کرد که در اداره دانشگاه تهران رویکردی «سیاست‌زده، غیر علمی و ...» دارد.

در نهایت چند ماه پس از آغاز کار دولت حسن روحانی در ۲۹ بهمن ۱۳۹۲، با حکم رضا فرجی دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، فرهاد رهبر از ریاست دانشگاه تهران برکنار شده و محمدحسین امید جایگزین وی گردید.

خیلی ها اعتقاد دارند که وی فردی فراجناحی می باشد و شاید همین موضوع دلیل این باشد باشد که وی اکنون هم باحکم آیت الله رئیسی به عنوان  مشاور اقتصادی و هم با حکم وزیر اقتصاد دولت روحانی به عنوان عضو و نایب رئیس شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور مشغول به کار باشد.

عامل اصلی قطع امید رهبر از رسیدن به ریاست دانشگاه ازاد اسلامی را می توان به دوران 6 ساله تصدی وی بر دانشگاه تهران اشاره کرد که به فراز و فرود های بسیاری ختم شد.

بنا بر این گزارش به نظر می رسد گزینه های ریاست دانشگاه آزاد اسلامی فقط به این سه نفر ختم نشود و شاید ولایتی گزینه هایی را نیز در زیر میز دارد که هنوز رو نکرده است اما انچه که باید در نظر گرفت احتمال بررسی این گزینه ها و گیزنه های دیگر بعد از انتخابات ریاست جمهوری می باشد . چرا که بعید نیست هر کدام این گزینه های برای وزارت های مختلف از جمله علوم ، بهداشت ، نیرو و ... مطرح باشند.

نظر شما