شناسهٔ خبر: 19012919 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

ویژگی‌های منحصربه‌فرد یک پژوهش

صاحب‌خبر -

برای انجام این پژوهش و نگارش کتاب موارد زير آن را منحصر به فرد مي‌كند:
1- بیش از 12 سال زمان صرف شده است.
2- پژوهشگر در تمام این سال‌ها با صرف وقت بسیار برای جمع‌آوری مطالب، به اکثر کتابخانه‌ها، کتاب‌فروشی‌ها، آرشیو روزنامه‌ها، مجلات و... رجوع و شروع به فیش‌برداری و جمع‌آوری مطالب کرد.
3- روح‌الله جعفری برای بررسی نحوه‌ شکل‌گیری و فعالیت گروه هنر ملی در سه دهه 30، 40 و 50 شمسی، تمامی مکتوبات موجود را مورد بررسی قرار داد و با شناسایی اکثر اعضای در قید حیات این گروه سعی کرد با آنها ملاقات، گفت‌و‌گو  كند و نشست‌های پژوهشی داشته باشد. اعضایی که در خارج از کشور مقیم بودند نیز از دایره‌ فعالیت تحقیقی نگارنده به‌دور نماندند. ازاین‌رو بیش از 250 ساعت مصاحبه درباره‌ فعالیت اعضای گروه هنر ملی ضبط و ثبت شد.
4- برای آگاه‌شدن از صحت و سقم مسائل مطرح‌شده درباره گروه هنر ملی، بعضا درباره یک موضوع با بیش از چند نفر از اعضای گروه گفت‌و‌گو و اطلاعات لازم را جمع‌آوری کرد تا سره ‌از ناسره مشخص شود.
5- در طول زمان پژوهش، متأسفانه تنی‌چند از اعضای گروه هنر ملی یا افرادی که به‌صورت مستقیم با فعالیت‌های گروه مرتبط بودند، به دیار باقی شتافتند که می‌توان از زنده‌یادها محمود استادمحمد، اسماعیل داورفر، کورس سلحشور، خسرو شکیبایی، رضا کرم‌رضایی، حسین کسبیان، محمدرضا کلاهدوزان، جمشید لایق، محمد هدایت‌نوری، عزیزالله هنرآموز، محمد نوری، داوود رشیدی، جعفر والی و دکتر رکن‌الدین خسروی نام برد.
6- جعفری گاهي برای تهیه‌ یک عکس، یک سند یا ترتیب‌دادن یک گفت‌وگوی تلفنی یا حضوری با بعضی از اعضای گروه هنر ملی، حتی بیش از دو سال وقت صرف كرد تا آنها را به دادن اطلاعات لازم و نحوه فعالیت‌هایشان در گروه راضی کند.
بعضی با سعه‌صدر و بعضی دیگر با تلخ‌زبانی با نگارنده برخورد کردند و حتی از دادن یک عکس که می‌توانست پژوهش مذکور را گران‌بارتر کند، دریغ کردند.
7- برای کامل‌ترشدن پژوهش مذکور، لازم بود که از آرشیو فیلم‌های صداوسیما استفاده کند که متأسفانه با بوروکراسی عریض و طویل غیرضروری، این مهم به‌صورت کامل محقق نشد.
8- در این پژوهش، مطالب و اسناد بدون دخل و تصرف مورد استفاده قرار گرفته است.
9- ماحصل بیش از 12 سال پژوهش درباره‌ فعالیت‌های گروه هنر ملی، کاری کاملا شخصی و بدون هرگونه حمایتی از طرف ارگان‌ها، نهادها یا سازمان‌های دولتی یا مرتبط با هنر نمایش بود و تمامی هزینه‌هاي مرتبط با آن، شخصا از طرف پژوهشگر پرداخت شده است.
10- در این پژوهش بود که ضرورت وجودی موزه‌ای اختصاصی برای هنر نمایش ایران احساس شد. اگر این ضرورت به فعل درآید و فقط در حد چند شعار فریبنده نزد مسئولان باقی نماند، پژوهشگران برای انجام کارهای پژوهشی، حداقل منابعی را در اختیار خواهند داشت که این مهم به ‌سرعت‌بخشیدن تحقیقاتشان، کمک شایانی می‌کند.
11- در تیرماه سال 1392، هم‌زمان با کامل‌کردن پژوهش، کار ویراستاری و آماده‌سازی کتاب زیر نظر و با مدیریت یاسین محمدی آغاز شد. این کار در دفتر انتشارات افراز به مدت سه سال (180 روز) طول کشید.
در مجموع 900 ساعت کار به صورت مشترک برای ویراستاری انجام شد که عین این سه سال و 180 روز و 900 ساعت با همکاری متقابل و درک مشترکی که بین من و آقای محمدی برای انجام یک کار بود، شکل گرفت. در این سه سال، روزهایی بود که همچنین دکتر محسن صلاحی‌راد با آنها همراه بود و سه‌نفری روی بخش‌های مختلف کتاب به لحاظ ادبی و آماده‌سازی متون و اسناد کار می‌کردند که جای دارد از ایشان به نوبه‌ خود تشکر کنم. 12- در دوره‌ای که دولت‌های نهم و دهم مشغول به کار بودند، بیش از 671 مورد اصلاحیه به کتاب خورد که شاکله اصلی کتاب را از هم متلاشی می‌کرد، اما با گفت‌وگوهای زیاد و طاقت‌فرسا و ارائه تحلیل و استدلال‌های مُتقن، این موارد به حداقل رسید و در دولت تدبیر و امید، این کتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که سکان‌داری آن بر عهده‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جناب آقای دکتر سیدرضا صالحی‌امیری است، مجوز گرفت.

نظر شما