شناسهٔ خبر: 19013715 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

بركناري رياست‌ دانشگاه‌آزاد

حميد ميرزاده، از چهره‌هاي نزديك به آيت‌الله هاشمي با راي هيات امناي دانشگاه آزاد كنار رفت

صاحب‌خبر -

علي‌محمد نوريان به عنوان سرپرست انتخاب شد و برخي اصولگرايان براي تصاحب رياست‌دانشگاه خيز برداشته‌اند

اعتماد| بعد از شنيدن زمزمه‌هايي مبني بر امكان تغيير رييس دانشگاه آزاد در روزهاي گذشته، از بعدازظهر ديروز و همزمان با تشكيل جلسه هيات امناي اين دانشگاه كه دو وزير علوم و بهداشت هم در آن حضور داشتند، ناگهان زمزمه‌ها به صورت اخبار غيررسمي سر از شبكه‌هاي اجتماعي و كانال‌هاي خبري درآوردند. پس از اينكه دو وزير كابينه روحاني پيش از موعد جلسه دانشگاه آزاد را ترك كردند تا به جلسه دولت بروند، خبر رسيد كه در غياب آنها حميد ميرزاده، كه از سال 92 و با روي كار آمدن دولت يازدهم رياست دانشگاه آزاد را بر عهده داشت از مقام خود بركنار شده است، با انتشار اين خبر نام علي‌محمد نوريان به عنوان سرپرست اين دانشگاه اعلام شد.
پس از پايان اين جلسه ياسر هاشمي، رييس دفتر هيات امناي دانشگاه آزاد در واكنش به بركناري ميرزاده به ايلنا گفت: سياست‌هاي مديريتي ميرزاده در دانشگاه آزاد اسلامي، منطبق برمشي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني بود و بركناري او سه ماه قبل از مدت حكم قانوني برخلاف سيره مديريتي آيت‌الله هاشمي در جهت ثبات و رشد دانشگاه آزاد اسلامي است.
روز گذشته در صفحه اول روزنامه كيهان با تيتر «دانشگاه آزاد در انتظار تغييرات اساسي» در گزارشي با آوردن نقل قول از كارشناسان و شخصيت‌هاي سياسي به نقد عملكرد ميرزاده پرداخت. در برابر خبرگزاري دانشگاه آزاد «آنا» هم در مصاحبه‌هايي مختلف از قول نمايندگان مجلس به تقدير از عملكرد او پرداخت و به عنوان نمونه از قول نايب‌رييس اول كميسيون شوراها و امور داخلي كشور در مجلس نوشت: «هجمه‎ رسانه‎هاي دلواپس به دانشگاه آزاد اسلامي سياسي و انتخاباتي است.» در جريان اين نبرد كلامي ميان رسانه‌هاي منتقد و حامي ميرزاده، نتيجه جلسه هيات امناي دانشگاه آزاد نشان داد كه تكليف ميرزاده و دانشگاه آزاد حتي پيش از برگزاري انتخابات رياست جمهوري روشن شده است.
حميد ميرزاده كه از سال 1386 با دعوت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي، به عنوان عضو هيات موسس دانشگاه آزاد اسلامي درآمد و دبير اين هيات شد و بعد با تصويب هيات موسس به عضويت هيات امناي دانشگاه آزاد درآمد و پس از روي كار آمدن دولت روحاني با اكثريت آرا به عنوان رييس دانشگاه آزاد برگزيده شد. حالا پس از گذشت نزديك به چهارسال از رياستش، با تصميم اكثريت اعضاي هيات امناي اين دانشگاه در جلسه‌اي كه به رياست علي‌اكبر ولايتي برگزار شد از رياست دانشگاه آزاد كنار رفت و علي‌محمد نوريان به عنوان «سرپرست موقت» دانشگاه آزاد منصوب شد.
علي‌محمد نوريان پيش از اين سابقه مشاور رييس‌جمهور در زمينه هواشناسي و تغييرات اقليمي در دولت محمود احمدي‌نژاد را داشت و سال‌ها معاون وزير راه و ترابري و رييس سازمان هواشناسي كشور بود. او پس از ميرزاده بر صندلي دبير هيات موسس دانشگاه آزاد نشست، انتخابي كه يك سال و نيم به طول كشيد. در مراسم معارفه او ياسر هاشمي گفت: «آيت‌الله هاشمي تاكيد داشتند كسي براي اين سمت انتخاب شود كه به تاييد دكتر ميرزاده برسد چراكه ايشان به رابطه قديمي رياست دانشگاه آزاد اسلامي و دبير هيات موسس اعتقاد كامل داشتند.»
پيش از پايان جلسه هيات امناي دانشگاه آزاد و مشخص شدن نام نوريان به عنوان سرپرست موقت اين دانشگاه، شايعه انتخاب «فرهاد رهبر» رييس دانشگاه تهران در دولت احمدي‌نژاد به عنوان رييس جديد دانشگاه آزاد به صورت وسيعي منتشر شد. در اتفاقي عجيب صفحه معرفي رهبر در ويكي پديا هم به‌روز شد و در زير عكس او عنوان «رياست جديد دانشگاه آزاد اسلامي بعد از حميد ميرزاده» ثبت شد.
هنوز مشخص نيست كه آيا دو وزير كابينه روحاني در اعتراض به بركناري ميرزاده جلسه را ترك كرده‌اند يا با ترك جلسه راي خود را به موافقان بركناري او واگذار كرده‌اند. انتظار مي‌رود در هفته‌هاي آينده گزينه رسمي براي رياست دانشگاه آزاد معرفي شود.

نظر شما